onsdag, september 29, 2010

2010-61: Ko Un: Fråga månskenet om vägen

Efter de sönderbrutna och svårlästa dikterna hos Adonis var det befriande att läsa Ko Un; här hittar man inga syntaktiska komplikationer av det slaget. Det som förvånar mig (eftersom Ko Un sägs vara bra) är att jag inte hittar så mycket annat heller, ärligt talat.

De flesta dikter i den här samlingen är rätt korta (det ryms oftast flera på en sida), men då redan en god haiku kan innehålla intressanta saker så är inte kortheten i sig ett problem. Åtminstone de flesta dikterna saknar "poetiskt språk" (om nu något skrivet av en poet kan göra det). Titeln är ett av de få undantagen. Tyvärr finner jag många av dikterna även innehållsmässigt banala. De tvära vändningar som kännetecknar en haiku saknas oftast, och de flesta av dikterna behandlar inte heller några djupare ämnen. Några av de längre dikterna mot slutet utgör här undantag och är också de intressantaste i boken.

Ko Un: Fråga månskenet om vägen
Översättning: Byung-Eun Choi & K. Gunnar Bergström
Heidruns förlag, 2002
80 sidor
ISBN: 91-88056-71-6

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

måndag, september 27, 2010

2010-60: Mattias Johnsson: Speglarnas herre

Speglarnas herre är en direkt uppföljare till Vilddjuret vaknar. Handlingsmässigt är det nog inget större problem att läsa den fristående, men en del bakgrunden tar det kanske ett tag innan man pusslar ihop i så fall.

Jag var lite rädd när jag började läsa den här boken att den skulle vara väldigt tydligt de goda mot de onda eftersom det så att säga etablerades i den förra boken vem som var vem, men det löstes faktiskt på ett snyggt sätt i den här boken, så en väsentlig del av spänningen här kommer av att huvudpersonen Agata inte säkert vet vem hon kan lita på och inte.

I den förra delen byggdes en spänning upp med ett löfte som Agata gav och som jag trodde skulle falla ut i den här boken, men istället förstärktes det bara och sparas till någon kommande bok. Det känns ok så här, men jag tror inte att det fungerar att göra så fler gånger.

Generellt tycker jag att språket flyter bra, och det är värt att notera att dialogen är lite mer talspråklig än man är van vid. Sådant är svårt, men jag tycker att det fungerar. Pluspoäng också för de lite annorlunda och på något sätt "jordnära" övernaturligheterna.

Mattias Johnsson: Speglarnas herre
Järnringen, 2010
304 sidor
ISBN: 978-91-977949-2-3

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

fredag, september 24, 2010

2010-59: Adonis: Den förälskade stenens tid

Adonis är en av poeterna som brukar omtalas regelbundet i nobelprissammanhang, men efter att ha läst Den förälskade stenens tid måste jag säga att jag har lite svårt att förstå varför. Nu ska det väl medges att det är vanskligt att läsa poesi i översättning, men det är den enda möjlighet jag har att läsa Adonis, för arabiska kan jag inte, och det blir knappast bättre av att Adonis enligt förordet har en förkärlek för att använda sig av flertydiga ord för att ge sina dikter multipla tolkningsmöjligheter.

Jag tycker också att det är ganska svårläst; det är orimmat och uppbrutet, ibland ogrammatiskt. Det finns säkert en tanke bakom varför det ser ut som det gör men jag lyckas inte hitta den, så för mig är det bara ett hinder i läsningen. Det känns ofta som att meningen i dikterna är något som fladdrar omkring i utkanten av synfältet snarare än finns i fokus när man läser. Jag har svårt att få grepp om det hela vilket till och från gör läsningen frustrerande. Tyvärr vet jag inte om den här samlingen är representativ för Adonis produktion i stort. Med tanke på att det är en svensk sammanställning av dikter från några olika verk så kan den i alla fall inte vara helt orepresentativ.

Adonis: Den förälskade stenens tid
Översättning: Hesham Bahari
Bakhåll, 1987
80 sidor
ISBN: 91-7742-045-4

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

onsdag, september 22, 2010

AVBRUTEN: Lise Bidstrup: Spiralportens väktare

För att få en chans att hitta mer än någon enstaka svensk sf-roman per år brukar man få bevaka även ungdomshyllan. Det är inte sällan så att en hel del av det som hamnar där tycks göra det just på grund av sitt genreval, inte sin åldersinriktning. Dessutom är bra ungdomsromaner helt enkelt bra böcker.

Tyvärr så verkar inte Spiralportens väktare platsa som en bra bok. Efter mina överenskomna 50 sidor för att ge boken en chans har jag retat mig på språket åtskilliga gånger för att det är upphackat till något slags staccato, antagligen med meningen att göra det lättare att läsa. Själva upplägget är också plågsamt tydligt; en flicka sliter på familjens hönsfarm (som hon avskyr) under ledning av sin farbror (som hon avskyr) tillsammans med sin lillebror (som hon älskar), men hoppas att bli utvald att bli en av de som får bli portväktare. För att bli det får man på något magiskt sätt cirkelrunda ärr i händerna, vilket hon till sitt förtret inte fått. Naturligtvis måste något vara fel, så hon rymmer för att övertyga Akademin om att hon trots det är lämpad att bli portväktare. Mer än så hann jag inte på lunchen, men det tycks mig osannolikt att något skulle kunna förhindra henne från att få som hon vill (efter att vederbörligen drabbats av diverse till synes farliga saker), men eftersom boken hittills misslyckats kapitalt med att engagera mig vare sig på grund av innehåll eller språk så ger jag upp och läser något annat.

Lise Bidstrup: Spiralportens väktare
Styxx Fantasy, 2010
223 sidor
ISBN: 978-91-7355-119-9

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

måndag, september 20, 2010

2010-58: Becca Fitzpatrick: Fallen ängel

Fallen ängel påminner starkt om Frost som jag läste nyligen, även om det där handlar om varulvar och här om fallna änglar. Det centrala motivet i båda fallen är något slags farligt övernaturligt väsen och en highschoolflicka, och naturligtvis en romans dem emellan. Jag utgår från att det är Twilight-fansen som är målgruppen.

Här finns några olika mystiska pojkar, och läsaren hålls naturligtvis på sträckbänken så länge som möjligt vilken som egentligen är den snälle och vilken som är de onde, men det är egentligen inte speciellt svårt att räkna ut från början hur det ska gå. Trots det så tycker jag att boken faktiskt är riktigt trevlig. Jag misstänkte att den skulle vara olidligt smörig, men det var inte så farligt. Visst är det lite stjärnögt tonårstrånande ibland, men inte så mycket. Vid några tillfällen blir dialogen mer än lovligt orealistisk, men det är som tur är inte genomgående.

Becca Fitzpatrick: Fallen ängel (Hush, hush)
B. Wahlström, 2010 (originalet 2009)
Översättning: Carina Jansson
288 sidor
ISBN: 978-91-32-15900-8

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

fredag, september 17, 2010

2010-57: Joe Hill: Crown of Shadows

Familjen Locke fortsätter att hitta nycklar på de mest oväntade ställen i huset, och även effekterna av att använda dem förvånar mer än en gång.

Dodge inleder albumet med att nästan bli strypt, men efter det är han sedan tillbaka i sin mer normala roll som något enigmatisk och till synes ond, men jag är inte helt övertygad om att det verkligen är så enkelt. Det förekommer en del dramatik i den här volymen, både med och utan Dodge, men de starkaste partierna är faktiskt de där familjen konfronterar mamman med sitt växande alkoholberoende. Det verkar dock inte göra någon nytta än, så jag antar att den kampen kommer att fortsätta även framledes.

Som vanligt är det här en ganska mörk serie, men med fräscha idéer. Jag ser fram emot nästa volym!

Joe Hill: Crown of Shadows (Locke & Key 3)
IDW, 2010
Illustrerad av Gabriel Rodriguez
152 sidor
ISBN: 978-1-600§0-695-8

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,
intressant.se

onsdag, september 15, 2010

2010-56: Daryl Gregory: Pandemonium

Daryl Gregory är en för mig helt okänd författare (och Pandemonium är hans debutroman), så när den valdes till LSFFs bokcirkel så hade jag ingen förutfattad mening om den alls. Det visade sig vara en ganska trevlig bekantskap. Prosamässigt sticker den inte ut som något fantastiskt, men jag har inte heller några invändningar att komma med.

Däremot tycker jag att idén känns rätt fräsch. Boken utspelar sig i en värld som liknar vår, men det finns en väsentlig skillnad. Demoner existerar och människor blir då och då besatta av dem. Det finns dock bara ett relativt begränsat antal demoner och de har alla rätt olika personligheter och beteendemönster, så när en människa blivit besatt så går det ofta att se vilken demon det är som är skyldig. Demonen The Painter skapar exempelvis alltid bilder och säger aldrig något, och motiven återkommer ofta. Little Angel drabbar alltid unga flickor, och får dem att gå till någon åldring som kommer att dö i samband med besöket.

Det är många som studerar demonerna och försöker lista ut vad deras beteende för att försöka inse vad demonerna kommer ifrån eller hur man kan undvika dem, men det finns också människor som försöker använda demonerna för sina egna syften, exempelvis genom att begå ett våldsdåd och sedan hävda att de varit besatta av någon demon.

Huvudpersonen i boken har varit besatt, och även han försöker få reda på hur det hela hänger ihop. Det visar sig dock att det inte fungerade likadant när han blev besatt som det oftast gör, vilket får stora följder för hans liv.

Lättläst, levande och väl berättat. Jag ska hålla ögonen öppna efter mer av Daryl Gregory.

Daryl Gregory: Pandemonium
Del Rey, 2008
283 sidor
ISBN: 978-0-345-50116-5

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

måndag, september 13, 2010

2010-55: Björn Karlström: Leo Falk 1: Okänd planet

Okänd planet gavs visserligen ut 1983, men serien som sådan publicerades ursprungligen 1949-52 i Teknikens Värld. Det märks på en del antaganden att serien har en del år på nacken. Det är exempelvis naturligt att rymdskeppet har kontakt med en bas via radio, men när de ska observera något så får de berätta för basen vad de ser, för någon bildöverföring verkar inte finnas.

Leo Falk och hans två kompanjoner är ute på ett reparationsuppdrag när de får i uppgift att ge sig iväg och undersöka en rapport om ett okänt objekt. Det visar sig vara något slags satellit. De angör den och går in efter att ha säkerställt att där inte finns något levande inuti. Det visar sig vara en förhastad kontroll, för den bevakas av robotar. Den tar med hjältarna till en okänd planet som visar sig vara placerad i Jordens omloppsbana men på andra sidan solen. Vad jag förstår bör astronomer sedan länge ha kunnat räkna ut att den finns där om så vore fallet, och med tanke på att Leos rymdskepp är ute och flyger till synes fritt i rymden så borde de om inte annat ha observerat planeten tidigare. Så är dock inte fallet, utan den är okänd. Däremot är den bebodd av vad som tycks vara människor, och de talar till och med samma språk som våra hjältar. Lingvistiska komplikationer passar väl helt enkelt inte in i äventyrsberättelsen, får man anta.

För äventyr är det, från det ena till det andra. Den här historien tycks i första hand ha sina rötter i äventyr som de som skrevs av Edgar Rice Burroughs och andra pulpförfattare. Äventyr är mycket väsentligare än vetenskap här, det är det ingen tvekan om. Det här albumet har nog sitt största intresse som tidsdokument snarare än litteratur, men det förhindrar inte att jag tycker att det är läsvärt.

Björn Karlström: Leo Falk 1: Okänd planet
Svenska Dagbladet, 1983
46 sidor
ISBN: 91-7738-032-0

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

fredag, september 10, 2010

AVBRUTEN: Jonathan Hayes: Heligt blod

Heligt blod är en debutroman om en rättsläkare av en författare som, föga förvånande, är rättspatolog. Jag gav upp efter 50 sidor, och de hade inte handlat om just något annat än brottsplatsen, obduktion och annan uppvisning av hur bra författaren kan sitt ämne. Bortsett från att det vore trevligt med lite personskildring också, så känns det inte heller nödvändigt för varje bok att försöka skapa ett mer spektakulärt mord än de tidigare. Det går att skriva en bra historia utan att fläska på så mycket det går.

Hayes må vara påläst om alla CSI-detaljer, men vad han däremot inte är överväldigande bra på är att skriva. Texten är konstant överlastad med adjektiv och beskrivningar, utan att för den delen lyckas ge någon speciellt levande bild av miljöerna handlingen utspelas i. Den är däremot väldigt noga med att beskriva hur alla personer ser ut i detalj, något som åtminstone jag aldrig lyckas ta till mig eller visualisera i alla fall. Det som är värst är dock dialogen, som ofta verkar konstruerad för att sätta in läsaren i så mycket bakgrund som möjligt istället för att vara naturlig.

Jonathan Hayes: Heligt blod (Precious Blood)
Bra Böcker, 2010 (originalet 2007)
Översättning: Jan Risheden
363 sidor
ISBN: 978-91-7002-695-9

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

torsdag, september 09, 2010

Nästa nobelprisvinnare?

Nej, jag har inte fått några tips om vem som ska bli årets vinnare av nobelpriset i litteratur, och än så länge har inte heller Ladbrokes kommit igång med vadslagningen om det. Inte för att de förväntas veta heller, men deras listor har haft vinnarna på höga placeringar de senaste åren så de brukar inte vara helt ute och cykla i sina förhandsgissningar.

De senaste åren har jag sagt att jag tycker att Haruki Murakami borde få priset, och jag tycker att han fortfarande skulle vara en utmärkt vinnare. I år kan jag gardera med Cormac McCarthy eftersom jag tyckte mycket bra om hans The Road.

Vem skulle du vilja ge nobelpriset i litteratur till?

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

onsdag, september 08, 2010

2010-54: Barbara Voors: Emmy Moréns dubbla liv

Emmy Morén är 15 år, har just börjat gymnasiet och tycker inte att livet är något vidare. Hon är inte direkt mobbad, men hon tillhör inte heller de populära. Helst skulle hon vilja bli dramatiker, men det är inget häftigt yrke som andra blir intresserade av att hon pratar om. Hennes familj håller dessutom på att falla isär omkring henne: föräldrarna har just skiljt sig och hon och hennes storasyster lever på mikromat hemma hos pappa.

När Emmy sitter och har tråkigt googlar hon sitt namn och upptäcker att det finns en skådespelerska som heter likadant som hon, och hon skriver ett långt brev till henne och berättar om sitt liv. Hon får svar, och de börjar berätta om sina problem och erfarenheter för varandra. Som man kan misstänka från början med ett sånt här upplägg så finns det antydningar om icke-realistiska element i boken, men de är inte speciellt framträdande så det räcker att man kisar lite försiktigt så kan man ignorera dem.

Voors har fått till dialogen mellan de två Emmy:orna bra, det känns som naturliga brev mellan två personer som visserligen inte känner varandra, men som också litar på varandra så att de kan berätta allt för den andre -- kanske just för att de inte känner varandra. Varje brev är relativt långt, och de är ofta skrivna som en blandning mellan brevprosa och mer normal romanprosa som en eftergift för att kunna återberätta händelser utan allt för mycket av "sade den och sade den". Jag tycker att det fungerar riktigt bra.

Barbara Voors: Emmy Moréns dubbla liv
Rabén & Sjögren, 2010
140 sidor
ISBN: 978-91-29-67010-3

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,
intressant.se

måndag, september 06, 2010

2010-53: Mons Kallentoft: Vårlik

Vårlik är den fjärde delen i Mons Kallentofts deckarserie om Malin Fors och i och med den så har han också avverkat alla årstider som det från början annonserades, men tydligen så är det åtminstone en bok till gång.

Malin Fors brukar inte ha det lätt på det personliga planet men den här gången får man nog säga att det är värre än vanligt. Ett flertal händelser konspirerar för att få henne ur balans samtidigt som hon kämpar med att hålla sig nykter. Och så har kon ju jobbet, naturligtvis. Ibland verkar det som om jobbet är det enda som håller henne på rätt köl. Den här gången blir även jobbet ovanligt otrevligt när en kraftig bomb smäller av mitt på Stora Torget i Linköping och dödar två små tvillingflickor och skadar deras mamma svårt.

Malin och hennes kollegor börjar naturligtvis försöka lista ut vem som placerat bomben och inte minst varför. Framför allt det senare verkar vara en snårig historia. Jag tycker att det känns som att Kallentoft har skapat en historia här som har mer anknytning bakåt i tiden än han brukar ha, och framför allt är mer hänsynslös än vanligt.

Som vanligt har han avsnitt här och där i boken där de döda pratar till Malin (och enstaka gånger även andra), och ibland verkar det som om deras försök till kommunikation faktiskt går fram. Mitt intryck är att det här elementet av övernaturlighet är lite mer framträdande i den här boken än det brukar vara.

Språkligt är det som det brukar vara; ofta normal prosa men regelbundet förfaller beskrivande stycken till sönderhackade meningar som gärna saknar subjekt och där inkompletta meningar av den typen ofta får stå för sig själva som kompletta stycken. Om det är effektivt eller inte låter jag vara osagt (jag vacklar lite i frågan), men det är helt klart ett genomtänkt stildrag som inte passar alla läsare. Ett annat genomgående drag är att boken hoppar mellan ett otal personer och ser handlingen från deras synvinkel, inklusive deras tankar. Det känns lite splittrat, men framför allt blir man efter ett tag nästan irriterad på att aldrig själv betros med att inse hur någon känner utan alltid få det skrivet på näsan.

Mons Kallentoft: Vårlik
Natur och Kultur, 2010
432 sidor
ISBN: 978-91-27-11902-4

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

lördag, september 04, 2010

2010-52: Christine Falkenland: Själens begär

Själens begär är, precis som de övriga böcker av Christine Falkenland jag läst, en liten bok. Dels är den föredömligt fri från omtugg och utfyllnad och dels är det även innehållsmässigt en sammanhållen historia: den innehåller ett fåtal personer och handlingen rör sig över ett begränsat område.

Detta är berättelsen om Ernst som oväntat får en inbjudan att återvända till herrgården Berg där han ofta varit som barn, men inte varit på länge. Hans kusin Cora som han som ung sett upp till bor där fortfarande, men de har inte setts på många år. När han kommer dit tycker han först att hon känns oansenlig och blir besviken, men när de rör vid varandra blir han mycket mer påverkad än han kunnat ana.

Det är relationen mellan Ernst och Cora (och i viss mån hennes husfolk) som boken sedan handlar om. Den blir dock inte vad man skulle kunna vänta sig, för Ernst beter sig inte som man tycker att han borde. På det hela taget är han inte sällan rätt otrevlig och som läsare har man ibland svårt att förstå varför han gör som han gör, eller för den delen varför Cora står ut med honom på det sätt hon gör.

Det här är en lite knepig bok att förhålla sig till. Som vanligt med Falkenland så är den vackert skriven och relationerna beskrivs på ett bra sätt, men relationerna i sig är ofta så konstiga att man inte kan relatera till dem vilket i sin tur gör att boken blir svårare att ta till sig ordentligt.

Christine Falkenland: Själens begär
Månpocket, 2000
158 sidor
ISBN: 91-7643-780-9

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,
intressant.se

tisdag, augusti 31, 2010

2010-51: Jonas Jonasson: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann är en hejdlös skröna. Hundraåringen det handlar om, Allan Karlsson, ska precis fylla 100 men har ingen lust att bli firad av kommunalråd, lokaltidning och framför allt inte av sjuksyster Alice. Han kliver ut genom fönstret på vårdhemmet och går iväg istället. Den första anhalten blir busstationen där han köper en biljett till någon annanstans. Vart är inte så noga. Medan han väntar på bussen blir han tillfrågad om att vakta en väska medan en yngling går på toan. Det slutar med att han tar med sig väskan och går på sin buss innan yngligen hinner tillbaka.

Yngligen blir, när han väl kommer ut och inte hittar sin väska, en aning irriterad. Minst sagt. Samtidigt i en annan del av samhället har en massa människor på vårdhemmet upptäckt att hundraåringen de ska uppvakta inte befinner sig på sitt rum som de hade tänkt sig, så uppvaktandet övergår i improviserat genomsökande av samhället.

Hundraåringen består av två berättelser som flätas in i varandra. Den ena är Allans planlösa resa bort från vårdboendet som han helt enkelt tröttnat på. Den andra är Allans levnadshistoria, och den är inte bara lång (han är ju trots allt 100 år) utan även osedvanligt varierad. Allan har genom året träffat ett otal kända och viktiga personer och inte sällan påverkat dem. Han räddar Franco från ett attentat, han får Stalin att få ett raseriutbrott, han tröstar den unge Kim Kong-Il, han hjälper amerikanerna att konstruera atombomben men talar senare även om för ryssarna hur man gör, och så vidare.

Det här är en historia med full fart och god humor, och den är faktiskt inte sanslöst otrovärdig som man vid en första anblick skulle kunna tro. Jonasson får faktiskt ihop sin skröna rätt bra. Den uppenbara jämförelsen (som även görs i en intervju sist i boken) är med Arto Paasilinna, och jag tycker att den är träffande, även om de Paasilinna-böcker jag läst inte täckt in så lång tid eller rört sig över så stora områden (Allan Karlsson hinner resa över hela världen under bokens lopp).

Det här är en bok som går fort att läsa, både för att den är lättläst och för att den är rolig. Språkligt är den inte så avancerad, men här och där finns små pärlor:
Men det år Julius fyllde tjugofem dog först hans mor i kräfta, vilket Julius sörjde, och strax därefter gick fadern ner sig i kärret när han försökte rädda en kviga. Julius sörjde även detta, för han var fäst vid kvigan.


Jonas Jonasson: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Pocketförlaget, 2010
391 sidor
ISBN: 978-91-86369-27-9

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,
intressant.se

lördag, augusti 28, 2010

2010-50: Terry Pratchett: Mort

Jag upptäckte Terry Pratchett när han hade gett ut två böcker i discworldserien och har sedan dess läst dem så fort de har kommit ut i pocket. Då serien just nu består av 38 volymer varav Mort är nummer 4 innebär det att det var rätt länge sedan jag ursprungligen läste Mort, så mina minnen av den var ganska dimmiga.

Huvudpersonen, Mort, är en pojke som liksom många andra i sin by väntar på att bli utvald av någon till att bli deras lärling men till skillnad från alla andra vill ingen ha honom. Eller det är i alla fall vad det verkar som, men vid midnatt kommer till slut en man och erbjuder sig att ta honom som lärling. En lång man med lie, kåpa och inget kött på benen. Att bli lärling åt döden var inte vad han väntat sig, men det får väl gå det också.

Som lärlingar plägar göra så ställer Mort till det lite, men som varande Döden (om än som trainee) så får det lite större konsekvenser än för de flesta andra. Speciellt som den riktiga Döden passar på att ta lite ledigt när han ändå har någon som kan sköta jobbet åt honom.

Nu är det som sagt länge sedan jag läste just Mort, men generellt får jag säga att det här albumet inte känns riktigt som en vanlig discworldbok. Där får man vanligen en hel del ordvitsar och andra skämt, och det mesta sådant saknas här, rimligen helt enkelt av utrymmesskäl. För att få plats måste texten kortas en hel del, och det som inte för handlingen framåt lär försvinna först. Man får å andra sidan se en levande iscensättning av världen som inte alltid känns lika välbeskriven i romanerna, men här vimlar det av detaljer i bakgrunderna. Jag får intrycket av historien är rätt drastiskt förkortad, och kanske bäst lämpar sig för dem som redan läst originalet, eller i alla fall är bekanta med Pratchett sedan tidigare. Jag undrar om det är så många som skulle fastna för Discworld om de läste denna som första verk, men som komplement till romanen tycker jag att den är utmärkt.

Terry Pratchett: Mort
Illustrated by Graham Higgins
VG Graphics, 1994
94 sidor
ISBN: 0-575-05699-1

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,
intressant.se

onsdag, augusti 25, 2010

2010-49: Pål Eggert: De döda fruktar födelsen

Man skulle kunna säga att De döda fruktar födelsen är en korsning mellan typisk urban fantasy som exempelvis Nene Ormes Udda verklighet och religionsfantasy i stil med Andreas Romans När änglar dör.

De delar som utspelas i vår värld gillar jag, Eggert skriver bra (men korrekturläsningen är tyvärr inte lika bra) och jag får en bra bild av de tre människor som handlingen kretsar kring och deras relationer. Systrarna Susanne och Petra har inte alltid dragit jämnt genom åren, men på något sätt verkar det gå bättre nu när Susanne är död (vilket alltså inte på något sätt hindrar henne från att ha en av huvudrollerna i handlingen).

Mitt problem med boken är de delar som går för långt in i de himmelska och helvetiska regionerna. Det är inget fel på skrivandet här heller, men mina kunskaper om olika änglar är synnerligen begränsade, och när de förekommer på det här sättet i en roman så utgår jag från att författaren vill dra nytta av deras personligheter och bakgrunder från bibliska texter, vilket gör att jag känner (motiverat eller inte har jag så klart svårt att avgöra) att jag missar saker. Trist, för jag gillar de andra delarna av boken.

Pål Eggert: De döda fruktar födelsen
Järnringen, 2010
290 sidor
ISBN: 978-91-976968-7-6

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

måndag, augusti 16, 2010

2010-48: Ozzy Osbourne: Jag är Ozzy

Idag är Ozzy Osbourne brett känd som huvudperson i dokusåpan The Osbournes som släppte in MTV-kamerorna direkt i familjens hus, men hans verkliga claim to fame är naturligtvis att han till att börja med var sångare i Black Sabbath och senare soloartist.

Han har också varit en av dem som gjort sitt yttersta för att personifiera rock'n'roll-myten om sex, droger och rock'n'roll. Massor av det. Ozzy (som egentligen heter John) växer upp under fattiga förhållanden i stadsdelen Aston i Birmingham. Han trivdes aldrig i skolan på grund av både dyslexi och ADHD (även om det inte var diagnoser på den tiden), men var däremot självskriven som klassens clown. Hans brist på utbildning och användbara talanger gjorde att han avverkade ett antal jobb som exempelvis biltutestämmare, kobödel och inbrottstjuv innan han konstaterade att han inte ens dög till att vara brottsling (en kort vistelse i fängelse hjälpte med den insikten).

Han lyckades till slut få ett band att ta med honom som sångare, och även om de inte på något sätt blev någon succé så var det i alla fall en sysselsättning som han verkade klara av, så han fortsatte att hanka sig fram den vägen. Via diverse byten av band bildar han till slut Black Sabbath tillsammans med några bekanta, och de börjar bli lite mer kända.

Rockstjärnelivet sliter dock hårt på bandet. Ingen av dem är på något sätt drogfri, men Ozzy är värst och blir till slut petad. Han får nu (tillsammans med sin manager, senare även fru, Sharon) kämpa dels för att bygga upp en solokarriär, dels för att komma loss ur sitt missbruk av ungefär allt som går att missbruka.

Jag ska inte säga att boken på något sätt är stor litteratur, men jag tyckte att den var underhållande. Även om man inte är intresserad specifikt av Ozzy Osbourne så får man även rätt mycket inblick i musikscenen som den såg ut från slutet 1960-talet och framåt med en hel del andra kända artister som passerar.

Ozzy Osbourne: Jag är Ozzy (I am Ozzy)
Översättning: Linnéa Olsson
Norstedts, 2010 (originalet 2009)
368 sidor
ISBN: 978-91-1-302784-5

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

måndag, augusti 09, 2010

2010-47: China Miéville: Kraken

China Miévilles senaste roman har många likheter med många av hans tidigare böcker (den handlar om en stad, mer specifikt London, den innehåller en del väldigt skruvade karaktärer, det är fantasy även om den utspelar sig i vår värld och så vidare), men samtidigt känns den helt skild från hans tidigare verk. Det är också ett fristående verk. Jag vet inte om Miéville betraktar sig som färdig med sin fiktiva värld Bas-Lag, men den här boken har i alla fall inget med den världen att göra.

En dag när Billy ska guida en grupp turister på Londons naturhistoriska museum så upptäcker han att museets stora sevärdhet, en helt bevarad jättebläckfisk (som han själv konserverat), är borta. Puts väck utan några spår av något inbrott, förutom att bläckfisken och det stora glaskärl den låg i inte längre finns där. Eftersom den är ett antal meter lång är det inte direkt något man stoppar under jackan och försvinner med.

Det blir naturligtvis polisutredning, men Billy får också kontakt med andra grupper än polisen som är intresserade av bläckfisken. Så intresserade att de till och med tillber den som en gud, och det framkommer att någon tror att den rent av kan ställa till med världens undergång.

Precis som i Miévilles The City & the City så verkar miljön till en början vara ganska normal, men rätt snart inser vi som läsare (och i det här fallet även huvudpersonen) att det finns mycket i den här staden som inte är som man tror. Vi får snart stifta bekantskap med en rad figurer som är väldigt udda, helt i linje med de minnesvärda figurer Miéville brukar kunna skapa. Här finns också några exempel på de literaliserade ordvitsar han verkar gilla (tydligast hittills i Un Lun Dun) som exempelvis de fruktade "knuckleheads" som har en enorm hand istället för huvud.

Precis som i Un Lun Dun så är också ord och text viktiga, men riktigt hur djupt den kopplingen går blir inte uppenbart förrän i slutskedet av boken, så jag ska inte gräva ner mig i det här.

Jag måste säga att Kraken i viss mån tappar stinget lite på mitten efter en utmärkt inledning, men den kommer igen på slutet där man får se inte bara rent handlingsmässigt hur Miévills syr ihop det hela, utan även njuta av den metaforiska koppling som visar sig finnas mellan flera av bokens centrala personer och föremål.

China Miéville: Kraken
Del Rey, 2010
509 sidor
ISBN: 978-0-345-49749-9

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

torsdag, augusti 05, 2010

2010-46: Jonas Gardell: Vill gå hem

Vill gå hem är en av Jonas Gardells tidigare romaner, och så här i efterhand är det lätt att se den som ett förarbete till hans trilogi som börjar med En komikers uppväxt.

Även här står en ung pojke i centrum för handlingen, Daniel, och han har det inte så lätt vare sig hemma eller i skolan. Roliga timmen förekommer, men här är det hans ende riktige vän som är den som prenumererar på att uppträda där istället för han själv som i böckerna om Juha. Böckerna utspelar sig i en lite vag tid; det finns inte så många tidsmarkörer i texten. Det är en av de saker som gör att jag tycker att En komikers uppväxt är en bättre bok, för den är så väldigt tydligt och skickligt förankrad i sitt sena 1970-tal och tidiga 1980-tal.

Det som utmärker den här boken är dess porträtt av hur Daniels familj faller samman. Den var redan från början inte speciellt väl fungerande med en pappa som tycks vara bortrest på konferenser nästan jämt och en mamma som betraktar barnen (och då framför allt Daniel) som problem att arbeta sig runt. Situationen blir inte bättre efter att moderns syster flyttar in hos dem efter ett kraschat förhållande. Det här låter som att boken skulle vara tungläst, men trots allt tycker jag inte det. Gardell balanserar svärtan med ljuspunkter. Som jag skrev tidigare så tycker jag att den senare En komikers uppväxt är en bättre bok, men det betyder inte på något sätt att den här är dålig. Läs båda!

Jonas Gardell: Vill gå hem
Pan, 2002 (originalet 1988)
194 sidor
ISBN: 91-7263-246-1

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,
intressant.se

måndag, augusti 02, 2010

2010-45: CLAMP: The One I Love

The One I Love består av tolv korta serier om olika aspekter av och kring kärlek, sett från den kvinnliga sidan. Varje avsnitt består dels av en serie på sju sidor, dels av en kort text (förordet kallar den för essä). Serierna tycker jag är bra, men texterna är i de flesta fall onödiga. I en del fall skulle de kunnat stå för sig själva, men när de kommer efter serien så känns det som om de bara repeterar samma sak som serien gjorde.

Även om serierna handlar om olika saker och personer så är tveksamhet, missförstånd och osäkerhet återkommande teman förutom kärleken i sig. Det är sockersött och gulligt, men det förhindrar inte att det är välgjort och läsvärt.

CLAMP: The One I Love (わたしのすきなひと)
Översättning: Ray Yoshimoto
Tokyopop, 2004 (originalet 1995)
133 sidor
ISBN: 1-59182-764-7

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se