måndag, februari 15, 2010

2010-7: Neil Gaiman: Kyrkogårdsboken

Kyrkogårdsboken är något slags "rewrite" av Djungelboken, men jag har för dålig koll på den för att kunna bedöma eller kommentera hur den är ur det perspektivet. Det enda jag noterar i det sammanhanget är att en klassisk replik ur julaftonsdjungelboken smugit sig in i översättningen; jag utgår från att motsvarande inte finns där i originalet.

Boken börjar med att en mystisk man mördar en hel familj, eller snarare är det tanken att han ska göra det. Han missar den yngste sonen som gömmer sig på en närliggande kyrkogård, och som där "adopteras" av spökena som bor där. Hans uppväxt blir naturligtvis lite underlig eftersom han sällan umgås med personer som faktiskt lever, och när han gör det i form av skolgång så blir det ofta förvirrat när han hävdar att historiaundervisningen är fel eftersom han pratat med människor som levde på den tid som diskuteras.

Det förekommer en del komiska detaljer av det här slaget, men på det hela taget känns Kyrkogårdsboken som en ganska allvarlig bok om att växa upp och om utanförskap. Som vanligt med Gaiman så är det välproducerat. Det skulle vara kul att veta lite mer om hur noga boken följer sin förlaga, men även utan att veta det är den fullt njutbar.

Neil Gaiman: Kyrkogårdsboken (The Graveyard Book)
Bonnier Carlsen, 2010 (originalet 2008)
Översättning: Kristoffer Leandoer
Illustrerad av Chris Riddell
333 sidor
ISBN: 978-91-638-6439-1

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

måndag, februari 08, 2010

2010-6: Karin Fossum: Döden skall du tåla

Den senaste boken i serien om Konrad Sejer ligger relativt nära en vanlig deckare, men som ofta i Karin Fossums böcker så är det inte i första hand brotten som sådana som är i fokus. Det är istället de effekter som brotten får som är det mest intressanta, både hur det påverkar brottsoffren men också den som är den skyldige.

Som vanligt är det också här Fossum briljerar. Hennes personporträtt är fantastiska; här är aldrig något svart eller vitt, det finns alltid en fram- och en baksida av allt. Ingen är helt ond -- eller god, och precis så tror jag också att det är i verkligheten.

För ovanlighetens skull är den här boken också konstruerad så att man skulle kunna tänka sig en uppföljare till den. Jag tror inte att Fossum kommer att skriva någon, men det finns en lite oväntad vändning på slutet som skulle fungera som grund till en. Även utan en uppföljare så är den utmärkt för att ge läsaren anledning att fundera mer på boken och dess personer och hur de kommer att interagera längre fram i tiden.

Karin Fossum: Döden skall du tåla (Varsleren)
Forum, 2010 (originalet 2009)
Översättning: Helena Örnkloo & Ulf Örnkloo
269 sidor
ISBN: 978-91-37-13563-2

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

fredag, januari 22, 2010

2010-5: Etgar Keret: Goda intentioner

Goda intentioner innehåller, precis som Etgar Kerets förra bok Åtta procent av ingenting, massor av korta noveller.

Texterna är ofta absurda eller försedda med olika övernaturliga element som dinosaurieägg som kläcks eller en person som kan få tiden att stanna och andra personer att göra exakt vad han säger åt dem eller något annat i den stilen. Det intressanta är att trots att det finns sådana här saker i många av novellerna så tar de inte överhanden. Det är fortfarande texter som i första hand handlar om människor; om deras sorger, rädslor och triumfer.

Etgar Kerets texter är olika det mesta annat, men trots det inte på något sätt svårtillgängliga -- tvärt om. Rekommenderas!

Etgar Keret: Goda intentioner
Bastion, 2009
177 sidor
ISBN: 978-91-976744-3-0

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

torsdag, januari 21, 2010

Jobb

Det slår mig nu att jag glömt att blogga om att jag faktiskt har jobb nu igen. Närmare bestämt som systemadministratör på IFM på Universitetet i Linköping. Det är en viss skillnad att gå från ett litet privat företag med ett tiotal anställda till ett universitet med 400 anställda bara på den institution där jag jobbar, men det ska nog gå bra.

Andra bloggar om:
Technorati Technorati tags:
intressant.se

onsdag, januari 20, 2010

2010-4: Johan Kling: Människor helt utan betydelse

Människor helt utan betydelse följer Magnus som är (eller var, snarare, för rätt snart får han sparken) frilansande redaktör i tevebranschen genom en dag. Berättandet följer honom väldigt nära; instoppat mellan händelserna får man hela tiden hans reaktioner och analyser av vad som händer runt honom, blandat med associationer bakåt i tiden. Ett av Magnus problem är att han analyserar det mesta runt honom alldeles för mycket. Han vänder och vrider på allt och funderar på om småsaker som att hans flickvän bytt meddelande på telefonsvararen möjligen betyder att hon inte tycker om honom lika mycket som förut eller om någon persons antydan till paus i en replik kan betyda att han har något emot honom eller något liknande. Själv är han väldigt mån om att vara alla till lags, så till den grad att han gör saker som han inte alls vill. När någon undrar om han vill ha kaffe tackar han ja trots att han inte alls vill ha, och blir illamående av tanken på sin latte innan han ens fått den.

På det hela taget är huvudpersonen en smula påfrestande. För det mesta lider han av att han inte får något gjort. Om han råkar göra något så är det efter mycket ångest och tandagnisslan om det först, och han framstår allmänt som en förlorare. Det må vara sant, men när han rör sig runt bland gatorna och stöter på diverse bekanta i Stockholms mediavärld så ser man att alla han möter är lika tomma som han själv; de är verkligen människor utan betydelse. Alla runt honom pratar om småsaker men ingen verkar ha något liv att tala om även om de gör sitt bästa för att försöka dölja det.

Nu låter det här negativt, men det är det inte. Johan Kling har ett makalöst språköra och skriver den bästa dialog jag läst på länge. Precis så här låter det när människor pratar, och Magnus tankar är snyggt invävda mellan replikerna. Kling är också väldigt bra på att skriva kort och kärnfullt, men ändå lyckas få med precis de detaljer som krävs för att få karaktäriseringen rätt.

Johan Kling: Människor helt utan betydelse
Norstedt, 2009
165 sidor
ISBN: 978-91-1-302541-4

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,
intressant.se

måndag, januari 18, 2010

2010-3: Dmitrij Gluchovskij: Metro 2033

Vi befinner oss några decennier framåt i tiden, och ett stort krig har gjort det omöjligt att leva på markytan. Få människor återstår, och de har tagit sin tillflykt till Moskvas tunnelbana, en gång byggd för att vara en atombombssäker bunker och världens djupast belägna tunnelbana.

Vi får aldrig reda på om människorna i moskvametron är de enda i världen, men de har i alla fall ingen kontakt med några andra utanför. Förutom att miljön är otrevlig utanför med strålning och sådant så finns det även andra problem: mutanter har tagit över på ytan och attackerar alla som vågar sig ut. Samtidigt är det svårt att överleva helt under jord, så människorna i underjorden skickar ibland ut expeditioner till ovansidan för att samla förnödenheter och saker som kan komma till användning i största allmänhet. (Som en vink till bröderna Strugatskij kallas de som ger sig iväg på expeditioner till ovansidan för stalkers.)

Huvudpersonen i boken, Artiom, är dock ingen stalker utan en yngling som får för sig att ge sig av från den station i utkanten han bor på. Han träffar en man som säger att han passar in på något slags profetia, och att han ska bege sig till den mytiska stationen Polis i den andra änden av metron. I början av boken finns en karta över tunnelbanan, men tyvärr är den inte komplett. Det finns rätt gott om stationer vars namn inte är utsatta men som det trots det refereras till i texten, och jag har svårt att se att det på något sätt skulle hjälpa till att hålla spänningen uppe; snarare är det bara irriterande att ofta sväva i ovisshet var handlingen befinner sig. På samma sätt refereras ofta till linjernas snarare än stationernas namn, och de saknas också på kartan.

Artiom hamnar i det ena äventyret efter det andra, och en av de gemensamma nämnarna för dem är att de tar honom från en station till en annan i ett rasande tempo. Ibland känns det som att handlingen är konstruerad för att förevisa så många av stationerna som möjligt samtidigt som den noga undviker att ta Artiom dit han faktiskt vill. Artioms ungdom och oerfarenhet gör honom till en utmärkt huvudperson eftersom det mesta han träffar på är okänt för honom och måste förklaras.

Även om det blir mycket miljöbeskrivningar så känns det egentligen inte som något problem, för de är en av bokens styrkor. De mörka och hotfulla tunnlarna i en tunnelbana gör sig utmärkt för en klaustrofobisk upplevelse, och det är inte någon brist på hot i de mörka vrårna i tunnlarna. Metro 2033 har även gjorts till ett datorspel, och jag kan tänka mig att den här miljön passar bra för det.

Stationerna i metron har ofta gått ihop i olika förbund, som ett slags väldigt små nationer. Det är väl på sätt och vis naturligt, men det känns som om det blir väldigt få människor i varje med tanke på vilka rustningsansträningar de trots allt lyckas göra. Vad som är påfallande är också hur knäppa många av regimerna på stationerna är; här finns både religiösa och politiska extremister, och alla försöker de konvertera så många som möjligt till sina egna åsikter.

Jag är lite kluven inför Metro 2033. Om man bara ska se till handlingen så är den tämligen banal, men miljöerna och stämningarna är väl genomförda; man kan verkligen känna den krypande närvaron i en del av de mörka tunnlarna som Artiom ger sig ut i. Människorna runt omkring honom är ofta rätt extrema, men det är en extrem miljö de befinner sig i så det får man väl räkna med. Människor under press gör konstiga saker. Sammanfattningsvis är det här en intressant bok trots sina brister. Med tanke på att det är en debutroman så ska det bli intressant att se vad författaren producerar framöver.

Dmitrij Gluchovskij: Metro 2033 (Метро 2033)
Ersatz, 2009 (originalet 2005)
Översättning: Ola Wallin
463 sidor
ISBN: 978-91-88858-90-0

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

onsdag, januari 13, 2010

2010-2: Svenska Turistföreningen: Äkta svenskt

Årets årsbok från STF handlar om Sverige, men lite på ett annat sätt än den brukar. Den brukar oftast ha något tema som sedan används som svepskäl för att kunna skriva om diverse olika platser i Sverige.

I år tittar man istället på vad det är som brukar kallas för svenskt och undersöker om det egentligen är så, eller om det handlar om import. Det handlar mycket mer om kultur än om landet Sverige i sig, och det har jag inget emot.

Här finns exempelvis kapitel om svensk mat (vilket verkar svårhittat; det mesta vi tycker är svenskt är importerat från olika håll), om arbetskraftinvandring (exemplifierat av vallonsmederna på 1600-talet och de italienare som hjälpte SAAB att bygga stridsflygplan strax efter andra världskriget), idrotten (där det ofta handlar om att folk flyttar, vare sig det handlar om att Ludmila Engquist kommer till Sverige eller att Börje Salming åker till NHL) och musik (folkmusiken vi tror är svensk idag är ofta starkt influerad av exempelvis tysk musik).

Oavsett vad temat är så är det tydligt att Sverige är ett putpurri; en blandning av influenser från olika håll, precis så som man brukar säga att USA är. I själva verket är det samma sak i alla länder. Den som låser in sig tappar möjligheten att utvecklas.

Jag gillar den här lite annorlunda vinklingen av årsboken där man tittar på svenskheten istället för Sverige. Klart läsvärt!

Svenska Turistföreningen: Äkta svenskt: En mångfaldig resa i tiden
Svenska Turistföreningen, 2009
207 sidor
ISSN: 0283-2976

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,
intressant.se

måndag, januari 11, 2010

2010-1: J. K. Rowling: The Tales of Beedle the Bard

The Tales of Beedle the Bard är en samling med fem sagor ur Harry Potter-universumet. Den som läst Harry Potter-serien minns också att den här boken nämns i slutet av serien, och den spelar också en roll där. Just det här metafiktiva inslaget tycker jag att man schabblat lite med, dock. På omslaget står det bara "By J. K. Rowling". På insidan står det "Translated from the original runes by Hermione Granger. By J. K. Rowling" I början av boken finns ett förord av Rowling som förklarar att det här är sagor som är lika välkända för trollkarlsbarn som Askungen och Snövit är i vår värld. Hon berättar sedan att det aktuella manuskriptet är annoterat av professor Dumbledore, samt att hon själv lagt till en del förklaringar till hans kommentarer för att hjälpa läsare som inte själva är trollkarlar. Jag tycker att det blir underligt när Rowling presenterar sig som annoterare av ett manuskript som Dumbledore (en av hennes fiktiva karaktärer) ska ha skrivit; hade det inte varit bättre att presentera det hela utan hennes namn som framträdande? Speciellt som även Hermione dras in som översättare av verket från runor till vanlig skrift vilket ger samma problem som med Dumbledore. Det påverkar inte texten i sig, men jag tycker att det är en brist i presentationen av den.

Själva sagorna är, som förordet säger, väldigt lika våra vanliga folksagor. Skillnaden är att det här ofta (men inte alltid) inte bara förekommer magi (vilket det ju gör i våra sagor också), utan det förekommer magi hos de snälla personer som är sagans fokus, inte bara hos de elaka personerna som försöker hindra dem.

J. K. Rowling: The Tales of Beedle the Bard
Bloomsbury, 2008
109 sidor
ISBN: 978-0-7475-9987-6

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

fredag, januari 08, 2010

2009-128: Neil Gaiman: A Game of You

A Game of You återgår till att ha en sammanhållen handling genom hela albumet igen. Huvudperson den här gången är återigen en bekant från tidigare: Barbie som först dök upp som en av de andra inneboende i det hus där Rose bodde i The Doll's House.

Hon har flyttat till New York och bor nu i ett annat hus tillsammans med ett antal andra mer eller mindre underliga personer. Wanda, en transvestit, Hazel och Foxglove, ett lesbiskt par, Thessaly med de gigantiska glasögonen och den mystiske George. Barbie försöker skapa sig en ny identitet i New York, men upptäcker att hennes gamla drömmar tränger sig på och blandar sig i hennes verklighet.

Både Barbie och flera andra i huset drabbas av mardrömmar som speglar vad som händer i verkligheten, men de kommer underfund med att det är Barbie som står i centrum; det är hennes drömmar som tycks styra vad som sker.

Redan på ytan är det här ett intressant avsnitt, men om man följer rekommendationen och läser introduktionen sist så blir det ännu bättre. Istället för de lovsånger som de tidigare förorden bestått av så får vi här en rejäl analys av den här volymen av Samuel R. Delany. På ett mycket intressant sätt benar han ut speglingarna mellan verklighet och dröm, hur namngivning och identitsskapande används som teman och så vidare. Det här är utan konkurrens den bästa introduktionen hittills; jag skulle gärna läsa en liknande analys av hela Sandman-serien!

Neil Gaiman: A Game of You
Vertigo, 1991-1992
191 sidor
ISBN: 1-56389-089-5

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , , , , , , ,
intressant.se

onsdag, januari 06, 2010

2009-127: Henrik Örnebring: Kapten Nova vid planetpolisen

Johan Stark är mobbad i skolan och hans farfar som han tycker väldigt mycket om och brukar spela schack med har just dött. Livet är inte speciellt kul, men han har i alla fall en låda med gamla serietidningar som hans farfar ritat på 1960-talet. Serien heter "Kapten Nova vid planetpolisen" och är den gamla hederliga typen av äventyr i rymden som Flash Gordon och liknande. Men är det verkligen påhittat alltihop?

När jag började läsa den här boken hade jag lite svårt för att den var skriven i presens, men det gick över ganska snabbt. I övrigt är språket som väntat okomplicerat (det står "ungdomsäventyr" på boken) men gör sitt jobb. Lite mer korrekturläsning hade inte skadat, däremot.

När man läst några kapitel så kan man undra om det inte är Liftarens guide till galaxen man läser. Här finns jordbor som kastas ut i rymden, hot om att jorden ska förintas (om än inte för något motorvägsbygge) och en knäpp skeppsdator. Även om det förekommer humor här så är det dock inte det primära syftet med boken. En bättre jämförelse är nog Det femte elementet som är en actionhistoria med humoristiska inslag. Många av huvudpersonerna kommer från andra ställen än Jorden, men de ser trots det ut precis som människor. Det sägs inget i boken om hur det kommer sig.

En lite udda detalj i boken är att hjälten kapten Nova visserligen är planetpolis, men som sådan är han också huvudperson i ett teveprogram som visar hans och andra planetpolisers eskapader på bästa sändningstid. En effekt av det är att han inte bara försöker rädda världen, utan han ser till att göra det så dramatiskt som möjligt snarare än så effektivt som möjligt. Man kan ana att Henrik Örnebring gillat att driva lite med sitt andra jobb här.

Henrik Örnebring: Kapten Nova vid planetpolisen
Järnringen, 2009
353 sidor
ISBN: 978-91-976968-8-3

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

måndag, januari 04, 2010

2009-126: Neil Gaiman: Season of Mists

Dream och hans syskon kallas till en familjeträff av den äldste brodern, Destiny. Det är första gången de alla ses (utom brodern Destruction, som ingen vet var han är) på väldigt länge. Desire och senare Death övertygar Dream om att hans hantering av sin relation till en mänsklig kvinna i ett tidigare avsnitt inte var bra. Med tanke på att han dömde sin älskade till helvetet så är det väl bara att hålla med.

Nu, ett antal tusen år senare är Dream övertygad om att han gjort fel och bestämmer sig för att hämta tillbaka Nada från helvetet. Problemet är att han redan i första volymen gjorde sig ovän med Lucifer när han besökte helvetet för att återfå sin hjälm. Han ger sig trots det iväg till helvetet och förväntar sig problem, men är fast besluten att göra vad han kan för den han en gång älskade (och kanske rent av fortfarande älskar). Han är dock inte beredd på den sortens problem som uppstår när det visar sig att hela helvetet är tomt. Lucifer har precis kört iväg alla därifrån och håller på att låsa portarna, då han bestämt sig för att abdikera. Dream får nycklarna och finner sig plötsligen vara herre över helvetet.

Detta ger flera problem. Alla de döda som befann sig i helvetet är nu spridda över andra riken, inklusive människornas vanliga värld. Nada som Dream ville rädda är på okänd plats. Som om det inte vore nog med det så kommer en hel skock delegationer av gudar (vissa kända från tidigare episoder, andra inte) till Dream och hävdar att just de bör få överta nyckeln till helvetet. Flera av dem kopplar sina presentationer till löften om saker som Dream vill ha eller hot.

Det här albumet (som många andra Sandman-album, för den delen) är illustrerat av en hel massa olika illustratörer. Det leder till en viss spretighet, men det öppnar också för möjligheten att variera stilarna utifrån vad det aktuella ämnet är. På samma sätt så används ett otal olika stilar av pratbubblor för olika personer, vilket gör att det blir mycket lättare att hålla reda på vem som säger vad eftersom det syns skillnad på bubblorna.

Det slutliga beslutet från Dream om vem som faktiskt får överta nycklarna till helvetet känns lite som deus ex machina, men det är inte utan att det också passar bra. Resultatet öppnar också för en knorr i det sista kapitlet som inte alls var vad de övertagande tänkt sig.

Neil Gaiman: Season of Mists
Illustrerad av Kelley Jones, Mike Dringenberg, Malcolm Jones III, Matt Wagner, Dick Giordano, George Pratt, P. Craig Russell & Dave McKean
Vertigo, 1990-1991
224 sidor
ISBN: 1-56389-041-0

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , , , , , , , , ,
intressant.se

De mest älskade svenska böckerna

För en månad sedan startade jag en omröstning om vilken som var den mest älskade svenska boken. Nu har jag summerat rösterna jag fått in. Jag fick totalt 31 svar. Här är de böcker som fick fyra röster eller fler:
12 Utvandrarna
8 Låt den rätte komma in
7 Mig äger ingen
7 En komikers uppväxt-serien
7 Doktor Glas
6 Dvärgen
6 Den allvarsamma leken
5 Mumin-serien
5 Mina drömmars stad-serien
5 Maken
4 Ronja Rövardotter
4 Ormens väg på hälleberget
4 Ondskan
4 Millennium-trilogin
4 Kejsaren av Portugallien
4 Janne, min vän
4 Gösta Berlings saga
4 Bröderna Lejonhjärta


1900-talet regerar, föga förvånande, även om ett par titlar från 2000-talet hunnit nästla sig in på listan, liksom en från (slutet av) 1800-talet hänger kvar. Som jag sade i ursprungsinlägget har jag slagit samman röster på olika delar i samma serie till röster på hela serien, men varje person kan inte ge mer än en röst till varje serie (detta har nog framför allt gynnat Mumin, där folk har olika favoriter).

Jag passade också på att göra en summering där jag struntade i vilka böcker som fick rösterna utan bara tittade på författarna (och även här fick varje person inte ge mer än en röst till varje författare):
13 Vilhelm Moberg
13 Hjalmar Söderberg
11 Selma Lagerlöf
10 Astrid Lindgren
9 Pär Lagerkvist
9 John Ajvide Lindqvist
8 Jonas Gardell
7 Åsa Linderborg
7 August Strindberg
6 Tove Jansson
6 Torgny Lindgren
6 Harry Martinson
6 Gun-Britt Sundström
5 Peter Pohl
5 Per Anders Fogelström
4 Stig Dagerman
4 Stieg Larsson
4 Maria Gripe
4 Jonas Hassen Khemiri
4 Jan Guillou


Moberg är fortfarande överst, men inte längre ensam. Man kan också se att en del författare hamnar rätt högt på listan trots att de inte fanns med alls på boktoppen, som exempelvis Strindberg där det verkar som om alla har sina egna favoriter.

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,
intressant.se

lördag, januari 02, 2010

2009-125: Marilyn Manson: Den långa vägen ut ur helvetet

Den klassiska rockstjärnemyten bygger på sex, droger och rock'n'roll. Marilyn Mansons biografi Den långa vägen ut ur helvetet har ingen brist på något av detta, snarare tvärt om. Manson gör sitt yttersta för att uppfylla stereotypen och närmast vältrar sig i beskrivningar av något mindre barnvänlig karaktär.

Jag var i första hand intresserad av personen Marilyn Manson snarare än myten Marilyn Manson. Det är inte alltid lätt att särskilja de två, och Manson själv tycks i första hand intresserad av att presentera den senare, men det gör å andra sidan att man kan läsa ut en hel del om den förstnämnda mellan raderna istället.

Manson är inte uppväxt i något religiöst hem, men har däremot gått i en kristen skola. Han började snart göra uppror mot skolans regler (vilket inte krävde speciellt mycket ansträngning eftersom de var hårda), men kom snart på att skolan inte verkade villiga att relegera honom eftersom hans familj faktiskt betalade för hans utbildning, till skillnad från många andra i området. Manson säger sig tro på Bibeln men göra sin egen tolkning, men av hans framträdanden att döma så är hans tro rätt långt från den ortodoxa. I videon till "Disposable Teens" uppträder han själv i biskopsdräkt och låter en chimpans ta plats i Nattvarden. I boken beskriver han också hur han träffar Anton LaVey och blir upptagen i hans Church of Satan vilket naturligtvis är en stor nagel i ögat på etablissemanget, men man ska samtidigt vara medveten om att Church of Satan i första hand handlar om individualism; att tro på att människan själv sitter inne med nyckeln till sin egen framgång.



Över lag ger den här videon ett ganska glassigt intryck, även om många klassiska Manson-element finns med: hans androgyna utseende, religiösa element gränsande till det messianiska, allmänt mystiska infall, extremt långa kvinnofigurer och snabba kast från det ena till det andra. Ett i mina ögon mer typiskt Manson-intryck ger hans video till "Sweet Dreams":

Här är det mesta mystiskt, oskarpt, skitigt, vansinnigt eller allt på en gång. Det här intrycket av att titta in i en helt annan värld får man ibland även av Den långa vägen ut ur helvetet.

"Sweet Dreams" är för övrigt inte Mansons egen sång utan den gjordes ursprungligen av Eurythmics i början av 1980-talet i en betydligt poppigare version. Marilyn Manson gillar uppenbarligen att göra covers på andras låtar, och gör ofta annorlunda och intressanta versioner. Intressant nog innehåller Eurythmics gamla text några rader som väldigt bra summerar alla människor som flimrar förbi i Mansons biografi:
Some of them want to use you
some of them want to get used by you
some of them want to abuse you
some of them want to be abused


På något stämmer detta även med läsandet. Ibland känner man sig näst intill misshandlad, men samtidigt är det svårt att sluta läsa.

Marilyn Manson med Neil Strauss: Den långa vägen ut ur helvetet (The Long Hard Road Out of Hell)
Översättning: Johan Lindell
Pocketförlaget, 2007 (originalet 1998)
322 sidor
ISBN: 978-91-86067-47-2

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

fredag, januari 01, 2010

Bokbegränsning

Rätt länge har det varit fullt i bokhyllorna här (både för lästa och olästa böcker), så i början av året funderade jag på att försöka begränsa det hela lite och införde en strecklista för böcker. Varje gång en bok tillkom (vare sig jag köpte den, fick den eller det var ett recensionsexemplar) så noterade jag den som dels en ny ägd bok och dels en ny oläst bok. Varje gång jag läste ut en bok (oavsett om den var min eller lånad) minskade jag antalet olästa och varje gång jag gjorde mig av med en bok (Tradera, Bookmooch, eller gav bort den till någon kompis eller loppis) så minskade jag antalet ägda böcker. Frågan var om jag skulle klara att inte öka någon av totalsiffrorna.

Ganska tidigt på året gjorde jag en rensning i källaren och skänkte några lådor med böcker till en loppis, så antalet ägda böcker fick tidigt en knuff nedåt med drygt 200 titlar. Att hålla antalet olästa i schack visade sig vara svårare. Det har oftast legat och pendlat kring +10-20, men när jag blev arbetslös ett tag och inte behövde splittra lästiden med arbete en dryg månad i slutet av året hann jag ikapp lite.

De slutliga siffrorna blev att jag i slutet på året har 4 olästa böcker färre än jag hade i början på året, och totalt 238 böcker färre i samlingen. (Jag har gallrat lite i bokhyllorna, men de flesta böcker jag gjort mig av med kommer ur högarna i källaren.)

För första gången på länge har jag nu nästan ett helt hyllplan tomt i bokhyllorna där jag har olästa böcker. Återstår att se hur länge det klarar sig, men jag ska försöka att fortsätta att beta av böcker som stått olästa ett tag framför att skaffa nya.

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,
intressant.se

torsdag, december 31, 2009

2009-124: Neil Gaiman: Dream Country

Den här volymen av Sandman är lite annorlunda än de två tidigare, för den innehåller fyra fristående historier. Förutom det finns också manuset till en av dem, "Calliope", så att man kan se hur ett manus utvecklas från det att Gaiman lämnar det ifrån sig till att det är en färdig serie.

"Calliope" handlar om en författare som gjort succé med sin första roman och nu inte lyckas skriva någon uppföljare. Från en annan författare får han köpa en musa, Calliope, som han både fängslar på vinden och våldtar. Hans författarkarriär tar ny fart, men Calliope lyckas få hjälp av Dream. Från att inte ha haft några idéer alls får författaren uppleva hur det är att ha ett ymnighetshorn av dem att ösa ur, men det stannar inte där: till slut drunknar han i idéer -- drömmar -- som han inte kan få ut ur huvudet tillräckligt fort.

Nästa historia, "A Dream of a Thousand Cats", beskriver hur katterna en gång regerade världen och människorna var jagade av dem. Frågan är om det kan bli så igen, eller om det bara är en dröm. Om nu någonting någonsin är bara en dröm.

"A Midsummer Night's Dream" är en berättelse om hur Shakespeare och hans teatersällskap uruppför pjäsen en midsommarnattsdröm (som Shakespeare fått inspiration till från Dream, enligt en överenskommelse i en tidigare episod) med den verklige Oberon med följe som publik. Naturligtvis kan inte den riktige Puck hålla sig borta från att blanda sig i skådespelet. Tyvärr är jag inte tillräckligt insatt i Shakespeares version av historien för att lätt kunna identifiera exakt vad som är korrekt enligt den och var saker skiljer sig, men det hindrar inte att det är njutbart i alla fall. Den här historien tilldelades World Fantasy Award som första och, vad jag vet, enda serieverk hittills.

"Façade" slutligen är lite svårare att få grepp om. En kvinna sitter ensam i ett rum och vill dö. Den enda kontakt hon verkar ha med omvärlden tycks vara en person, och det via telefon. I övrigt får hon pengar en gång i månaden. Hon har uppenbarligen jobbat för CIA tidigare (och det är därifrån hon får sina pengar), men det är lite oklart hur hon hamnat i sin nuvarande situation. Hon kan kontrollera många olika ämnen, men däremot inte kött. Hennes kropp är gjord av metall (möjligen efter något misslyckat superhjälteexperiment), och när hon måste ha kontakt med omvärlden tar hon på sig olika masker för att dölja sitt verkliga utseende. Här förekommer Dream inte alls, men däremot hans storasyster, Death.

Alla de här historierna är bra trots det lilla formatet. Det är kanske inte tillrådligt att läsa dem helt utan tidigare kännedom om Sandman-universat, men de har inte heller något större sammanhang med de tidigare volymerna. Eller kanske borde jag säga att sambandet med tidigare volymer inte är uppenbart än, för man får lätt ett intryck att det mesta i Sandman hänger ihop på ett eller annat sätt.

Neil Gaiman: Dream Country
Illustrerad av Kelley Jones, Charles Vess, Colleen Doran, Malcolm Jones III & Dave McKean
Vertigo, 1990
160 sidor
ISBN: 1-56389-016-X

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , , , , ,
intressant.se

onsdag, december 30, 2009

2009-123: Michael Farr: Porträtt av Hergé - mannen bakom Tintin

Det här är i första hand en biografi över Hergé, Tintins skapare, men samtidigt är det svårt att skriva om honom utan att även skriva om Tintin. Här får vi i alla fall läsa hur Hergé (eller Georges Remi som han egentligen hette) började sin karriär på prenumerationsavdelningen på en tidning, men snart även började göra illustrationer och efter ett tag fick ansvar för en bilaga för barn och ungdom. Hans första tecknade berättelser handlade om scoutledaren Totor vilket var fullt naturligt eftersom den producerades för en scouttidskrift, och Hergé dessutom var en hängiven scout själv. Många av Totors drag finns kvar i Tintin.

På det hela taget tycker jag att den här boken innehåller mycket intressant information, men tyvärr är den ibland lite rörigt presenterad. Det känns som om man får läsa samma sak flera gånger, och inte alltid i någon logisk ordning. Eftersom kapitlen är tematiskt ordnade (ett om Hergés erfarenheter i scoutrörelsen, ett om film, ett om konst, ett om hans fascination med orienten, och så vidare) så hoppar berättandet fram och tillbaka i tiden en hel del.

Kapitlet om filmer hanterar dels filmatiseringar av Tintin (ett antal mindre lyckade) och de influenser som film haft på Hergé. Här känns det som om författaren anstränger sig in absurdum för att hitta tänkbara influenser från filmer för enstaka rutor i albumen utan att det känns särskilt underbyggt. Det hade hjälpt om de diskuterade rutorna och stillbilder ur filmerna funnits med i boken.

Den här boken är läsvärd, men den lider av att organisationen av texten brister.

Michael Farr: Porträtt av Hergé - mannen bakom Tintin (The Adventures of Hergé - Creator of Tintin)
Översättning: Björn Wahlberg
Bonnier Carlsen, 2009 (originalet 2007)
128 sidor
ISBN: 978-91-638-6146-8

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,
intressant.se

tisdag, december 29, 2009

2009-122: Neil Gaiman: The Doll's House

Medan Dream tillbringade ett antal decennium i fångenskap passade fyra drömmar på att smita från hans rike till den vanliga världen där de snart börjar ställa till det. I den första volymen träffar vi också som hastigast på några personer som drabbas av Dreams bortavaro. En av dem är Unity Kinkaid som sov en stor del av den tid som Dream var borta, men även fick barn (med en okänd fader) under den tiden. I The Doll's House återförenas hon med sitt barn (och barnbarn). Även barnbarnet, Rose, drömmer mycket, men hon ger sig snart iväg från mor och mormor för att söka efter sin försvunne bror i den vakna världen.

Hennes jakt leder henne till ett hus i Florida där det bor ett antal underliga typer, och sedan vidare till något så bisarrt som en kongress för seriemördare. Dialogen i de kapitel som utspelar sig på den kongressen använder passande nog metaforer för döden i nästan varenda ruta, oavsett vad personerna pratar om -- mycket välgjort!

Förutom den här handlingen som är väldigt sammanflätad både med sig själv och med det föregående albumet så finns ett par kapitel som är tämligen fristående från de andra, eller åtminstone verkar det så nu. Det är möjligt att det kommer att framgå senare att även de ingår i samma väv, men det återstår att se.

Neil Gaiman: The Doll's House
Illustrerad av Mike Dringenberg, Malcolm Jones III, Chris Bachalo, Michael Zulli, Steve Parkhouse & Dave McKean
Vertigo, 1989-1990
232 sidor
ISBN: 0-930289-59-5

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , , , , , , ,
intressant.se

måndag, december 28, 2009

2009-121: H. P. Lovecraft: Anteckningsbok

Anteckningsbok är precis vad det låter som: en transkribering av en anteckningsbok som H. P. Lovecraft under ett antal år använde för att notera drömmar han hade haft och trodde att han kunde komma att ha nytta av för att skriva skräckhistorier. En del av anteckningarna har också noteringar om vilken novell de legat till grund för.

Notiserna är korta. Allt från några få ord till kanske en halv sida text, ofta skrivet på en telegramliknande prosa som trots det oftast är omisskänlig som tillhörande Lovecraft. Hans typiska sätt att formulera sig skiner igenom även i den här förkortade formen.

De här texterna är alldeles för korta och stolpformade för att fungera som skräckhistorier, men de ger däremot en utmärkt provkarta över vad Lovecraft själv tyckte var lämpligt grundmaterial för skräckhistorier.

Förutom själva anteckningarna finns också en hel del kommentarer av herrar Ellerström och Fyhr som bidrar med bakgrundsinformation om varifrån Lovecraft har fått en del av idéerna, vad som är fakta och vad som är fiktion och liknande.

Att läsa de här texterna är lite grann som att läsa ett destillat av Lovecrafts texter. Det är inte njutbart som fiktion, men det är intressant för att se vad han utgick från.

H. P. Lovecraft: Anteckningsbok (Commonplace Book)
Översättning: Jonas Ellerström & Mattias Fyhr
Ellerströms, 2009 (originalet 1938)
61 sidor
ISBN: 978-91-7247-201-3

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

Glöm inte rösta!

Glöm inte bort att rösta på dina tio mest älskade böcker innan årsskiftet!

söndag, december 27, 2009

2009-120: Neil Gaiman: Preludes & Nocturnes

Jag började läsa Sandman för länge sedan när den gick i tidningen Inferno och gillade den, men jag kom inte så långt. Jag vet inte om det berodde på att jag tröttnade på att köpa tidningar eller om den slutade säljas. Efter det lånade jag några album, men kom av någon anledning aldrig riktigt igång med läsningen. Allt jag läst om (och av) Sandman tyder på att det är min grej, men min förra läsning fastnade någonstans halvvägs. Nu ska jag ge mig på den igen.

Preludes & Nocturnes är inte speciellt avancerat vad det gäller handlingen; det handlar mest om att etablera figurer och miljö, men det gör det med den äran. I början fångas Sandman (eller Dream, eller Morpheus, eller vad man nu vill kalla honom) av ett magiskt sällskap i England och hålls fången för att deras ledare hoppas få honom att jobba åt dem. Dream bidar sin tid och gör ingenting. Visserligen har han tråkigt, men odödlig som han är kan han vänta ut sin fångvaktare och ta hämnd senare. Mycket senare. Men hämnd är som bekant en rätt som med fördel serveras kall.

När han till slut kommer ut (för det gör han naturligtvis) måste han först få tag i tre saker som sällskapet stal från honom och som med åren försvunnit: hans påse med sand, en hjälm och en rubin. Det gör resten av albumet till en till synes enkel quest, men det betyder inte att den inte är bra. I ett avsnitt ("A Hope in Hell") stiger Dream ner i helvetet för att få tillbaka en av sina saker, vilket slutar med att han får strida med en demon om den. Här är det dock inte fråga om någon actionsekvens, utan en utmaning i berättande där Dream och demonen turas om att övermanna varandra i en fiktion i fiktionen, med ett mycket passande slut. Kapitlet "24 Hours" börjar med att presentera ett antal personer på ett café och gör dem till mycket vältecknade karaktärer, beskrivna av sin servitris som i hemlighet skriver noveller om dem på sin fritid. Det visar sig att de även har mörka hemligheter, men just den här dagen händer saker som gör att de kommer att leva ut sina fantasier. En gräslig historia, men fantastiskt välgjord.

Preludes & Nocturnes slutar med ett kapitel som introducerar Death, Dreams syster. Det här kapitlet är mycket mer lågmält och filosofiskt än de tidigare, men även det mycket bra.

Om berättandet håller sig relativt enkelt med en rak handling utan större komplikationer så är det bildmässigt mer avancerat. Visst förekommer det sidor med raka och regelbundna rutor, men oftare så är det uppbrutet, oregelbundet och överlappande. Några gånger ska ett helt uppslag läsas som en enda sida istället för en sida i taget. Visuellt är det mycket imponerande, och jag gillar speciellt de drömska omslagen av Dave McKean.

Neil Gaiman: Preludes & Nocturnes
Illustrerad av Sam Keith, Mike Dringenberg, Malcolm Jones III & Dave McKean
Vertigo, 1988-1989
ISBN: 978-1-56389-011-6

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,, , , , ,
intressant.se