torsdag, januari 24, 2008

2008-8: Gabriela Mistral: Dikter

Årets första nobelpristagare blev en poet, och Gabriela Mistral visade sig vara en ovanligt lättläst sådan. Hon skriver om jordnära ämnen som kärlek (ofta till barn och familj) och natur, och på ett lättillgängligt sätt.

Mest gripande tycker jag är de intensiva prosadikterna "Mödrarnas sånger" som skildrar en moders kärlek till sina barn, de flesta av dem om mycket små eller rent av ofödda barn. Både den här gruppen dikter och de övriga är genomgående känslofulla; allt från den gränslösa kärleken till barnen till desperationen hos någon som ser sin älskare försvinna med en annan.

Gabriela Mistral: Dikter
Norstedts, 1945
Översättning: Hjalmar Gullberg
87 sidor

Mitt nobelprojekt.

Köp boken från Bokus så får jag lite provision.

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är vad jag skriver!Älskar att skriva erotisk poesi´som doftar av kåda och älskog!Passionen i orden förför mej´kan aldrig få nog!Smaka på ordet sinnlighet´ger bort det´som en blomma åt en vän!Kom, följ med mej´jag vill visa dig åtråns gräns´där orden tar slut, finn den! MVH Gladiatan

Anonym sa...

Vad läser Du´Gabriela Mistral-dikter,lyrik och poesi-kanske med erotiska drömmar och önskningar i?Vänta inte för länge´de ger lust när de kommer!

Anonym sa...

Mödrarnas sånger´det behövs mycket sånt nu, för att rädda alla barn på jorden!

Mrs U sa...

Hej, kan inte tänka mig att du fått någon provision då boken ej finns i Bokus register.