måndag, januari 14, 2008

Författares bekanta gömda i romaner

Min lunchbok just för stunden är Bertil Mårtenssons Vingmästarens dotter. I den hittade jag i dag referenser till de tre byarna "Elsif, Thyr och Harju" och log lite. Varför det, då? Jo, bakom dessa tre namn döljer sig tre personer (Elfvinsson (som även blivit av med ett "i" i förnamnet), Anders och Kaj) som alla är bekanta med Bertil Mårtensson (eftersom de alla var engagerade i den svenska science fiction-rörelsen, sf-fandom) där det finns en tradition av att på det här sättet smyga in sina bekanta i böcker. I själva verket finns det minst en till i samma bok. I den fiktiva värld som boken utspelar sig refereras till gudomen Brandon den yngre, och här och där finns stycken återgivna ur en religiös text med hans namn på. Detta torde vara en referens till John-Henri Holmberg, sf-kännare, god vän till Bertil Mårtensson och författare till en hel del text under pseudonymen "Carl J. Brandon, Jr".

I Dénis Lindbohms Bevingaren hittade jag stycket
Han besökte gamla vänner och bekanta. Hans vän Sam Jerry höll igång en bokutgivning, som inte gav ett öre i vinst, men som gav honom en stor tillfredsställelse med livet. Hans vän Anders ingick i en grupp, som raskt höll på att framställa prototyper för monstruösa robotar, som skulle överta alla rutinsysslor. Kurt, som stått vid en plåtpress i många år, skötte fortfarande emballageframställning, men nu vid en helautomatiserad anläggning. Torstensson, som varit så desperat när han började få vingar att han velat amputera dem, var nu verksam vid en barnträdgård.


Här är det ingen tvekan om att Sam Jerry är Sam J. Lundwall ("J." står för "Jerrie"), även om jag inte kan identifiera de andra personerna.

Det här fenomenet är för den delen inget som är begränsat till sf-genren. Den senaste boken jag läste ut, Linda - som i Lindamordet av Leif G. W. Persson, innehåller polisen Anna Holt som rimligen refererar till författarkollegan och tidigare norska justitieministern Anne Holt.

Ett annat känt exempel på det här fenomenet är H. P. Lovecraft och Robert Bloch som haft ihjäl varandra.

Har du hittat egna exempel på när författare stoppat in bekanta i sina böcker på det här sättet?

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,
intressant.se

6 kommentarer:

Martin sa...

Ytterligare två lovecraftianska: Greven d'Erlette och Klarkash-Ton.

Anonym sa...

Fanns det inte en TV-serie om en polis som hette Anna Holt också?

Hans Persson sa...

Jo då. Den är skriven av Leif G. W. Persson och Jan Guillou. Och samma Anna Holt förekommer för den delen i Jan Guillous böcker Tjuvarnas marknad och Fienden inom oss också.

Helena sa...

Haha... på ett ställe i mitt eget romanutkast nämner jag en massa namn som alla är mina kompisar, bara på kul. Först av alla nämns en Jonas och en Hans, det vill säga mina beta-läsare. :)

Anonym sa...

I Linda mordet finns det en person som kallas för Robinson Nina hon står med sitt riktiga namn också och finns i verkligheten.

Anonym sa...

Apropås Dénis så är Kurt en anspelning på Club Meteormedlemmen Kurt Nilsson, av Dénis ibland också given pseudonymen Ce-Nels eller liknande. Kurt Nilssons stora insats i mitt eget liv var att han en tid deponerade en Hammondorgel hemma hos Dénis, som jag tog mina första trevande orgeltakter på. Hälsningar!
Bertil M
PS I Vingmästarens dotter finns också byn Minogue, tror jag, inspirerad av att MTV var på när jag gick förbi TVn i ett tillstånd då bynamn behövdes. Det lät exotiskt nog. Då.