måndag, juni 28, 2010

2010-38: Marie Hermanson: Musselstranden

Ulrika tillbringar sina uppväxtsomrar i slutet av 1960-talet i ett sommarhus i Bohusläs där hon umgås intensivt med Anne-Marie vars föräldrar är journalister och författare. Under en reportageresa till Indien träffar de en liten flicka på ett barnhem och bestämmer sig på stående fot för att adoptera henne. När hon kommer hem visar hon sig snart vara ett underligt barn. Hon talar aldrig och är ofta frånvarande, och hon visar inga tecken på känslor. När hon är fyra år får hon följa med sina äldre syskon ut och tälta på en ö, och försvinner under natten. Sex veckor senare hittas hon på en helt annan ö, stående på en otillgänglig klipphylla men i övrigt helt oskadd och iklädd samma kläder som hon hade på sig när hon försvann.

Det här skulle kunna vara upplagt för en polisroman, men det är inte vad det här är även om ett par poliser förekommer som hastigast. Det är istället en roman om att växa upp, om att bli kär, om att sakna, men framför allt är det en roman om hur det kan påverka en familj att först bli av med ett barn och sedan helt oväntat få tillbaka det igen, efter att man redan gett upp hoppet att det skulle vara möjligt.

Jag brukar tycka bra om Marie Hermanson, och den här boken är inget undantag. Hon balanserar ofta på gränsen mellan verklighet och fantasi; i det här fallet verkar det så i början, men så småningom visar det sig att det finns en förklaring. Det är dock resan som är det viktiga i den här boken, inte upplösningen. Miljöerna och relationerna är mycket viktigare än själva händelserna i sig, även om det naturligtvis är händelserna som får personerna att reagera som de gör.

Marie Hermanson: Musselstranden
Albert Bonniers Förlag, 1998
268 sidor
ISBN: 91-0-056764-7

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,
intressant.se

fredag, juni 25, 2010

Bokmarknadsföring

Som bokbloggare händer det att jag får recensionsexemplar som jag inte har bett om, och ibland gör förlagen sitt bästa för att sticka ut ur mängden. Det senaste exemplet är B. Wahlströms som skickade Becca Fitzpatricks Fallen ängel och skickade med en svart fjäder:



Tidigare exempel är Simon Kernicks Handel med döden som kom i ett genomtänkt paket gjort av en brittisk dagstidning och med en tunnelbanekarta från London bifogad och Tim Davys Amberville som åtföljdes av en hel serie prylar med rätt tveksam koppling till boken (disktrasa, tändare, purjolök, ...).

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

onsdag, juni 23, 2010

2010-37: Neil Gaiman: The Sandman: Endless Nights

Endless Nights är ett fristående Sandman-album utgivet ett antal år efter de övriga i serien. Det innehåller en berättelse om var och en av Dream och hans syskon, som vanligt alla illustrerade av olika konstnärer.

Jag älskade Sandman-albumen, men tyvärr känns det lite som att det här albumet har kommit ut snarare för att det fanns en efterfrågan än för att det verkligen är bra. Det är definitivt inte lika bra som resten av serien. Jag ska inte säga att det rakt igenom är dåligt heller, för det är det inte, men det håller inte samma magnifika klass som den övriga serien.

För den som läst den övriga serien och vill ha mer kan det här albumet fungera som ett återseende, men jag har svårt att se att det skulle kunna fungera på egna ben. Dess effekt beror i första hand på att det använder det man lärt sig om endless genom tio tidigare album som klangbotten, men det är ganska lite som tillförs här.

Neil Gaiman: The Sandman: Endless Nights
Vertigo, 2003
157 sidor
ISBN: 978-1-4012-0113-5

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,
intressant.se

måndag, juni 21, 2010

2010-36: Cory Doctorow: For the Win

Cory Doctorows senaste roman kan beskrivas som att den handlar om ekonomi och fackföreningar. Det låter måttligt spännande, får man väl säga. Fast på något sätt blir det det i alla fall. Eftersom det är Cory det gäller så är det inte vanlig ekonomi eller vanliga fackföreningar det gäller. Istället är handlar det om ekonomi inuti onlinespel och virtuella globala fackföreningar för guldfarmare.

Rörigt? Nejdå. Cory har som vanligt örat mot marken och ligger i framkanten av nutiden. Redan idag är en del onlinespel större ekonomier än vissa länder, och naturligtvis finns det folk som försöker använda detta för att tjänga pengar. Ett sätt är att helt enkelt spela en massa, samla på sig guld, magiska föremål och annat inom spelet och sedan sälja det till någon annan spelare. Det är inte ovanligt att någon blir meddragen av sina kompisar att börja spela, men att kompisarna redan hunnit spela ett tag och gå upp i nivå. Den nytillkomne kan då köpa till sig en bättre spelarkaraktär för att slippa börja från början. I västvärlden är det gott om folk som har mer pengar än tid, medan det i andra delar av världen är tvärt om.

Problemet är att många av dem som jobbar som guldfarmare gör det under samma typ av arbetsförhållanden som i många ovirtuella fabriker i asien: här finns inga fackföreningar, inga rättigheter, inga säkerhetsföreskrifter och ingen anställningstrygghet. Den som klagar blir sparkad och ersatt av någon annan. Vad guldfarmarna i For the Win inser är att de har ett kommunikationsredskap (själva spelet) som är vida överlägset vad deras chefer har, och de börjar använda det för att organisera sig.

Till stor del handlar det om ungdomar bosatta på platser som Indien och Kina. De kommer från knappa förhållanden och har just inga rättigheter utanför spelen heller. De har inte mycket att förlora, men samtidigt behöver de inte bli av med mycket för att ha förlorat allt.

En stor del av den här romanen utspelar sig på nätet, inuti olika (fiktiva) onlinespel. Det är å andra sidan en myllrande levande miljö det också, precis som Mumbai. Precis som i föregångaren Little Brother så handlar det också till stor del om ungdomar som blir orättvist behandlade på ett eller annat sätt, och som använder teknologi för att slå tillbaka.

Cory har en förkärlek för att förklara saker; mitt i berättelsen kan man få en föreläsning om något fenomen som handlingen behöver använda. Det är normalt sett irriterande, men här görs det med en sådan självklarhet att det faktiskt fungerar även om jag antar att vissa kommer att reta sig på det.

Det är svårt att göra den här boken rättvisa så här i korthet eftersom ämnet låter knastertorrt, men i själva verket är det en fartfylld bok med både välgjorda personer och intressanta spekulationer.

Cory Doctorow: For the Win
Tor, 2010
480 sidor
ISBN: 978-0-7653-2216-6

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

fredag, juni 18, 2010

2010-35: Michael Moorcock: The Warlord of the Air

Jag hittade den här boken på ett BookCrossing-bord och tyckte att den lät kul, men jag hade även hört talas om att det skulle vara något slags steampunk innan.

Så här i efterhand kan jag förstå varför den omtalas om (proto)steampunk, men det är inte så väldigt uttalat. Men visst, här finns viktorianska värderingar, zeppelinare och ångdrift.

Här finns också en ovanligt komplicerad berättandemodell. Boken inleds med en "editor's note" undertecknad Michael Moorcock där han förklarar hur manuskriptet kom i hans händer när hans farfar dog. När berättelsen sedan väl börjar så är det farfadern (som också heter Michael Moorcock) som berättar, men han hinner inte speciellt långt innan man får höra hur han går runt i hamnen på den avlägsna ö där han befinner sig och träffar på en fripassagerare som just blir avslängd från en båt. Han tar hand om mannen som börjar berätta sitt livs historia, och resten av boken är denna berättelse. Här finns alltså tekniskt sätt tre nivåer av berättare (ungefär som i Frankenstein, förutom att här är åtminstone kronologin rak -- på någon skala).

Anledningen till den sista kommentaren är att det förekommer en tidsresa i berättelsen. Farfadern lever 1903, men berättaren (Oswald Bastable) har förts framåt i tiden till ett 1973 som inte alls är som det 1973 som jag varit med om. Tekniknivån känns generellt lägre än den var i "vårt" 1973, men för berättaren från förra sekelskiften är det naturligtvis gott om fantastisk teknik. Det är dock en hel del som inte stämmer med hur vår värld utvecklat sig. Imperierna kvarstår, tsaren sitter kvar i Ryssland och Kina är i stort sett en kuvad nation. Någon kommunistisk revolution verkar inte ha skett någonstans. På tekniksidan är det ångdrift som gäller, och om man vill flyga så går det bra, men i så fall är det flera hundra meter långa zeppelinare som gäller.

Jag måste erkänna att jag är lite kluven inför den här romanen. Det är inget fel på prosan och världsbygget är intressant; jag hade snarast velat se mer av världen. Det som fallerar är berättandet. Det är en rak berättelse utan antydningar till bihandlingar (men visst, det är en tunn roman). Vad jag tycker är mer problematiskt är att texten ofta känns som en historielektion (i den fiktiva alternativa världen) snarare än en roman. Romanen överlever på att historielektionen faktiskt lyckas vara intressant, men jag föredrar trots allt att få sådant serverat i små portioner i förbifarten snarare än långa föreläsningar.

Michael Moorcock: The Warlord of the Air
DAW, 1978 (originalet 1971)
175 sidor

Andra bloggar om: , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , ,
intressant.se

onsdag, juni 16, 2010

Condense - årets sf-händelse i Göteborg i helgen

Nu i helgen går årets sf-händelse av stapeln i Göteborg. Vi kommer att hålla till i Fräntorps Folkets Hus. Hedersgäster är brittiska Justina Robson och svenska Nene Ormes. Det finns ett program med diverse föredrag och annat, men många av de intressantaste diskussionerna brukar uppstå spontant i korridorerna. Vi kanske ses i helgen?

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , , , ,
intressant.se

2010-34: Stephen King: Blockade Billy

Blockade Billy är Stephen Kings senaste bok, men med normala King-mått mätt är det inte mycket mer än en novell. Boken är visserligen över 100 sidor, men det är inte så väldigt mycket text på varje sida, och dessutom finns det ett antal helsidesillustrationer.

Ett basebollag får problem när deras catcher (vad nu den korrekta svenska termen är) hamnar i fängelse och inte kan spela mer, och hans ersättare blir skadad. De behöver en ersättare på kort varsel, och får tag i nybörjaren Billy Blakely från ett okänt lag. Desperata som de är tar de in honom ändå, och det visar sig vara ett lyckokast, för han spelar riktigt bra. Så bra att diverse rekord för nybörjarspelar börjar hamna i farozonen. Som man kan ana av den här beskrivningen så är det här en berättelse som handlar väldigt mycket om baseboll. Tyvärr vet jag ingenting om sporten förutom att det är en tillkrånglad version av brännboll, så det är helt klart att jag missar de finare detaljerna i en del beskrivningar.

Det här är en någon av Stephen Kings bästa historier, men även en medioker King-historia är bättre än många andra författare någonsin kommer att åstakomma, så det är absolut inte bortkastad tid att läsa den. Att jag missar en massa för att jag inte kan baseboll är väl att betrakta som mitt fel, men jag tycker att det är onödigt mycket uppbyggnad fram till en ganska hastigt avklarad avslutning, speciellt som det som visar sig vara berättelsens kärna känns lite som en deus ex machina; som läsare har man inte haft någon möjlighet att ana vad som är på gång; det bara trollas fram ur hatten. Att något är fel är inte svårt att inse, men det hade inte skadat med lite mer ledtrådar om vad.

Med det sagt så tycker jag att person- och miljöbeskrivningar som vanligt är bra, och något annat förväntar jag mig inte heller av King. Han är expert på att skriva så att man känner att man är på plats och känner människorna i boken.

Boken har för övrigt en lite udda berättarteknik. Hela texten är konstruerad som en monolog där någon som var med när det hela hände (på slutet av 1950-talet) berättar det för Stephen King (eller i alla fall någon som heter King). Några gånger kommenterar denne anonyme berättare även saker direkt till King. Det här greppet kanske inte tillför så mycket egentligen, men det ger King en ursäkt att presentera berättelsen på ett mycket mer avslappnat och talspråkligt sätt; det hela låter nästan lite som hans efterord riktade till "Constant Reader" brukar göra.

Stephen King: Blockade Billy
Cemetary Dance, 2010
112 sidor
ISBN: 978-1-58767-228-6

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

måndag, juni 14, 2010

2010-33: Charlie Christensen: Arne Anka 8: Rapport från kriget

Stockholms kaxigaste anka (nej, inte Anna, även om hon nämns) är tillbaka. Arne Anka och hans vapendragare Krille Krokodil fortsätter att härja på krogarna i Stockholms innerstad, men där det tidigare känts som att fylla och krogliv stått i centrum har detta i de senare albumen allt mer förvandlats till en fond mot vilken Arne och Krille pricksäkert satiriserar det svenska samhället. Eller tja, pricksäkert är kanske fel ord. Det är inte alltid deras fullträffar är uppenbara för dem själva...

Arne Ankas normalformat är en sida per serie. Det har luckrats upp på sistone, och det fortsätter i och med detta album. Några "strippar" är bara en eller ett par rutor, medan andra serier breder ut sig över ett gäng sidor. Istället för att låta utrymmet bestämma över innehållet så är det innehållet som får diktera hur långt det blir, och det är bra.

Vad man också kan notera är att Arne Anka i allt högre grad ägnar sig åt att kommentera specifika saker i nutiden (Anna Anka, Millennium-serien, konstfacks excesser, Israel/Palestina-konflikten (som iofs tyvärr inte är begränsad till nutiden, men i alla fall), kronprinsessans bröllop, etc). Det öppnar för mer pricksäkra cynismer, men jag misstänker att det också gör att serierna kommer att åldras fortare. När nutidshistorian inte finns i lika färskt minne blir det nog svårare att förstå en del av stripparna. Det återstår att se om de håller då också, men nu gör de det definitivt.

Ett nytillskott i det här albumet är att Charlie Christensen kommenterar en del av stripparna i ett efterord.

Charlie Christensen: Arne Anka 8: Rapport från kriget
Kartago, 2010
111 sidor
ISBN: 978-91-86003-56-2

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

fredag, juni 11, 2010

2010-32: Cherie Priest: Boneshaker

Det är populärt med steampunk just nu, och likaså med zombies. Boneshaker lyckas få in både och i samma roman. Premissen är att uppfinnaren Leviticus Blue konstruerade en gruvmaskin (titelns "boneshaker"), men när han provkörde den så gick det fel. Dels förstördes några kvarter av Seattle, och dessutom släpptes en gas fram ur underjorden. Det visar sig att kontakt med den här gasen förvandlar människor till zombier.

Sexton år senare är delar av Seattle inringat av en rejäl mur för att hålla zombierna och gasen borta. Som mycket steampunk utspelar sig boken i slutet av 1800-talet, men lite mer ovanligt är handlingen alltså placerad i Seattle istället för det nästan kanoniska London. Den lite skruvade men fortfarande tämligen sammanhängande miljön är en av de saker som är bra med Boneshaker, även om det känns som att det hade gått att göra mer med den.

Handlingen kretsar kring Briar Wilkes, änka efter Leviticus Blue och hennes son Ezekiel. En dag ger han sig utan förvarning iväg in i den avspärrade staden, och Briar sätter iväg efter honom. Boken berättas alternerande från deras olika perspektiv, men oftast känns det mest som två olika berättelser som råkar finnas mellan samma pärmar. Det finns ingen koppling mellan historierna förrän precis på slutet. Boken är flyhänt skriven och lättläst så man har inte tråkigt medan man läser, men när man börjar tänka efter så händer det egentligen inte mycket. Det mesta berättas flera gånger, så man riskerar inte att missa något.

Över huvud taget känns det som att den här romanen är en bra långnovell fångad inuti en roman. Om sådär 75% av textmassan hade skurits bort hade det kunnat bli en riktigt bra historia (utan att något av handlingen eller några beskrivningar hade behövt försvinna, bara repetitioner); som det är nu är det för mycket snömos.

Som jag sade är både steampunk och zombier populära just nu och dessutom har boken hajpats av BoingBoing och Cherie Priest bloggar även själv, så jag antar att detta förklarar hur boken kunnat hamna på nomineringslistan för både Hugo- och Nebulapriset. Jag tycker däremot inte att den har något där att göra. Nebulan fick den inte, och jag hoppas att även Hugon går till någon intressantare bok, som exempelvis The City & the City.

Cherie Priest: Boneshaker
Tor, 2009
416 sidor
ISBN: 978-0-7653-1841-1

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

onsdag, juni 09, 2010

2010-31: Italo Calvino: If on a Winter's Night a Traveler

If on a Winter's Night a Traveler är inte som andra böcker. Den är experimentell. Den är metalitteratur. Jag tror att det är en roman. Man skulle kunna argumentera för att det är en novellsamling. Framför allt är den bra, men den kräver att läsaren tar lite sats och hänger med i svängarna.

Redan på första sidan upptäcker man att den här boken inte är som de flesta andra. Det första stycket börjar med att tilltala läsaren med du (hela kapitlet är skrivet i andra person) och beskriver hur jag är på väg att börja läsa Italo Calvinos If on a Winter's Night a Traveler. Kapitlet går igenom hur jag sätter mig till rätta för att läsa boken, men berättar också hur jag navigerade mig genom bokhandeln för att hitta denna nyutkomna bok bland travar av Böcker Jag Planerat Att Läsa I Åratal, Böcker Jag Letat Efter Länge Utan Att Hitta, Böcker Jag Tänkt Läsa Men Det Finns Andra Jag Måste Läsa Först och diverse andra kategorier som man som läsare mycket väl känner igen sig bland.

Så småningom börjar jag läsa och dras in i boken. Här börjar nästa kapitel, och det består av det första kapitlet av boken jag läser och är skrivet i en mer normal jagform. Det visar sig dock snart att det exemplar jag fått tag i är felbundet. Efter det första kapitlet kommer det första kapitlet igen, så jag får inte reda på hur det går i den spännande romanen. Det tredje kapitlet beskriver hur jag irriterat går tillbaka till bokhandeln för att byta mitt felaktiga exemplar mot ett korrekt. Här träffar jag på en annan läsare som har samma problem, och när vi bytt ut våra felaktiga exemplar visar det sig att de båda är exemplar av en helt annan bok. Det fjärde kapitlet innehåller inledningen till denna bok. Senare visar sig även denna bok vara defekt så att den inte kan läsas ut, och som läsare tvingas jag på nytt försöka spåra upp ett korrekt exemplar av boken jag läser. Eller böckerna jag läser, för nu har jag ju börjat på två.

Och så här håller det på. Vartannat kapitel handlar om hur läsaren (dvs jag) försöker jaga rätt på boken som jag vill läsa, och så småningom även få tag i den attraktiva andra läsaren. Dessa kapitel är numrerade och skrivna i andra person. De andra kapitlen har istället titlar som matchar böckerna de är utsnitt av och är skrivna i första person. De här böckerna som man börjar läsa handlar alla om helt olika saker, är översatta från olika språk, är skrivna i olika stilar och hör till olika genrer. Så småningom märker man att deras olika stilar och teman även smittar av sig ut på texten som beskriver vad läsaren gör.

Det kan vara en smula frustrerande att läsa de olika bokinledningarna eftersom de alltid avbryts mitt i, men rätt många av dem fungerar även rätt bra som noveller i sig själva, och de är som sagt även ihopflätade med de mellanliggande kapitlen om läsarens äventyr.

Det här är en bok som man behöver läsa ganska koncentrerat, men den är definitivt värd att anstränga sig för. Den liknar inget annat. Läs den!

Italo Calvino: If on a Winter's Night a Traveler (Se una notte d'inverno un viaggiatore)
Harcourt Brace, 1981 (originalet 1979)
260 sidor
ISBN: 0-15-643961-1

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

torsdag, maj 27, 2010

2010-30: Johnny Hart: B. C. One More Time

Den här B.C.-samlingen är i vanligt pocketformat och har alltså bara en stripp per sida, så det är tyvärr inte så många serier i den.

B.C. är som vanligt ett tämligen säkert kort, även om jag tycker att den här samlingen inte var fullt så vass som andra jag har läst. Jag vet inte om stripparna är speciellt utvalda för den här samlingen eller om de helt enkelt är kronologiskt publicerade. Man kan i vilket fall notera att det vid flera tillfällen förekommer en hel serie strippar som skämtar om samma tema från olika vinklar. Ett av dem är skuggor.

Det förekommer som vanligt en del ordvitsar, men av någon anledning förekommer inte den normalt sett fasta avdelningen "Wiley's Dictionary" i den här boken.

Johnny Hart: B. C. One More Time
Coronet, 1976
opaginerad
ISBN: 0-340-20653-5

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

måndag, maj 24, 2010

2010-29: John Ajvide Lindqvist: Lilla stjärna

Lilla stjärna är John Ajvide Lindqvists senaste bok, och den är på ett sätt lite av ett avsteg från hans övriga produktion, men ändå inte. Skillnaden mot hans övriga böcker är att det här inte finns något övernaturligt alls. Eller åtminstone inget som vi är säkra på finns där. Det finns antydningar om något, men det är inte självklart om det existerar eller om det är något som personerna i boken bara inbillar sig. Det gör dessutom väldigt liten skillnad om det finns eller inte; det blir samma bok oavsett på vilket sätt man läser den. Vad som däremot är som vanligt är att Ajvide skriver skräcklitteratur utan att kompromissa, och att han gör det bra.

Den avdankade svensktoppsartisten Lennart är ute och letar svamp, men istället hittar han något i en plastpåse som rör sig. Det visar sig vara en liten flicka, och när hon öppnar munnen märker han att hon skriker i helt rena toner. De flesta skulle ringa polisen och lämna ifrån sig barnet, men Lennart tar hem henne. Han vill inte att hennes klara röst ska förstöras av den vanliga världen, så han bestämmer sig att han och hans fru ska uppfostra henne hemma i sin källare. Som man kan ana så bli den här flickans världsbild en aning skev.

Parallellt med den första flickan får vi också träffa en andra flicka i ungefär samma ålder. Hon är mer normal, men hon känner sig inte riktigt hemma i sitt liv med familj och skola och så. Något är fel, men hon kan inte sätta fingret på det.

Naturligtvis kommer de här två flickorna så småningom att träffa på varandra. De har utanförskapet gemensamt, och trots en hel del andra olikheter så kommer de väl överens med varandra.

Den här romanen är lite som ett ånglok på väg mot en vägg. Det går inte så väldigt fort, men den går som på räls mot en väldigt otrevlig avslutning. Här händer det även en del otrevligheter längs vägen. Flickorna utforskar världen omkring sig på ett sätt som man inte förväntar sig, och det blir tidvis mycket otrevligt. Det fascinerande är att en av de mest framträdande känslorna med boken samtidigt är kärlek. Det låter konstigt, men det känns helt naturligt när man läser det. Flickorna gör hemska saker, men de gör det för kärlek.

Ajvide är som vanligt mästerlig på att teckna miljöer och personer så att man känner att man vet precis vilka de är och hur det ser ut, utan att ägna speciellt mycket tid på det. I den här boken ger han sig även på internet som miljö. Det är något som tenderar att vara svårt; många författare som ger sig på det brukar antingen visa att de egentligen inte har en aning om vad de talar om eller skriva så mycket detaljer så att det är uppenbart att de gjort en massa research och är måna om att visa det. Här hamnar vi för en gångs skull på ett vettigt mellanting. Internet är en viktig miljö, en verklighet i sig, och den måste kunna finnas med på ett trovärdigt sätt i en roman och här fungerar det utmärkt och spelar även en rätt viktig roll i handlingen.

När jag började läsa Svenska kulter sade jag att John Ajvide Lindqvist får akta sig, för det finns konkurrenter om skräcktronen. Det är dock ingen tvekan om att även Ajvide utvecklar sig. Med Lilla stjärna har han skrivit sin bästa roman hittills så ett litet tag till sitter han säkert på sin tron. Jag slukade den här boken, och hade gärna läst mer när den tog slut. Vad mer kan man önska sig? Förutom en till Ajvide-bok, då.

John Ajvide Lindqvist: Lilla stjärna
Ordfront, 2010
446 sidor
ISBN: 978-91-7037-403-6

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

onsdag, maj 19, 2010

2010-28: Anders Fager: Svenska kulter

Svenska kulter är en skräcknovellsamling av Anders Fager, och även hans debut som skönlitterär författare.

Jag tänkte börja med att klara av det jag inte gillar: Boken saknar innehållsförteckning. När jag läser noveller så vill jag gärna läsa en hel i taget, och då är det praktiskt att veta hur lång nästa är. Om jag ska få reda på det här måste jag bläddra tills jag hittar början på nästa. Det hade inte heller skadat med lite mer korrekturläsning. Problemet är inte jättestort, men det finns för många fel för att det ska kännas riktigt bra.

Men trots allt: det är detaljer. Det är innehållet som är det viktiga. Och det är bra. Svenska kulter innehåller fem långa noveller (som har titlar), och mellan varje längre novell finns ett novellfragment på ett fåtal sidor var (som bara heter "Fragment 1" och så vidare). Fragmenten lämnar ibland läsaren med en undran över hur det egentligen hänger ihop, men det tycker jag är OK givet vad det är. Man får helt enkelt ta dem för de ögonblicksbilder de är och inte förvänta sig att allt ska bli förklarat på slutet.

Det är faktiskt inte så att vi alltid får allting förklarat ens i de längre novellerna, men här är det lättare för läsaren att bilda sig en uppfattning om vad som händer. Det som utelämnas här är snarare bara lagom för att läsaren inte ska känna att hen får saker skrivna på näsan, och det öppnar också för funderingar och tolkningar.

Jag kan börja med att säga att jag tycker att alla novellerna är bra, men jag tycker på sätt och vis att det är lite synd att "Den brutne mannens önskan" är med här, för den känns inte som om den passar ihop med de övriga. Den är inte riktigt i samma stil, och till skillnad från alla de andra så utspelar den sig inte i en tämligen urbaniserad nutid utan i fjällvärlden i en obestämd dåtid. Det är inte ett problem med den här novellen i sig, men det stör sammanhållningen mellan de övriga texterna en aning. Det finns nämligen en sammanhållning; en del av texterna flätas i viss mån ihop med andra. Det tar ett tag innan man kan se det, men det finns där. Man får intrycket av att det finns mer under ytan än vad vi ser (något som bokstavligen stämmer med ett av fragmenten där ubåtsjägare på jakt efter ryssar istället sjunkbombar monster).

Anders Fager är bra på att fånga miljöer och stämningar i nutiden och skapa en känsla av närvaro, vare sig det gäller ett hormonstinnt disco eller en uråldrig offerrit i en skog. Som av en händelse förekommer båda scenerna i den första novellen "Furierna från Borås". Här (och även annorstädes) är prosan ofta upphuggen och meningarna korta, vilket tillsammans bildar en nästan hypnotisk effekt. Här är det nästan filmiskt, tydligt visualiserat och ibland actionbetonat.

Nästa novell "Mormors resa" är en kontrast, för här går det långsamt. Både berättandet och prosan i sig arbetar mycket med upprepningar, nästan som ett mantra. I den här novellen är det mycket som läsaren inte vet, och det tar lång tid innan man förstår exakt hur mycket det inte är vad det ser ut att vara. Läsaren ser bara vad som händer, och personerna vi ser jobbar hårt för att upprätthålla en fasad för att inte avslöja sina rätta jag, och när man läst ett tag förstår man varför de gör det.

Flera av texterna refererar uttryckligen till Cthulhu-myterna, och även där så inte sker tycks ofta något slags mystisk konspiration lura bakom kulisserna.

Jag gillar Svenska kulter skarpt, och att det är en debut gör inte det hela mindre imponerande. Jag ser fram emot nästa bok, och jag vet att den redan är på väg.

Anders Fager: Svenska kulter
Man av skugga förlag, 2009
221 sidor
ISBN: 978-91-85253-06-7

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

torsdag, maj 13, 2010

2010-27: Johan Theorin: Blodläge

Blodläge är den tredje delen i Johan Theorins serie om Öland. Redan tidigare har de skiljt sig en del från de flesta traditionella deckare, och den här delen känns ytterligare lite mer avlägsen från mittfåran. Vår gamla bekant (i dubbel bemärkelse) Gerolf finns naturligtvis med även här, men hans roll är kanske en smula mer nedtonad än tidigare.

Gerolf tycker inte om att sitta på ålderdomshemmet och inte ha något att göra. Istället lyckas han utverka att få flytta hem till sitt torp och få lite hjälp där att klara sig. När han kommer tillbaka dit så har han fått nya grannar. I en gammal stenhuggarstuga (inte olik den Gerolf bor i) finns Per Mörner, och dessutom har det dykt upp två vräkiga nybyggen, naturligtvis med tillhörande fastlänningar som inte bor där på heltid.

Den som är huvudperson i den här boken är Per Mörner. Han kämpar med att komma överens med sin far som dels haft stroke och är svår att kommunicera med, och som han hela tiden hållit borta från sin familj eftersom han inte är överens med faderns tidigare liv som producent av porrfilmer. Hans relation till fadern har aldrig varit bra, och stroken gör inte det hela bättre. Som om det inte var nog så har Pers dotter någon svårbestämd sjukdom som läkarna försöker komma underfund med vad den är.

Trots det öppna landskapet på Öland så känns den här boken som ett kammarspel; det är en ganska liten och tät historia med ett ganska begränsat persongalleri, och under en stor del av handlingen håller den sig även geografiskt på ett litet område. Theorin gör Öland levande trots att man egentligen ser rätt lite av det, men framför allt är han en mästare på att teckna personer så att man verkligen känner för dem. Jag brukar ofta sitta och fundera över vilken person som är vilken i romaner jag håller på att läsa och famla efter namn när jag ska beskriva handlingen, men i Blodläge kändes det som om personerna var tydliga från början. Personerna och deras bakgrunderna är också till minst lika stor del som själva deckarhandlingen vad som gör boken intressant.

De olika personerna visar sig ha en del kopplingar till varandra som det tar ett tag att komma underfund med. Några kan man ana sig till tidigt, andra dröjer fram till slutet innan man ser, trots att man har dem under näsan hela tiden.

Theorin befäster sin ställning som bra författare, och han fortsätter också att bredda deckargenren. Jag ser fram emot nästa del!

Johan Theorin: Blodläge
Wahlström & Widstrand, 2010
406 sidor
ISBN: 978-91-46-22058-9

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

onsdag, maj 12, 2010

Lincon, i år med föredrag

Nu i helgen drar spelkonventet Lincon igår. Det har arrangerats alla år utom ett under det senaste kvartsseklet (wow!), och jag tror att jag bara har missat det två gånger. Missa det inte du heller!

I år kommer det, förutom en väldigt massa spel, även att finnas ett föredragsprogram som jag koordinerar. Jag själv kommer att intervjua skräckförfattaren C. J. Håkansson med anledning av att skräck är temat för årets Lincon. Det kommer att handla både om hans egen roman Fjärilen i Tibet och om genren i allmänhet, och säkert en del annat också.

Förutom det kommer det att finnas föredrag om skräckrollspel, lajvande, hur man skapar ett eget spel, tecknade serier, science fiction och fantasy och diverse annat. Kom och lyssna!

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,
intressant.se

måndag, maj 10, 2010

Avbruten: Eoin Colfer: Och en grej till...

Douglas Adams skrev till slut fem (och en halv) del i serien om Liftarens guide till galaxen. Jag har inte läst den sista delen, men av de fem delarna jag läst så är det otvetydigt att kvaliteten gick ner ju högre numret på boken blev.

För ett tag sedan annonserades det att Eoin Colfer (känd för ungdomsböckerna om Artemis Fowl) skulle skriva en officiell uppföljare till liftarserien, men det kändes inte som något som jag tänkte läsa. När den sedan väl kom ut såg jag flera stycken positiva recensioner av den, och ett tag senare fick jag helt oprovocerat ett recensionsexemplar av den svenska utgåvan, och då hade jag ju inte mycket att förlora på att läsa den, kan man tycka. Förutom tid, då.

Tyvärr får jag säga att förlorad tid var just vad den här boken var. Det är tydligt att Colfer läst in sig på liftarserien, men tyvärr känner han sig tvingad att stoppa in referenser till de tidigare böckerna i snart sagt varenda mening. Att huvudpersonerna fortfarande är Arthur Dent, Ford Prefect, Zaphod Beeblebrox och Trillian är inte så underligt, men han envisas också med att stoppa in referenser till hyperintelligenta nyanser av blått, vl'hurger och allt möjligt hela tiden; saker som Adams oftast bara kastade ur sig i farten som en lustighet och som aldrig återanvändes till något senare. När alltihopa återkommer som på ett pärlband nu blir det bara för mycket. Det känns mycket mer som en uppvisning i hur påläst Colfer är än något som har en faktisk dramaturgisk poäng. Detsamma gäller de flesta av de stycken med "faktainformation" som är inskjutna i berättandet här och där. Det sägs inte uttryckligen, men det ligger nära till hands att anta att de är tänkta som utdrag ur guiden.

Vad det gäller själva boken så känns det oftast som om miljön är ungefär densamma som i de tidigare böckerna, men samtidigt så är det uppenbart att Colfer gjort en ansträngning för att uppdatera miljön till nutida förhållanden, vilket innebär att det exempelvis talas om bloggar. Det här känns väldigt mycket som en påklistrad ansiktslyftning som inte fungerar. Redan i den första serien så talas det om Zaphods personliga subetha-kanal (och den finns med även här), och det känns som något som passar mycket bättre i miljön än ett koncept ur vår värld, som bloggen.

Återigen är det tydligt att det är bäst att sluta när man är på topp. Radioserien av The Hitch-Hiker's Guide to the Galaxy är lysande, och de första två böckerna eller så är också bra. Böckerna efter det blir sämre och sämre, och den här hjälper inte den trenden. Undantaget får väl sägas vara den nya filmatiseringen som kom för några år sedan, och som faktiskt lyckades balansera mellan att vara trogen originalet samtidigt som den införde en del nyheter. Tyvärr lyckas inte Och en grej till... med samma sak.

Eoin Colfer: Och en grej till... (And Another Thing...)
B. Wahlström, 2010 (originalet 2009)
Översättning: Lisbet Holst
281 sidor (jag sade "Adjö och tack för all fisken" efter 56)
ISBN: 978-91-32-15730-1

Andra bloggar om: , , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , , ,
intressant.se

onsdag, maj 05, 2010

2010-26: C. J. Håkansson: Fjärilen från Tibet

Fjärilen från Tibet är en skräckroman som känns som om den vill bli en film när den blir stor; en splatterfilm. Det är visuellt skrivet, och Håkansson väjer inte för något när han beskriver vad som händer personerna i boken. Jag har noga låtit bli att skriva "hjältarna" eller något i den stilen, för något sådant finns inte. Här finns en ondska, och den drabbar den som står i vägen. Man får aldrig något intryck av att det finns så mycket att göra åt saken, ungefär på samma sätt som när det gäller de extradimensionella monstren som Lovecraft skrev om, det handlar mest om att hålla sig så långt borta det bara går eller att bli överkörd som av en ångvält.

Håkanssons prosa är aldrig dålig, men det är i beskrivande avsnitt och framför allt actionscener som det blir riktigt bra. Beskrivningarna känns ofta filmiska, och här får språket ofta också extra liv med diverse inspirerade liknelser. Avsnitten med dialog känns lite stela i jämförelse.

Strukturmässigt har jag ibland lite svårt att kalla det här en roman. Skillnaden i kraftfullhet mellan den onda och den ovetande sidan är så stor att det sällan finns något som ens liknar hopp, och Håkansson har har inga betänkligheter när det gäller att ha ihjäl vad man tror är en huvudperson då och då. I början får man intryck av att det finns något slags konspiration eller någon form av uråldriga hemligheter som senare kommer att nystas upp, men till stor del rinner detta ut i sanden när monstren tar sig an mänskligheten. Detta gör att läsningen ger mer känsla av en kompromisslös skräcktunnel än en regelrätt roman.

C. J. Håkansson: Fjärilen från Tibet
Vertigo, 2007
262 sidor
ISBN: 978-91-85000-44-9

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

lördag, maj 01, 2010

2010-25: Me Cheeta

Me Cheeta presenteras som en självbiografi skriven av chimpansen Cheeta från Tarzan-filmerna, och som vilken annan biografi går den igenom hans liv från infångandet i djungeln till ålderdomen. Tyngdpunkten ligger på skvallerfyllt och -mässigt liv och leverne i Hollywood, och det vimlar av andra skådespelare, normalt sett av det mänskliga slaget.

Jag gissar att den här boken egentligen är tänkt som något slags satir över Hollywood eller så, men jag är för dåligt insatt i Hollywood och dess skådespelare från 1930-talet och framåt för att kunna avgöra vad som är fiktivt och vad som faktiskt har faktabakgrund. Det gör att det tyvärr känns som om boken lite grann missar målet, för även om det finns en del humor i den även för icke-insatta läsare så känner man på sig att man missar många referenser.

Här och där kan man också se ansatser att skriva texten som om en chimpans skulle ha skrivit den, komplett med missförstånd om vad för underliga saker människorna håller på med, men i nästa stycke kan Cheeta sedan igen framstå som vilken människa som helst. Det hade varit intressantare om boken rakt igenom haft ett apperspektiv. Några saker är dock konstant genomförda, som att det aldrig refereras till någon bur, utan hela tiden en "skyddsboning". Ibland (men inte genomgående) refereras även bilar till som "skyddsboningar på hjul".

Me Cheeta (Me Cheeta - The Autobiography)
Bonnier Pocket, 2010 (originalet 2009)
Översättning: Manne Svensson
333 sidor
ISBN: 978-91-7429-094-3

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

onsdag, april 28, 2010

2010-24: Lars Jakobson: Vännerna

Vännerna utspelar sig, liksom Jakobsons tidigare I den röda damens slott ungefär i nutid, men i en alternativ nutid där händelserna de senaste åren inte riktigt stämmer med vår värld. Den väsentliga skillnaden här är Janis Rokka, en baltisk invandrare som blir industrimagnat av stora mått, så till den grad att han ger sig på att skapa ett privat folkhem. Detta konkretiseras nästan in absurdum när han låter bygga en byggnad i form av en gigantisk byst av Per Albin Hansson. Denna konstruktion gör förvånansvärt lite våld på kartan, eftersom Jakobson väljer att placera den i Kymlinge, en tänkt förort till Stockholm där det i vår värld var tänkt att byggas ett administrativt centrum för diverse statliga myndigheter men slutade med en tunnelbanestation som visserligen finns kvar men är ligger öde, strax söder om Kista.

Vännerna är i allra högsta grad en roman som är förankrad i nutiden; den diskuterar ingående exempelvis papperslösa flyktingar och den förfallande åldringsvården, men kanske framför allt övervakningssamhället med FRA i spetsen. Det är värt att notera att "diskuterar" verkligen är rätt ord att använda här; ibland undrar man om det är en roman eller en lång essä man läser. Jakobson backar inte för att stoppa handlingen totalt och filosofera eller berätta bakgrund i tiotals sidor i sträck. Samtidigt så berättas allting ur en synvinkel som är konsekvent med personerna som förekommer i boken. Här finns ingen insmickrande exposition för att låta läsaren veta vad som hänt, utan det får man lista ut genom att läsa mellan raderna och lägga pussel med de informationsbitar man samlar på sig allt eftersom.

Jag roade mig med att titta lite på recensioner i dagspressen (DN, SvD, GP, Expressen) och man kan notera att alla recensenter verkar ovana vid det här greppet att läsaren får pussla ihop bakgrunden själv. Tyvärr kan man också se hur alla skribenterna kämpar med att kalla den här romanen något annat än science fiction, samtidigt som de har svårt att kringgå ämnet (det är ingen tvekan om att boken är science fiction, en genre som Lars Jakobson är väl förtrogen med). Den intressantaste kullerbuttan här hittar vi i GP:
Lars Jakobsons romaner har inslag av science fiction utan att för den skull vara science fiction-romaner. Han tar något som verkar bekant, ändrar det en smula och drar ut konsekvenserna ett snäpp in i framtiden.


Jakobson får väl sägas vara rätt unik i den svenska litteraturen genom att han å ena sidan står stadigt i finlitteraturen, samtidigt som han skriver bok efter bok som utan tvekan är science fiction, och dessutom själv är tydligt insatt i genren. Men visst, det måste erkännas att det finns nivåer även här. Jakobson må vara en klart lysande stjärna på den svenska sf-himlen men det vore ju synd att säga att den är speciellt tätt befolkad (tyvärr!). Jag vill inte på något sätt säga att Vännerna är en dålig bok, men den saknar det lilla extra för att nå den absoluta toppen. Framför allt är det visionen som brister.

Någon av de andra recensenterna skrev något i stil med att Jakobson skrev en science fiction om dåtiden, och det ligger mycket i det. Hans forte är att skruva nutiden lite genom att ändra om i historien, i det här fallet genom införandet av Janis Rokka, hans affärsimperium, hans övervakningssystem, och till slut försöken att överföra hans medvetande till något slags artificiell intelligens. Allt det här är väl gjort (liksom prosan i sig, naturligtvis). Jag tycker mig däremot se att Jakobson hittar på en handling och någon gång ibland ser sig om på nätet för att se vilken nutida företeelse han kan passa in, vilket leder till något pliktskyldigt nämnande av YouTube eller liknande. Författare som Cory Doctorow tar det hela ett steg längre och ser till att skapa hela nya trender på nätet och låter dem hjälpa till att driva boken framåt. Det känns tydligt att Jakobson inte är intresserad av det, men samtidigt känns det som att de delar av hans nutid som inte direkt påverkar handlingen och därmed är intressanta för honom lämnats påtagligt i sticket och känns omoderna; det känns inte som att alla delar av hans nutid passar ihop med varandra.

Den tidigare nämnda känslan av essäer förstärks även av att texten här och där blandas upp ned diverse citat. Jag har inte kollat, men det verkar vara en blandning av äkta och fiktiva citat. Rätt ofta är de ordnade så att några av dem bildar grupper som kommenterar varandra, men naturligtvis är de även relaterade till romantexten kring dem. Man associerar lätt till Sam J. Lundwalls King Kong Blues, även om det här citaten inte är lika absurda.

Jag tycker att Vännerna är ett imponerande romanbygge, och det är modigt att producera en sådan bok i det kulturella klimat som råder. Istället för att fjäska för läsaren med romanser och drivande handling tvingar Jakobson läsaren att jobba. Jag ska inte säga att boken är helt utan invändningar, men den är definitivt värd att läsa!

Lars Jakobson: Vännerna
Albert Bonnier, 2010
512 sidor
ISBN: 978-91-0-012259-1

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

torsdag, april 22, 2010

2010-23: Adam Roberts: Yellow Blue Tibia

1946 kallar Stalin till sig ett antal sf-författare. Han är övertygad om att USA kommer att besegras om bara ett par år och känner att kommunismen behöver en ny fiende. Han ber dem skriva ihop en historia om en invasion från yttre rymden som sedan ska presenteras som fakta. Efter ett tag får de reda på att de ska sluta skriva, glömma vad de skrivit och ens att de sett varandra, och bara återgå till sina tidigare liv.

Resten av boken utspelar sig ett par årtionden senare och följer en av författarna, Konstantin Skvorecky. Nu hävdar han att det som de hittade på för ett par decennier sedan håller på att hända på riktigt.

Yellow Blue Tibia är en roman om en invasionen av utjordingar, men man ser egentligen aldrig till några utomjordingar. Det är inte de som är det väsentliga, utan spelet runt omkring. I den första delen är det naturligtvis Stalin som står i centrum, med sin totala makt och oförutsägbarhet. Den här biten är rätt skoj, om än ganska kort.

I resten av boken väver sedan Adam Roberts ihop utomjordingar, Chernobylkatastrofen, L. Ron Hubbards död och de sista åren av sovjetimperiet till en rätt underhållande soppa. Det kanske inte är riktigt trovärdigt hela vägen, men å andra sidan tar den här boken sig själv på precis lagom mycket (lite) allvar för att det inte ska vara något problem med sådana detaljer.

Jag hade tidigare bara läst den tråkiga Salt av Adam Roberts och var lite rädd för att den här boken (som jag läst för en bokcirkel) också skulle vara trist, men här visar Roberts en helt annan sida. Här finns humor, om än tidvis av en rätt svart sort, och vissa avsnitt är riktigt dråpliga.

Adam Roberts: Yellow Blue Tibia
Gollancz, 2009
326 sidor
ISBN: 978-0-575-08357-8

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se