tisdag, januari 08, 2008

Välkommen till landet Annien

Jag tänkte tipsa om några bra bloggar jag läser, men det är så trist att bara skriva två rader med en länk, så jag tänkte passa på att göra en kort intervju med bloggaren bakom bloggen också. Förhoppningsvis blir det fler.

Först ut är Anna Davour, känd som Åka, som bloggar om science fiction och fantasy, fysik och annat i Landet Annien. Hon har även den engelskspråkiga bloggen Physicality of Words som handlar om hennes postdoc-studier i partikelfysik, böcker och Sverige och dessutom barnbloggen Barn och föräldrar i Annien.

Vem är du?

Stor fråga. Någon sorts kort svar borde väl omfatta att jag är fysiker, och just nu jobbar i Kanada med en detektor för att söka efter mörk materia. Jag älskar att läsa och skriva, och att umgås med folk och prata om böcker.

Nämn något som du verkligen letar efter i böcker.

Idéer, intressanta synvinklar, nya tankar. Sånt som stimulerar min egen fantasi, och sånt får mig att tänka. Det är det som är det roligaste med att läsa tycker jag. Jag uppskattar också välskrivna och välkomponerade böcker, men jag läser mer än gärna ganska usla berättelser så länge de är roliga på det förstnämnda sättet.

Nämn en egenskap som du verkligen inte vill se i böcker du läser.

Alltför tydliga klyschor, övertydliga knep, logiska luckor i handlingen (eller var de tre?). Dumhet. Sånt får mig att vilja kasta boken i väggen.

Varför bloggar du?

För att jag har svårt att hålla tyst, och vill ha någon sorts utlopp för tankar som dyker upp i huvudet. Jag tänker bättre om jag skriver. Det blir inte bara bloggande, jag ger ut fanzines ibland också.

Rekommendera tre bra bloggar om (mestadels) böcker.

Oj. Tre. Det får mig att inse hur få rena bokbloggar jag faktiskt följer, och hur många blandade bloggar jag försöker hålla koll på. Nåja. Min viktigaste källa till bokinformation kommer nog via Locus Online. Jag prenumererar på deras Online Blinks, det är en blogg som samlar länkar till intressanta artiklar, intervjuer och recensioner runtom på nätet.

Sen måste jag ju nämna Vetsaga, ett riktigt intressant projekt för samla lite mer genomtänkta artiklar om fantastisk litteratur. Jag är själv med där, men det är många andra som skrivit också.

Trean blir svår, det finns många att välja på. Det får nog bli Claw of the Conciliator (namnet kommer från en bok av Gene Wolfe).

Vilken/vilka böcker läser du just nu?

Jag brukar försöka ha en roman, en fackbok och en novellsamling på gång samtidigt, men just nu är det faktiskt tre romaner.

Ausgebrannt av Andreas Eschbach. Jag tar pauser i läsandet av den här, så den drar ut på tiden. En thriller om olja och storpolitik, jag tror inte att den har blivit översatt.

Mainspring av Jay Lake. En steampunk-roman om en parallellvärld som faktiskt bokstavligen är konstruerad som ett urverk och där en ung kille får i uppdrag av en ängel att hitta nyckeln som kan dra upp den stora fjädern som driver Jorden i sin bana.

Harry Potter och dödsrelikerna av J.K.Rowling. Den behöver väl ingen beskrivning. Jag och min man har den som högläsningsbok, ett avkopplande sätt att umgås.

Jag vet att du läser mycket science fiction och du håller på med partikelfysik, något som för de flesta kanske känns som science fiction. Vad är hönan och ägget här? Blev du fysiker för att du läst en massa sf?

Sånt här är alltid svårt att bena ut i efterhand. Jag vet att jag var intresserad av vetenskap innan jag började läsa sf på allvar. Jag läste Forskning och Framsteg från att jag var ungefär åtta år, för min pappa fick en prenumeration 1984 (det fanns för övrigt en artikel om sf i något nummer det året). Jag minns också tidiga funderingar om atomer och sånt.

När jag började läsa sf var jag 12-13 år. Jag tror definitivt att det inspirerade mig till att vilja syssla med tekniska saker, men vetenskapsintresset kanske hade lett mig in på en sådan bana ändå till slut. En starkt bidragande faktor var att jag upptäckte att jag var rätt bra på matte.

Jag kan ändå inte förneka att science fiction gav mig en känsla av att naturvetenskap och teknik var något häftigt och öppnade dörrar till storslagna äventyr. Precis så har det också varit i mitt liv: utan fysiken hade jag aldrig besökt Antarktis, eller fått utbildning för att arbeta 2 kilometer under marken i en gruva, eller ens fått besöka några obskyra laboratorier. Kanske inte lika häftigt som att kolonisera planeter och möta utomjordingar, men ändå.

Har du någon nytta av ditt sf-läsande när du forskar (att du tänker i andra banor än icke-läsare, kanske)?

Nja. Jag tror inte att jag har haft någon praktisk nytta av det. Däremot har jag haft stor nytta av att ha vana att läsa och skriva mycket.

Hur påverkar dina fysikkunskaper din läsning av science fiction? Blir du irriterad på saker som du vet är fel, eller spelar sådant ingen roll?

Det beror på hur det görs. Om det är uppenbart att författaren valt att bortse från verkligheten eller förändra naturlagarna i sin berättelse så är det inget problem, åtminstone så länge det görs på ett konsekvent och intressant sätt. Jag har försökt samla på mig fantastik som innehåller mörk materia, eftersom det är kul att se vad författarna har för egen vinkling av företeelsen. Det har oftast väldigt lite att göra med hur mörk materia funkar i verkligheten, men det hindrar inte att det är läsvärt.

Däremot hakar jag upp mig på grova missförstånd eller direkta knasigheter. Kanske är jag lite överkänslig för sånt, jag vet inte. Det har ju också att göra med att jag är fokuserad på idéerna i det jag läser, och om de inte hanteras väl tappar jag intresset.

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Så roligt det var att läsa den här intervjuen. Mer sånt!