söndag, januari 27, 2008

Basketmamma med förkärlek för julkalendrar

Veckans bloggintervju handlar om Lotten som skriver om allt från litterärt kluriga pyssel i julkalenderform till fynd i diskmaskiner.

Vem är du?

Mest är jag mamma till fem. På delad andraplats kommer: basketspelare, skribent och utbildare. (Jadå, jag är hustru och moster, tv-tittare, bokläsare och matlagare och lite annat också, men det är liksom självklart.) Jag skulle egentligen vilja tillägga "skådespelare" till denna uppräkning, men det är alldeles komplett och på tok för osant.

Nämn något som du verkligen letar efter i böcker.

Jag letar inte. Däremot blir jag nöjd och glad om humor, ett vackert språk, spänning och briljans dyker upp bland sidorna. Men letar gör jag verkligen inte. ("Briljans" får man definiera lite som man vill, eller hur?)

Nämn en egenskap som du verkligen inte vill se i böcker du läser.

Dåligt språk. Huäääääärrrrk. Det kan vara en dassig översättning eller bara en tafflig svensk författare -- jag klättrar upp på mina höga hästar och slutar läsa efter ungefär tre sidor även om det är en bestseller som mina vänner har rekommenderat och författaren i intervjuer verkar vara en sympatisk person. Det finns ju liksom några andra böcker här i världen.

Med tanke på att du är en av personerna bakom Språkpolis och håller kurser om språk och skrivande så är det kanske inte så förvånande att språk är viktigt även när du läser. Har du något språktips att bjuda på som du tycker att många bloggare behöver?

Bara det allra enklaste: STOR BOKSTAV OCH PUNKT, för böveln!

Varför bloggar du?

Det är min skrivträning. Tanketräning också, förresten. Min kontaktannons. Min ventil. Min hobby. Men först och främst har bloggandet gjort mig till en mycket snabbare skribent. Med självförtroende.

Rekommendera tre bra bloggar om (mestadels) böcker.

En annan sida är den enda renodlade bokblogg jag följer kontinuerligt förutom din egen. Men Andreas Ekström rapporterar om sitt försök att läsa alla nobelpristagare -- det tycker jag är intressant.

Vilken/vilka böcker läser du just nu?

Ingen! Eller fjorton. På min sänghylla står tjugotre, varav många är av den där sorten "läs-lite-nu-och-läs-lite-mer-om-ett-tag". Men jag kan ju nämna "The Essential Dave Allen" "The Beatles Diary", "Lingonben" av Povel Ramel samt "The Amorous Busboy of Decatur Avenue"av Robert Klein. (Nej, jag läser inte mer på engelska än svenska ... men just nu råkar det se ut så här.)

I Annika Bryns Den sjätte natten förekommer en anställd på ett advokatkontor som heter Lotten Berg. Sammanträffande eller samma fenomen som här?

Det är ett sammanträffande eller ett tecken på något eller bara ödet: den skrevs långt innan jag träffade Annika Bryn. När jag läste "Den sjätte natten" vande jag mig aldrig -- Lotten är ju mitt namn, det kan ju ingen annan heta. Precis som att ingen annan ju kan fylla år på min födelsedag, för den är ju min. (Moooget.)

Jag vet att du bloggar, skriver kåserier och håller föreläsningar. Har du provat att skriva skönlitterärt också?

Nej. Men jag skulle gärna! Fast jag skulle behöva en mecenat om jag skulle ge mig på något sådant. Eller ett förskott på sisådär en miljon. Äh, vi säger väl två?

De senaste tre åren har du gjort julkalendrar där du skrivit som om du varit någon annan och sedan låtit andra gissa vem. Berätta gärna lite mer om det här projektet. Har du använt författare som du redan varit bekant med eller läser du in dig på helt nya namn?

Jag läser in mig på nya, för mig obekanta författare och tar gamla bekantingar huller om buller. Vissa går bara inte att få till, jag kan inte förmå mig att göra dem mystiska -- Tove Jansson är en sådan. Hur jag än bär mig åt, riktigt hör man hennes röst i varje ord. En som var enkel (och jätterolig!) att hemlisblogga var Jan Guillou. Fast allra, allra helst hade jag velat sitta och göra parodier på de riktigt usla författarna. Varje dag. (Nej, inga namn här, jag har förtalat henne färdigt nu.)

När det gäller Julkalendern, är den totalt uppslukande. Jag kan nästan inte föreläsa eller redigera under december (inte bra för firman, jag vet) för att hemlisbloggarna tar tid och alla gissningar måste följas upp och utförliga facit skrivas. Och det är underbart.

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,

Inga kommentarer: