måndag, januari 07, 2008

Science fiction för nybörjare

Eftersom jag blivit inkallad som sf-expert så tittade jag lite i bokhyllan i går efter lämpliga böcker att rekommendera som ingångar till science fiction. Här följer några förslag:

  • Max Barry: Jennifer Staten / Jennifer Government Det här är lika delar satir över modern marknadsföring, actionthriller och humor. Stater som vi är vana att se dem är marginaliserade; makten ligger istället hos företag. Om det nu är någon stor skillnad mot i dag. [bloggrecension, wikipedia]

  • Ray Bradbury: Fahrenheit 451 Brandmannen Montag har som uppgift att bränna böcker, inte att bekämpa bränder. Den värld han lever i är anti-intellektuell och centrerad kring TV, men via en kvinna han träffar förleds han läsa i alla fall. [wikipedia]

  • Orson Scott Card: Enders spel / Ender's Game Ender Wiggin tas som sexåring in på en militärskola och man hoppas att han ska bli den som kan rädda mänskligheten från det hot man lever under efter ett par krig med insektsliknande utomjordingar. Ender utsätts för allt hårdare press från både skolan och kamraterna, men hans försök att komma ifrån skolan går inte alls som han tänkt sig. [wikipedia]

  • Philip K. Dick: Blade Runner [tidigare Androidens drömmar] / Do Androids Dream of Electric Sheep? Boken som filmen Blade Runner bygger på. Polisen Rick Deckard jagar replikanter på rymmen. De är robotar, men så svåra att skilja från människor att det krävs noggranna psykologiska tester för att upptäcka dem. Mycket är sig likt från filmen, men här finns också ett spår om religiöst grubbleri i handlingen som saknas helt i filmen. [C-uppsats, wikipedia]

  • Kazuo Ishiguro: Never Let Me Go Barnen på en internatskola vet att de har en särskild uppgift i livet, men de är inte till att börja med medvetna om vad den är. Ju längre man läser desto tydligare blir det vad det handlar om. Det här är den sortens science fiction som slinker igenom genrefiltret och recenseras på kultursidorna, och de flesta som läst den har antagligen ingen aning om att det är science fiction de läst. [bloggrecension, wikipedia]

  • Tanith Lee: Jungfrun som älskade Silver / The Silver Metal Lover En romantisk och sorglig berättelse om en flicka som blir kär i sin manliga robotbetjänt. Plötsligt meddelar fabriken att de funnit ett fel på den modellen, och återkallar honom.


Som extra bonus kan jag även rekommendera novelltidskriften Nova Science Fiction som publicerar både nya och gamla noveller. Det mesta är översatt material, men det förekommer även en del svenskt material.

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,

14 kommentarer:

Anton Ymer (pseudo) sa...

Strålande! Tack så mycket.

Camilla sa...

Jag är en relativt sett nybörjare på att lästa SF. Jag har läst två av de böckerna du rekomenderar, eftersom jag fått dom rekomenderad av dig :-)

Jag vill bara hålla med om att "Fahrenheit 451" och "Silver metal lover" är bra. De känns inte som konstiga.

Anonym sa...

Märklig känsla att i en uppräkning av SF-böcker upptäcka att jag läst fyra av de sex nämnda!

Jennifer Staten är kul och tänkvärd. Fahrenheit är närmast en klassiker på området. Blade runner minns jag att jag tyckte om, men det är länge sen jag läste den. Never let me go är ruskigt bra -- när man väl kommer underfund med vad den handlar om... /pappa

Åka sa...

Fast det här är väl inte typiska sf-klassiker? Jag tycker att det här verkar vara en lista på sf som finns relativt lätt tillgänglig på svenska. Fast det är förstås en väldigt bra sak att göra en lista över! (Möjligtvis skulle jag vilja undanta Never let me go. Bra bok, men kanske inte som introduktion till sf -- just för att sf-elementet är så diskret.)

Hans Persson sa...

Det här var inte tänkt som en lista på typiska sf-klassiker utan som en lista på sf-böcker som en person som inte är van vid att läsa sf kan uppskatta.

Det behöver ju inte sammanfalla med vad som räknas som klassiker i genren. Möjligen är det inte ens troligt, eftersom de som definierar klassiker är de som läser mycket inom genren och det är troligt att de uppskattar verk som innehåller mer interna referenser till andra verk i genren än vad en typisk nytillkommen läsare kommer att kunna hantera. Jag gillar Charles Stross, men att rekommendera honom till en som inte läst sf tidigare är nog inte så lyckat.

Anonym sa...

Trevlig lista.
Måste dock påstå att du glömde 1984.

Skulle även rekommendera Gaimans "American gods", dock inte den svenska översättningen som är kass. (iof så kanske den är för mkt fantasy för denna lista).

Förövrigt måste Dicks "Androidens drömmar" vara en av de bättre sf-böckerna som finns.

Hans Persson sa...

1984 minns jag som för tråkig för den här listan. American Gods har jag inte läst, så den kan jag inte ta med.

Anonym sa...

Eftersom Gaimans American Gods är ren fantasy har den ingenting med den här listan att göra.

//JJ

Bokidioten sa...

Intressant lista! När jag läste igenom titlar och beskrivningar kom jag på mig själv med att undra vad sf egentligen är. Jag stutsade lite Fahrenheit 451 som sf, likaså never let me go. Jag tänker mig dem i första hand som dystopier, och har faktiskt aldrig tänkt mig dem som sf.

Hans Persson sa...

Det är inget konstigt i det, eftersom dystopier normalt sett är att betrakta som en undergenre till science fiction.

Ariel sa...

Intressant, jag skulle ju kanske kunna få in ett par av de där i min egen läsa-"nya"-författare-utmaning.

Ray Bradbury, jag blev så sugen. Jag vill också fråga dig; Vad heter novellen(?) som handlar om flickan(?) som blir inlåst den där enda dagen, på många år, då solen visar sig? Vet du vilken jag menar? Den vore något för min dotter...

PS. Tack för en bra blogg.

Anonym sa...

"All summer in a day". Jag minns inte den svenska titeln, och den finns inte i någon av mina Bradbury-samlingar på svenska. Någon?

Hans Persson sa...

Via epost har jag fått svaret att novellen heter "Den korta sommaren" och finns i den svenska novellsamlingen "Det eviga regnets dag".

Science Fiction-bokhandeln i Malmö sa...

Passar på att hoppa in här med att bjuda in sf-intresserade till vår omröstning: vem skulle vinna i en kamp mellan astronauter och grottmän?
http://sfbokhandelnmalmo.blogspot.com/2008/01/astronauts-vs-cavemen_24.html
Det kommer fler intellektuella omröstningar framöver...
/Karin, SF-bokhandeln Malmö