lördag, mars 24, 2012

2012-9: Johanne Hildebrandt: Förbannade fred

Förbannade fred har några olika handlingstrådar som löper parallellt. I Sverige får journalisten Sara i uppdrag av en välgörenhetsgala att åka till kriget i Darfur och göra på-platsen-reportage för sändning under galan. Nere i Darfur åker några svenska soldater runt som en del av en större fransk styrka och försöker hålla något slags ordning. Så att säga på andra sidan finns flickan Ghalia som är en av dem som är oskyldigt drabbad av konflikten.

Sara tror ursprungligen att det här jobbet ska vara en chans att få göra något bra, både journalistiskt och för Afrika, men rätt snart framkommer det att det inte bara är hon och en fotograf som ska åka. De ska även ha med sig Lena som är en ung bimbobloggare som också ska göra några inslag till välgörenhetsgalan. Lena är helt självcentrerad, flörtar med allt och alla och tycker att kortkort är lämpligt i en muslimsk krigszon. För att bara nämna några saker. Hon och Sara går inte ihop, milt uttryckt.

Förutom de tidigare nämnda finns också en mindre handlingstråd som rör en anonym bloggare i Sverige som skriver avslöjanden om diverse saker, varav en är den välgörenhetsorganisation som Sara jobbar för och för den delen även Sara själv. Det här spåret tycker jag tillför väldigt lite till handlingen och hade med fördel kunnat utelämnas helt.

Bortsett from detta fungerar det rätt bra. Man får en rimlig insyn i de olika personernas drivkrafter, och de är tämligen olika beroende på vem man tittar på. Nu har jag inte varit i Afrika och än mindre i någon krigszon, men från min horisont känns det hela som en trovärdig skildring. Det är till största delen skildrat från en priviligierad västerlännings perspektiv, men det är å andra sidan fullt naturligt med tanke på hur handlingen ser ut.

Förbannade fred är en fristående uppföljare till Älskade krig, och det verkar som att "fristående" är en korrekt etikett den här gången. Jag har inte läst den tidigare boken men kände mig inte vilse när jag läste den här.

Johanne Hildebrandt: Förbannade fred
Natur och Kultur, 2009
221 sidor
ISBN: 978-91-27-11765-5

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,
intressant.se

onsdag, mars 21, 2012

2012-8: Lars Östling: Tornets skugga

Tornets skugga är en uppföljare till Tornet som kom förra året. Det är mer en rak fortsättning på den föregående boken än vad som är vanligt, så jag tror det är dumt att läsa den här utan att först ha läst den förra, för den här knyter direkt an till händelser i den första delen.

I den här delen fortsätter Garm och Heli sitt utforskande av världen de lever i, men den här gången tar de det hela ett steg längre - ut från världen. Samtidigt försöker de olika klanerna att manövrera sig till så mycket makt som möjligt i det samhälle som blivit uppskakat i sina grundvalar av det som hände i den föregående boken. Här finns två fraktioner: de som vill leva som de alltid gjort och fortsätta följa skrifterna och de som vill anpassa livet efter den nya information som framkom i den förra boken.

Här förekommer en del politiskt manövrerande, och det blir tyvärr onödigt svårt att följa av att författaren valt att ge många av sina personer väldigt snarlika namn. Här finns exempelvis Garm, Gashti, Garumi och Gestam, för att inte tala om Heli, Hishti, Herim och Hossima. Det är klart att det finns personer med namn som inte börjar på vare sig G eller H, men det känns som att de är i minoritet.

En sak som jag inte tänkte på när jag läste första delen men som trots allt är rätt tydlig är likheterna mellan den här serien och A. R. Yngves Terra Hexa-serie. Båda serierna är ungdomsböcker som fungerar för vuxna, utspelar sig i världar som vid en första anblick är fantasyvärldar men som om man skrapar på ytan visar sig vara science fiction-mässiga, har världar som har underliga former och konstruktioner och tycks vara skapade av en medveten kraft snarare än framevolverade, och handlar till stor del om hur några personer försöker få reda på mer om hur världen egentligen är funtad.

Jag tycker på det hela taget att det här var rätt trevlig läsning, men den lider i viss mån av samma problem som den förra boken (om än inte i lika hög grad), och det är att handlingen tar det väldigt lugnt i början för att sedan ha väldigt bråttom mot slutet. Man skulle kunna klippa lite i första halvan och stoppa in motsvarande mängd sidor i upplösningen istället.

Jag måste också säga att böckerna från En söt robot håller riktigt hög klass rent produktionsmässigt. Visst hittade jag något korrekturfel men det är ingen ovanlighet att man gör från de största förlagen heller, och böckerna är snygga och känns rejäla. Det ska bli spännande att se vad nästa bok blir.

Lars Östling: Tornets skugga
En söt robot, 2012
209 sidor
ISBN 978-91-979713-1-7

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

lördag, mars 17, 2012

2012-7: Stephen King: 11.22.63

Stephen Kings senaste roman är inte någon typisk skräckroman utan en av hans utflykter till science fictions gränsland. Den här gången handlar det om tidsresor. Huvudpersonen Jake Epping får reda på att hans vän Al har en portal till 1958 i förrådet till sin restaurang. Här finns ingen som helst förklaring till vare sig hur den kommit dit eller hur den fungerar; det är inte heller det som är det intressanta här. Den här boken handlar istället om vad som händer när man åker tillbaka i tiden och ändrar något med vetskap om hur det blev om det inte ändrades. Hur påverkar en sådan ändring framtiden? Är det rätt att alls försöka ändra saker i dåtiden för att göra framtiden bättre? Som man kan ana av titeln så kretsar det hela runt vad som skulle hända om John F. Kennedy inte hade blivit skjuten av Lee Harvey Oswald i Dallas (och för den delen om det verkligen var Oswald som skjöt, och om han var ensam).

Huvuddelen av den här boken utspelar sig i 1958 och de efterföljande åren och precis som vanligt med de av Kings texter som utspelar sig i 1950-tal eller 1960-tal så är närvarokänslan här utmärkt. Vid ett par tillfällen får jag känslan av research som svämmar över; att det helt enkelt är för mycket tidstypiska detaljer som presenteras, men det är inget stort problem.

Jake stöter naturligtvis på problem med sitt uppdrag, i första hand i form av kärleken. En stor del av tiden måste han lyckas balansera att upprätthålla sin fasad som en normal person samtidigt som han också håller Lee Harvey Oswald under uppsikt i en nedgången förort i Dallas. Dessutom måste han naturligtvis också hela tiden se till att inte sprida anakronismer omkring sig. Han gör en del misstag på den fronten, men på det hela taget tror jag att det vore väldigt svårt att misslyckas så lite med vilka ord man använder som han faktiskt gör.

Hela konceptet med att Jake åker tillbaka i tiden för att ändra något i den kända historien gör att man som läsare ofta sitter inne med information om vad som kommer att hända, och det gör att en del av boken känns som transportsträckor. Det behöver inte vara andlöst spännande hela tiden men upplägget gör att tyvärr inte heller är det. Det är tur att King skriver så bra som han gör, för även om handlingen bitvis laggar lite grand så är boken aldrig trist att läsa.

Den som läst mycket King kan se diverse referenser till andra av hans böcker i 11.22.63. Vid ett tillfälle åker Jake till Derry och där träffar han på ett par av ungdomarna som figurerar i It (som utspelas vid sammma tid). En annan tydlig sak är en röd och vit Plymouth Fury årsmodell 1958 (precis som den i Christine) som dyker upp ett par gånger. Det finns säkert fler, men detta är ett par som jag kom på nu direkt.

När det gäller slutet är jag lite kluven. Jag gillar själva slutet på boken, men sektionen innan den (den som förursakar det riktigta slutet) gillar jag inte. Den är av skäl som blir uppenbara när man läst så långt i en annan stil än resten av boken men jag tycker tyvärr inte att det känns naturligt. Om det beror på att King tar i för mycket eller att det bara är en stil som inte passar honom ska jag låta vara osagt. Det blir inte bättre av att hela det här stycket i princip består av att en person berättar något för en annan.

11.22.63 når inte riktigt upp till toppskiktet i Kings produktion, men det är det å andra sidan få böcker som gör. Det är fortfarande en bra bok.

Stephen King: 11.22.63
Hodder & Stoughton, 2011
740 sidor
ISBN: 978-1-444-72729-6

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,
intressant.se

onsdag, mars 07, 2012

2012-6: Svenska Turistföreningen: Svenska leder

Den senaste årsboken från STF har titeln Svenska leder och med det som paraply ger man sig ut på diverse äventyr som följer ett i förväg upplagt spår: järnvägsresa, pilgrimsvandring, ledklättring, stadsvandring, kanotled och så vidare. Det känns om om man har täckt in de flesta tänkbara transportmedel och möjliga tolkningar av ordet "led".

Artiklarna är som vanligt inspirerande och varierade. Här finns något för alla oavsett om man vill göra en liten utflykt på en eftermiddag eller en äventyrlig resa på en vecka.

Det jag tycker är lite trist är att det känns som ett tämligen krystat tema. Ungefär det enda det tillför är att göra så att alla artiklarna har en koppling till titeln, men det ger inte mig som läsare något extra av att läsa alla artiklarna istället för bara en. Den här årsboken känns mer som ett ovanligt tjockt nummer av STFs tidskrift Turist (och om man läser det finstilta så är det faktiskt också det; jag antar att det finns någon publikationsteknisk finess med det).

Med tidigare årsboksteman som handlat om landskap, olika ämnen, olika tidsåldrar eller som häromåret "svenskhet" så känner jag att jag som läsare får ut mer av boken: genom att olika artiklar belyser ämnet från olika håll så tränger man djupare in i det på ett sätt som den här årsboken inte klarar. Det betyder inte att artiklarna i årets årsbok är dåliga, men summan av dem är tyvärr inte större än artiklarna var för sig, vilket kan bli fallet med ett intressantare valt tema.

Svenska Turistföreningen: Svenska leder: På äventyr i andras spår (STFs årsbok 2011)
Svenska Turistföreningen, 2011
208 sidor

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

måndag, mars 05, 2012

2012-5: Belinda Bauer: Mörk jord

Det är väl egentligen gränsfall om man borde kalla det här för en deckare, men av omslaget att döma så är det den publiken förlaget siktar på. I första hand är det en tajt berättelse om en ung pojke, Steven, och hans ganska trasiga familj.

Steven bor med sin lillebror, mamma och mormor samt ibland någon mansperson som oftast byts ut tämligen fort. Han är inte speciellt duktig i skolan och han är konstant mobbad eftersom familjen inte har några pengar. Det här tar upp en del av hans tankar, men framför allt kretsar hans tankar kring att han vill försöka hitta den plats där hans morbror finns.

Det här är mer handgripligt än man kan tro. Stevens morbror försvann när han var ungefär lika gammal som Steven är nu, och man antar att även han föll offer för en seriemördare som kopplats till ett antal andra försvunna barn i samma område. Den som dömdes för de brotten blev dock aldrig knuten till morbroderns försvinnande, så familjen hänger i viss mån i luften. Det är uppenbart både för Steven och läsaren att det här håller på att slita sönder familjen inifrån, och det enda han kan komma på att göra för att lösa problemet är att hitta morbroderns grav. Det har lett till att han tillbringar en hel del av sin tid på den närbelägna Exmoor-heden.

En dag kommer Steven på att det finns en möjlighet till att få reda på vad som hände. Han skriver ett brev till mannen som dömdes för morden på de andra försvunna barnen, och han får faktiskt svar.

Den här korta och rätt kryptiska brevväxlingen får effekter både för Steven och för mördaren som är större än man kunde ana, och situationen blir snabbt hotfull. Det blir lite thrillerkänsla på slutet, men egentligen tycker jag att boken är bättre innan dess när den skildrar Stevens liv i sin söndervittrande familj. Det här porträttet av en pojke som har väldigt lite och framför allt inte har någon möjlighet att göra något signifikant åt sin situation är välgjort och gripande.

Belinda Bauer: Mörk jord (Blacklands)
Översättning: Ulla Danielsson
Modernista, 2011 (originalet 2010)
ISBN: 978-91-86629-51-9

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

torsdag, februari 09, 2012

2012-4: Ola Skogäng: De förlorade sidornas bok


Theo är en björn som driver en ockultetsaffär i Stockholm, och även om det är ett Stockholm som i stort verkar som det jag är bekant med så är det samtidigt ett Stockholm som utan vidare accepterar en björn som går omkring på bakbenen på stan. I den här volymen får vi reda på varför Theo faktiskt är en björn, och handlingen kretsar kring hans sökande efter en bok som ska göra det möjligt för honom att reversera förvandlingen och låta honom återkomma till en människokropp.

Under resans gång får vi stifta bekantskap med en egyptisk farao, zombier, en till synes harmlös liten flicka och gigantiska sjömonster. Theo förvånas inte över något av detta utan kämpar vidare för att finna sin bok, men naturligtvis går inte det hela riktigt som han vill.

Det här är en trevlig blandning av någorlunda realistisk stockholmsskildring, lovecraftiansk mystik med hemliga sällskap och en klassisk äventyrsberättelse.

Teckningarna är klara och tydliga utan speciellt mycket detaljer, men utan att vara tråkigt enkla. Det normala berättandet är färglagt med klara fält, vilket gör att det särskiljer sig tydligt från de återblickar som finns här och där och dels är gjort utan ramar på rutorna, dels med gott om skuggningar i rutorna, något som i stort saknas i de normala sekvenserna. Mycket snyggt och välgjort!

Ola Skogäng: De förlorade sidornas bok (Theos ockulta kuriositeter 2)
Ekholm & Tegebjer, 2010
180 sidor
ISBN: 978-91-86048-10-5

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,
intressant.se

måndag, februari 06, 2012

2012-3: Anders Björkelid: Förbundsbryterskan

Förbundsbryterskan är den tredje delen av fyra i Anders Björkelids serie "Berättelsen om blodet". Jag har hyllat de två delarna tidigare, men jag tycker tyvärr inte riktigt att den här orkar upp till samma nivå som de föregående.

Precis som förut så är Björkelids prosa utmärkt, så jag har inga invändningar mot hantverket. Det jag har svårt för är att en signifikant del av handlingen består av drömmar, tankar, resor i magiska världar inuti huvudpersonernas huvud eller något slags blandning av detta. Det är inte alltid vare sig läsaren eller huvudpersonerna vet var/när/hur de egentligen befinner sig, och detta gör att berättelsen blir så pass vag och svårgripbar att jag helt enkelt inte lyckas engagera mig i personerna. Om det inte går att veta om personerna är i den vanliga världen och faktiskt i fara eller i en magisk värld som bara spelar upp en upplevelse för dem så känns det inte längre som att farorna som hotar dem -- som kanske hotar dem, om de nu är verkliga -- är så farliga längre. Om man på det sättet gör farorna i en bok ofarliga eller ointressanta så faller en stor del av dramatiken samtidigt. Tyvärr, för jag har gillat den här serien hittills.

Jag ska dock inte säga att den här delen är ointressant för så illa är det inte. Här finns också intressanta vändningar som när Sunia mycket handgripligen tar kontrollen över sitt eget öde. Det är svårt att upprätthålla läsarens intresse för en bokserie genom ett antal delar och det här är en mellandel, så jag är fortfarande hoppfull inför seriens avslutning.

Anders Björkelid: Förbundsbryterskan
Natur och Kultur, 2011
475 sidor
ISBN: 978-91-27-13154-5

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

fredag, februari 03, 2012

ACTA, musikens liv och framtiden

Under senare år har upphovsrättsindustrin blivit allt mer högljudd i sina försök att kriminalisera alla slags kopiering. Detta är på intet sätt något nytt, men med digitaliseringen av musiken i och med CDns intåg och internet så har det blivit mer tydligt. Man har tidigare hävdat att orkestrar inte skulle överleva när tryckta noter började säljas eller att pianister inte skulle klara sig i och med det självspelande pianot eller att all musik skulle dö ut för att "home taping is killing music" och så vidare. Den här gången är det internet som håller på att döda musikindustrin. Förutom detaljen att musiker tjänar mer pengar nu än de gjort tidigare, då.

Däremot tjänar skivbolagen mindre pengar eftersom deras "mervärde", att pressa, lagerhålla och distribuera plastbitar med musiken på, i ett slag har blivit onödigt. Förut har skivbolagen dragit in stora pengar och de ser nu den möjligheten minska, och naturligtvis gör de allt för att hejda den förändringen. Under tiden tjänar musikerna själva pengar som vanligt, om än från andra källor. Istället för att göra konserter och radioframträdanden för att sälja skivor handlar det idag om att bli kopierad och omskriven på nätet för att folk ska gå på ens konserter. Det som förut var reklamen har idag blivit produkten. Vad det egentligen handlar om är att upplevelsen av att gå på konsert är svår att kopiera, och den går därmed att sälja. Innehållet på en skiva är bara information, så den går utmärkt att kopiera och har därmed ett väldigt litet värde.

Det här är ett skifte som är naturligt för att inte säga ofrånkomligt i och med digitaliseringen. Inom kort kommer större delen av skivbranschen att vara försvunnen, och musikbranschen kommer att bestå av musiker och konsertarrangörer. Musiken kommer att produceras precis som förut, och folk kommer att lyssna på den precis som förut.

Så långt allt väl. Att skivbolagen går under kommer inte att skada vare sig musiker eller musiklyssnare. Problemet är att vi inte riktigt är där än, för skivbolagen har fortfarande en massa pengar och därmed en massa inflytande. Deras senaste drag (tillsammans med filmindustrin och diverse andra intressenter) är att försöka få igenom ACTA som är ett handelsavtal som på ytan handlar om att förhindra produktion av kopior av produkter med kända varumärken, men även innehåller en massa begränsningar som har med digitala varor att göra. Det kommer att bli tillåtet för tullen att gå igenom din digitala utrustning för att leta efter olagliga kopior, men hur ska de veta att min musik är kopierad från internet och inte inläst från mina egna CD? Det kommer att bli olagligt att gå runt kopieringsskydd, vilket exempelvis förhindrar säkerhetskopiering av många programvaror och gör det omöjligt att läsa in DVD:er till datorn för att slippa bära runt på dem när man exempelvis är ute och reser. Det kommer att läggas ett mellanhandsansvar på internetleverantörer som gör att de blir ansvariga för vad deras kunder publicerar. Detta står i skarp kontrast mot hur Postverket bara transporterar brev, men inte är ansvariga för dess innehåll. Det borde finnas motsvarande lagstiftning för brevhemlighet på internet. Eller för att vara exakt, den redan existerande lagstiftningen om brevhemlighet borde med självklarhet gälla även på internet.

Som om det nu inte vore illa nog med hur dåligt ACTA är i sig så finns det fler problem. Den process som ACTA tagits fram med är om möjligt ännu värre. Till att börja med skapades avtalet genom förhandlingar som inte bara hemlighöll innehållet utan till och med sin egen existens. Till slut läckte avtalet i alla fall ut. Som det ser ut nu vill man få alla länder att anta ACTA som det ser ut idag, men en del av avtalet är att en icke-vald ACTA-kommitté har befogenhet att ändra i avtalet. Det innebär att vi inte har en aning om vad det är vi egentligen inför, eftersom det kan ändras under resans gång, återigen utan insyn.

Processen att få igenom ACTA drivs av USA men även EU är inblandat. Nyligen skrev 22 av EU:s medlemsländer på en avsiktsförklaring att införa avtalet. För att det ska kunna ske måste det först antas av EU-parlamentet, och sedan av de respektive ländernas parlament.

Nu har som tur sprickor börjat synas i ACTA-fasaden. Den EU-parlamentariker som tillsattes för att hantera ACTA för EU:s räkning, Kader Arif, avgick nyligen i protest. Hans uttalande i samband med det var
I want to denounce in the strongest possible manner the entire process that led to the signature of this agreement: no inclusion of civil society organisations, a lack of transparency from the start of the negotiations, repeated postponing of the signature of the text without an explanation being ever given, exclusion of the EU Parliament's demands that were expressed on several occasions in our assembly...

...This agreement might have major consequences on citizens' lives, and still, everything is being done to prevent the European Parliament from having its say in this matter. That is why today, as I release this report for which I was in charge, I want to send a strong signal and alert the public opinion about this unacceptable situation. I will not take part in this masquerade.

Det är inte ofta man ser så tydligt språk från en politiker. Imorgon kommer demonstrationer mot ACTA att arrangeras i Stockholm och på andra ställen. Om du är i närheten, se till att vara där! Om du inte kan vara där, skriv till dina politiker och berätta att du vill att de ska rösta mot ACTA, och skriv på den elektroniska protestlistan mot ACTA!

Det jag dock tycker är verkligen intressant med allt detta är att det blir sådant ståhej när det bara handlar om ett specialintresse för en enstaka bransch, nämligen skivbolagen. Om kanske ett tiotal år kommer 3D-skrivare att vara var mans egendom. I och med det kommer nästan vad som helst att kunna kopieras och skrivas ut med ledning av elektroniska instruktioner som kan skickas via internet. Då om inte förr kommer vi att få se en mycket intressant diskussion om piratkopiering. Det här är bara början!

Andra bloggar om: , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , ,
intressant.se

måndag, januari 30, 2012

2012-2: Sigrid Combüchen: Spill

Spill är 2010 års vinnare av Augustpriset och dessutom den senaste boken vi avhandlat i vår bokcirkel (jag låter det vara osagt vilket som är det största äran).

Boken är skriven av Sigrid Combüchen och handlar om Sigrid Combüchen som har skrivit en bok där hon bland annat beskriver ett fotografi och senare får ett brev från en läsare, Hedwig Langmark, som känner igen sig i fotografiet. De börjar brevväxla och diskuterar en del om hur det var då när fotot togs och hur det är idag. Hedwig bor idag i Spanien medan Sigrid säger sig bo i det hus där Hedwig växte upp (vilket inte är sant, men hon bor i närheten). Sigrid försöker ta reda på mer om hur det var för Hedwig och hennes familj på 1930-talet (när fotot togs) och framåt i tiden genom att göra efterforskningar i diverse källor, samtidigt som hon försöker få Hedwig att berätta mer. Hon är dock mer intresserad av att prata om nutiden.

Boken består av enstaka stycken som handlar om Sigrid i nutid, ett antal återgivna brev från Hedwig till Sigrid (men aldrig breven som skickas åt andra hållet) och framför allt den berättelse som Sigrid skapar sig om hur det var när Hedda (som Hedwig alltid kallas i Sigrids fiktion) växte upp.

Detta är en berättelse om en flicka från en relativt välbärgad familj, men där finns också problem: både fadern och en bror har problem med sjukdomar. Hedda har mycket bra betyg och vill läsa vidare men familjen är inte lika övertygad om att det är en bra idé, och dessutom skulle det i så fall kosta en massa pengar. Man landar till slut på kompromisslösningen att hon skickas till en sömnadsutbildning i Stockholm där hon inkvarteras hos en faster som hyr ut rum.

Redan tidigare i boken har man kunnat ana att den verklighet som Hedwig delat med sig en del glimtar av inte alltid stämmer överens med den berättelse Sigrid skapar om Hedda. Nu blir det också tydligt på en annan nivå eftersom Hedda som nu för första gången flyttar hemifrån presenterar en helt annan bild av sitt liv i Stockhom hem mot familjen än hur det verkligen ser ut. Att hon bor hos sin faster ger inga särskilda favörer, men beskrivs hemåt som ett hjärtligt mottagande. Att hon får dela ett rum med en man (!) med bara ett tygskynke som avdelning nämns inte alls till familjen.

Hedda klarar sig i alla fall bra i Stockholm. Hon når goda resultat på sin utbildning och får lite extraknäck tack vare det, och dessutom träffar hon en man hon tycker om (även om han råkar vara upptagen). Livet kompliceras när det står klart att familjen skulle vilja att hon kommer hem och sköter hushållet ett tag istället för att utbilda sig. Hedda tillhör den första generationen kvinnor som alls hade en möjlighet att skaffa sig en egen utbildning, men hon är samtidigt kvar i traditionen att hon förväntas ställa upp för familjen när så krävs.

Jag gillar den här berättelsen, framför allt de delar som handlar om Hedda på 1930-talet (vilket är lejonparten av texten). Språket är utmärkt. Jag undrar däremot vad tanken är bakom de till synes omotiverade radbrytningar som finns här och där i texten är. De finns både i den inbundna utgåvan och pocketutgåvan, liksom i eboksutgåvan, och tillräckligt frekvent för att inte kunna avskrivas som en ren miss. Man får intrycket av att det finns något slags poetisk tanke bakom, men på bokcirkelträffen lyckades vi inte bena ut hur det borde vara tänkt.

Flera av personerna i berättelsen har en förkärlek för att stoppa in engelska ord i sina repliker här och där. Det är inget ovanligt idag, men jag ställer mig skeptisk till att det var så vanligt på 1930-talet. Jag är också väldigt tveksam till att Hedda vid ett tillfälle är ute och reser med sina saker i en ryggsäck. Nog borde hon väl ha dem i en koffert eller resväska av något slag?

Detta är dock randanmärkningar. På det hela taget är boken bra och en njutning att läsa.

Sigrid Combüchen: Spill
Norstedts, 2010
448 sidor
ISBN: 978-91-1-303559-8

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

lördag, januari 14, 2012

2012-1: Walter Isaacson: Steve Jobs - en biografi

Tekniskt sett är det här som titeln antyder en biografi om Steve Jobs men eftersom det inte alltid är helt lätt att skilja på personen Steve Jobs och företaget Apple Computer så får man även en historik över det senare (om än inte lika ingående under den period när Jobs inte var chef där).

Man får väldigt snart klart för sig att Jobs var en person med mycket starka åsikter och ett starkt driv att förverkliga dem. Det som gjorde honom unik, åtminstone i ett tidigt Silicon Valley befolkat av ärkenördar som Bill Gates och Steve Wozniak, var att han inte bara var tekniker (om än inte lika ut i fingerspetsarna som de ovannämnda) utan även humanist. Han var besatt av design och funktion och kunde lägga hela sin maniska energi på att få hörnen på en bildskärm tillverkade med exakt rätt runding eller se till att skruvarna som höll ihop datorn hade precis rätt huvudform.

Vad som var exakt rätt kunde plötsligt ändras, och då tvingades en ny design fram med alla ändringar i den underliggande konstruktionen som det medförde. Att det tar längre tid och kostar mer på det sättet är självklart, men det ger också möjlighet att få produkter som är mycket mer genomarbetade. Jobs och därmed Apple har ofta gått tvärs emot resten av datorbranschen genom att bry sig om design och att inte alltid tycka att fler funktioner alltid är bättre. För Jobs (som var intresserad av zenbuddhism) så var det "less is more" som gällde som designfilosofi.

Jobs envishet när det gäller att få fram exakt rätt design och konstruktion är naturligtvis bra för produkten, men det kan vara mindre bra för ekonomin i företaget eftersom han inte tog någon hänsyn till att hålla ramarna för pengar eller tid. För att göra det hela än mer komplicerat så hade han även egenheten att alltid säga vad han tyckte ("det här är skitkass") vilket fick mer än en av hans anställda att gå upp i limningen. I själva verket så var Jobs känd för att dela upp folk i skitstövlar och gurus och behandla dem därefter. Dock kunde samma person gå från den ena av hans kategorier till den andra på en timme, för att sedan senare gå tillbaka igen.

Den här totala kompromisslösheten genomsyrade hela hans tillvaro. Författaren talar om hans "förvrängningsfält"; hans egenskap att kunna övertyga vem som helst om vad som helst, oavsett om det var möjligt eller rimligt, helt enkelt genom att totalt bortse från fakta som inte passade honom. Det intressanta är att tekniken (som även fungerade på honom själv) inte sällan fick folk att uppnå mål som de inte i sin vildaste fantasi trodde var möjliga. Tyvärr ledde det också till saker som att han bortsåg från fakta om sin egen cancer, och därmed vägrade behandling ett bra tag. Hans relation till familjen var även den komplicerad eftersom han ibland helt kunde agera som om de inte fanns.

Jag gillade den här boken skarpt. Den ger en insikt i den komplicerade personen Steve Jobs, men lyfter även fram hans bidrag till datorbranschen och flera andra branscher. Boken kallar honom revolutionerade inom inte mindre än sex affärsområden: persondatorer (Macintosh med sitt grafiska gränssnitt och sin användarvänlighet), animerad film (Pixar), musik (Ipod), telefoner (Iphone med pekskärm), pekdatorer (Ipad) och digital publicering (Itunes som säljer digital musik, film, böcker, etc ur en enhetlig katalog).

Jobs kämpade konstant för att ha kontroll över hela processen, från hårdvarudesignen till mjukvaran till affären som säljer den till tjänsterna som användaren interagerar med. Det ger möjlighet till en mer integrerad upplevelse, men det kan å andra sidan fungera som en censur som stänger ute applikationer som inte passar in i mallen, tillverkare som vill göra alternativ hårdvara för att köra Macintosh-systemet och diverse andra tredjepartskonstruktioner. De flesta andra företag i datorbranschen (med Microsoft och Google i spetsen) har valt den omvända filosofin att öppna sig för massor av alternativa konkurrerande varianter. Jobs ville att Apple skulle vara en helhetslösning, och lyckades nå det målet. Om det är bra eller dåligt är upp till användaren, men oavsett vilket är det en imponerande genomförd vision.

Walter Isaacson: Steve Jobs - en biografi (Steve Jobs)
Översättning: Thomas Engström & Roland Poirier Martinsson
Albert Bonniers förlag, 2011 (originalet 2011)
666 sidor
ISBN: 978-91-0-012708-4

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

måndag, januari 02, 2012

2011-82: Erik Granström: Slaktare små

Slaktare små är del två i "Krönikan om den femte konfluxen" (inledd av Svavelvinter).

Slaktare små är med sina 650 sidor en rejäl klump och med tanke på att den dessutom bara är del av planerade fyra i den här historien så handlar det här om en mycket omfångsrikare och mer komplex fantasyhistoria än vad vi är vana vid på svenska. Det blir inte sämre av att Erik Granström dessutom har ett mycket mustigare och mer varierat språk än vad svenskspråkig fantasy normalt är bortskämd med. Jag vet ingen annan som skulle få för sig att skriva saker som "vanmakts vemod grep gravkallt den döde".

Här kan noteras att det inte är ett hinder att vara död för att få vara med i handlingen, och det är något som genomsyrar den här boken. Döden må vara besvärande, men den är inte någon definitiv käpp i hjulet för många av personerna i handlingen. Trollkarlen Shagul har gått så långt att han lyckats knycka tillbaka sitt namn ur skapelsens bok och därmed har makt över sig själv.

Sagde Shagul är en av de genomgående karaktärerna, och inte någon man vill vara osams med. Han är inte speciellt trevlig, men däremot en intressant figur att läsa om. Det gäller för den delen flera andra personer: de har personligheter och motivationer som gör att man kanske gärna undviker dem, men de gör definitivt handlingen intressant.

Som man kan vänta sig av en så här tjock bok så finns det en väldig massa handling - Granström gillar komplicerade intriger - och det är lätt att tappa bort sig, men även om man inte har detaljkoll på alla förvecklingar hela tiden så är läsningen njutbar.

Om det var länge sedan man läste Svavelvinter så finns det en sammanfattning i början av den här boken. För den som tappar bort sig i handlingen i Slaktare små finns det också ett personregister med korta förklaringar av vem som är vem sist. Tyvärr ligger det just sist, så jag hittade det inte förrän jag redan läst ut boken...

Erik Granström: Slaktare små
Coltso, 2011
655 sidor
ISBN: 978-91-86437-53-4

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

söndag, december 25, 2011

2011-81: John Kovalic: Dork Shadows

På det stora hela tycker jag att John Kovalics serie om gamers står sig fint även så här ett tiotal år efter att de först publicerades, även om man naturligtvis lätt kan se vilken tid det handlar om. Exempelvis försöker Carson att placera sina besparingar i samlarkortspel för att de ska vara säkra genom Y2K-problemen. På motsvarande sätt belägras spelaffären av folk som vill protestera mot Pokémonkortspelet, och det lär väl heller knappast hända nu för tiden (och deras brännande av Pokémonkort ger naturligtvis spelaffären ett uppsving i försäljningen).

Matt och Gil the perky goth försöker sig på en dejt, men deras dejt går inte som de önskar (och för den delen inte heller som läsaren förväntat sig), Igor avger ett nyårslöfte att inte köpa mer spel än han hinner spela (vilket blir synnerligen kortlivat) och Matts spelgrupp använder Gandalf som murbräcka. Kort sagt, allt är som vanligt i Dork Tower.

John Kovalic: Dork Shadows
Dork Storm Press, 2002
162 sidor
ISBN: 1-930964-41-2

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,
intressant.se

fredag, december 23, 2011

2011-80: Tomas Tranströmer: För levande och döda

Det jag sade om den förra Tranströmer-samlingen jag läste (17 dikter) gäller i princip om den här också, men (utan att verkligen räkna) så tycker jag att frekvensen av ren naturlyrik är lägre i denna, och istället får man ofta mer urbana miljöer. Det är däremot nästan alltid miljöer det handlar om, mer sällan personer eller skeenden.

En annan skillnad jag upplever är att medan 17 dikter ofta har något slags bunden form (om än inte rimmat) så är formatet har friare (eller underligare versmått som jag inte upptäcker är versmått); det känns som att Tranströmer experimenterar lite mer med språket här. Det händer att man träffar på en och annan som är ogrammatisk, även om det i huvudsak är korrekt svenska. Å andra sidan är det inte helt lätt att dra gränsen mellan vad som är ogrammatiskt och vad som är en ovanligt oväntat skapad ordbild.

Det händer att jag känner att det simmar meningar under ytan i en del dikter här som jag inte riktigt kan få grepp på, men oavsett det så gillar jag det. Det är lättläst och vackert även om de flesta dikterna för mig i första hand är skönhet för stunden snarare än filosofiska tänkvärdheter som jag känner att jag kommer att bära med mig länge. Gott så, dock.

Tomas Tranströmer: För levande och döda
Albert Bonnier, 2011 (originalet 1989)
30 sidor
ISBN: 978-91-0-012572-1 (Dikter och prosa 1954-2004)

Andra bloggar om: , , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , , ,
intressant.se

onsdag, december 21, 2011

2011-79: Tomas Tranströmer: 17 dikter

17 dikter är Tomas Tranströmers första diktsamling, publicerad 1954. Den innehåller en längdmässigt rätt varierad samling dikter, allt från smådikter med bara ett halvdussin rader till de avslutande lite längre på ungefär lika många sidor.

Många av dikterna är naturlyrik som vackert skildrar miljöer eller händelser i naturen. Med bara några få ord målas slående bilder upp, ofta med de slående och ibland förvånande metaforer som Tranströmer blivit känd för ("kavajen luggsliten som en vargflock" (ur "Gogol")).

Andra gånger är det längre skeenden som tecknas på kort tid:
När året sparkar av sig stövlarna,

och solen klänger högre, lövas träden

och fylls av vind och seglar fram i frihet.

Vid bergets fot står barrskogsbränningen,

men sommarns långa, ljumma dyning kommer,

drar genom trädens toppar sakta, vilar

ett ögonblick och sjunker åter undan --

avlövad kust står kvar.

(ur "Epilog")

Tomas Tranströmer: 17 dikter
Albert Bonnier, 2011 (originalet 1954)
44 sidor
ISBN: 978-91-0-012572-1 (Dikter och prosa 1954-2004)

Andra bloggar om: , , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , , ,
intressant.se

måndag, december 19, 2011

2011-78: Michelle Paver: Evig natt

1937 följer den fattige Jack med en polarexpedition till Svalbard som radiotelegrafisk. Han känner sig redan från början utanför, eftersom de övriga som ingår i expeditionen är rika och välutbildade, men trots allt behöver de hans praktiska kunnande.

Redan på väg mot sitt mål så decimeras expeditionen och när de väl kommer fram till den plats där de ska bo så är det bara tre personer kvar. Senare tvingas även de sista två ge sig av och det faller på Jack att sköta expeditionens mätningar själv så att inte hela resan ska ha varit förgäves.

Medan han sysslar med det och tar hand om den skock hundar man tagit med sig tycker han att något tittar på honom från mörkret som alltid är runt honom. Den arktiska vintern är inte ett bra tillfälle att bli mörkrädd eftersom den varar månader i sträck.

Jag har läst ett flertal skildringar av polarexpeditioner och liknande med intresse och naturligtvis även en massa skräcklitteratur så den här boken borde passa mig väl. Skildringen av expeditionen i sig tycker jag har ett rent dokumentärt intresse men som bok betraktad är den här historien lååångsam och rätt trist, tyvärr. Det finns en del bra scener, det ska medges, men det är lite för långt mellan dem för bokens bästa.

Boken berättas i första person av Jake och det gör att den får en extra närhet, så rent hantverksmässigt tycker jag också att den fungerar bra. Som spökhistoria kan man förvänta sig att den ska vara smygande, men den här boken tar det till överdrift och kommer just ingen vart. Trist, för författaren har koll på hantverket på prosanivå även om det brister i strukturen.

Michelle Paver: Evig natt (Dark Matter)
Översättning: Birgitta Gahrton
Semic, 2011 (originalet 2010)
240 sidor
ISBN: 978-91-552-5677-7

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

fredag, december 16, 2011

2011-77: Thomas Lange & Jo Forty: Beers

Det här boken inleds med några sidor om öl och dess historia (väldigt kortfattat) och sedan ytterligare ett par sidor som listar ett förvånansvärt stort antal öltyper och berättar lite om dem. Betoningen här är tyvärr på "lite"; det hade varit bättre att lista färre typer och prata mer ingående om dem.

Resten av boken består av uppslag där högersidan upptas av en bild på en ölflaska och vänstersidan berättar om bryggeriet som producerar den, vilka öl de gör och lite om hur de smakar. Det är fortfattat, men faktiskt förvånansvärt intressant i alla fall.

Thomas Lange & Jo Forty: Beers
Select Editions, 1998
96 sidor
ISBN: 1-85648-450-5

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,
intressant.se

onsdag, december 14, 2011

2011-76: Neil Gaiman: Death: The Time of Your Life

Det här är ett tunt album (tre nummer) med en historia som väl egentligen handlar mer om döden än om Death, tycker jag, även om båda naturligtvis förekommer ganska framträdande.

Den som verkligen är huvudperson är dock Foxglove (känd från Sandman-albumen), nu känd sångerska. Hon är ute på turné med sin manager (och fadersfigur) Larry men funderar mycket på sitt förhållande med Hazel som sitter hemma med sin son, Alvie. Deras förhållande mår inte bra av hennes konstanta resande (och kanske inte ändå), men hon verkar inte heller redo att släppa det. Hon och Larry pratar om det, men innan de blir färdiga dör han och Foxglove får fortsätta att brottas med sina känslor ensam.

Den här episoden passar bra in som en pendang till de "riktiga" Sandman-historierna. Det är en mindre och mer lågmäld historia som passar bra för sig själv så här, men jag tror samtidigt att det nog är bra om man läst åtminstone de Sandman-historier där Foxglove och Hazel förekommer innan man läser denna.

Neil Gaiman: Death: The Time of Your Life
Illustrerad av Chris Bachalo och Mark Buckingham
Vertigo, 1997
96 sidor
ISBN: 1-56389-333-9

Andra bloggar om: , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , ,
intressant.se

onsdag, november 23, 2011

2011-75: Liza Marklund: Du gamla, du fria

Du gamla, du fria är den senaste boken i Liza Marklunds serie om journalisten Annika Bengtzon. Sedan vi träffade på henne senast har hon varit en sväng som korrespondent i USA och återförenats med sin exman Thomas (även om hon är medveten om att han är otrogen).

När den här boken börjar är Thomas på konferens i Nairobi, och under en resa kidnappas både han och resten av delegationen. Annika tvingas i princip ha en gisslanförhandlare boende hos sig eftersom kidnapparna kan ringa när som helst och ställa nya krav, och samtidigt börjar det dyka upp mördade kvinnor i Stockholms förorter.

Här verkar finnas upplagt för en hel del dramatik, men det känns som att Marklund bara låter det hela rinna mellan fingrarna. Jag ska inte säga att boken är tråkig. Marklund är en för driven författare och journalist för att det ska hända, men här saknas definitivt något. Kidnappningshistorien tar upp det allra mesta av Annikas tid och tankar och även det mesta av boken, så till den grad att de döda kvinnorna i förorterna känns som en parentes. Annika gör några inpass om dem på redaktionen helt i linje med vad man förväntar sig, men ärligt talat känns det hela mest som en distraktion som inte har något syfte.

Om man läser bakgrundstexten får man intrycket att boken ska kommentera hur den gamla världen bygger murar mot den nya men här finns väldigt lite av det också. Visst, en person har några repliker åt det hållet men det handlar om en halv sida eller så. På det hela taget handlar boken om kidnappningen utifrån Annikas perspektiv. Vi ser väldigt lite av kidpparnas perspektiv och motiv. Vad Thomas får vara med om rapporteras i korta kapitel här och där, men han reflekterar väldigt lite. Hur barnen reagerar framgår inte alls, och även kollegor och det officiella Sverige är förvånansvärt tysta. Bokens upplägg hade kunnat göras till ett drama där den av kidnapparna påtvingade misären hos Thomas ställs mot den av västvärlden påtvingade misären hos kidnapparna, och där det är framgår att saker och ting väldigt sällan är svarta eller vita. Som det är nu så är kidnappningen ett problem som påtvingas Annika utan några motiv och den är allt igenom ond och fel, helt utan problematisering. Det hade gått att göra mycket mer av detta.

Det känns som om den här serien har övergått från att vara kriminalromaner med inslag av vardagsdrama till att vara vardagsromaner med inslag av kriminalromaner. Det är en gradskillnad, men det känns om att det numer är Annika och det som händer runt henne som är det väsentliga i böckerna snarare än brotten. Jag säger inte att det är en dålig sak i sig, men jag misstänker att det påverkar vilka som är intresserade av boken. Med tanke på vad som händer precis i slutet av den här boken kan man också ana att den här tendensen kommer att fortsätta framöver.

Liza Marklund: Du gamla, du fria
Piratförlaget, 2011
403 sidor
ISBN: 978-91-642-0334-2

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

söndag, november 20, 2011

2011-74: Johan Theorin: Sankta psyko

Med Sankta psyko tar Johan Teorin paus från sina ölandsromaner och för den delen får man väl säga att han även tar paus från deckargenren, även om det inte är fullt så tydligt.

Jan Hauger är barnskötare men arbetslös, och boken börjar med att han kommer till en anställningsintervju på förskolan Gläntan som ligger precis intill Sankta Patricias regionklinik - i folkmun Sankta psyko. Sankta Patricia är ett säkerhetsklassat vårdhem för tvångsintagna brottslingar med psykiska problem. Förskolan Gläntan ligger där den gör eftersom barnen som går där har föräldrar som bor på Sankta psyko.

När det gäller personalen så är det i princip vattentäta skott mellan Sankta psyko och Gläntan. Jan får bara veta det mest grundläggande när man blir anställd, och uppmuntras sedan att inte försöka forska i vad som händer inom sjukhusets väggar. Det finns däremot en koppling mellan de två verksamheterna, och det är naturligtvis barnen. De olika barnen slussas med jämna mellanrum via en underjordisk gång in till sina föräldrar på Sankta psyko och sedan tillbaka några timmar senare.

På sätt och vis är det här ett tillräckligt skruvat scenario för att kunna bli skrämmande i Theorins händer, men det stannar inte där. Jan Hauger en mörk hemlighet i bagaget: en gång under en tidigare tjänst gick han och en annan lärare ut i skogen med ett antal barn, men kom tillbaka med ett barn färre. Jan har inga misstankar riktade mot sig efter den händelsen, men han berättar inte heller om den på sin nya arbetsplats. Vad tiden lider visar det sig att det finns fler som inte berättar allt, och situationen på Gläntan och Sankta psyko kommer snart att gå mot en dramatisk upplösning.

Johan Theorin har återigen skapat en roman som lyckas vara stämningsfull utan att offra vare sig drivet i handlingen eller läsbarheten. Det här är en bok som man ogärna lägger ifrån sig. Mycket bra!

Johan Theorin: Sankta psyko
Wahlström & Widstrand, 2011
399 sidor
ISBN: 978-91-46-22122-7

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,
intressant.se

onsdag, oktober 26, 2011

2011-73: Alan Moore & Kevin O'Neill: The League of Extraordinary Gentlemen: Century: 1969

Century: 1969 är fortsättningen på Century: 1910 och avslutningen på vad som från början var tänkt som ett album kommer i en tredje del.

Mina, Allan och Orlando kommer tillbaka till England (med hjälp av Nautilus) efter att ha blivit kontaktade för att reda ut ett mord som verkar involvera Oliver Haddo, en figur tämligen lik Aleister Crowley. Det verkar som om Haddo kan flytta sitt medvetande från en kropp till en annan via ritualer, och de anstränger sig för att förhindra att han ska kunna göra det fler gånger.

Som man kan vänta sig av ett album som utspelar sig i swinging London 1969 så förekommer det en del droger, och en väsentlig del av upplösningen utspelar sig under en tripp. Det är en naturligtvis tämligen flummigt och tyvärr känns hela det här albumet en smula avslaget.

Man får väl ta med i beräkningen att det här från början var tänkt som mittendelen av ett större album, men som det är nu får jag nog säga att det är det svagaste album jag läst från Alan Moore. Det betyder inte att det är dåligt, men det är inte lika magnifikt som de brukar vara.

Alan Moore & Kevin O'Neill: The League of Extraordinary Gentlemen: Century: 1969
Top Shelf Productions, 2011
opaginerad
ISBN: 978-1-60309-006-3

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,
intressant.se