tisdag, januari 01, 2008

Läsutmaning för 2008

Förra året hade jag en läsutmaning till mig själv som jag lyckades avsluta med några dagar till godo. Jag hade tänkt mig att göra något liknande i år, men det har inte blivit av att fundera så väldigt mycket på exakt vad den ska innehålla.

Det här är ett första förslag till mig själv om vad som skulle kunna bli årets läsutmaning. Jag ska fundera lite till på det.

  • Jag räknar med att jag kommer att läsa över hundra böcker totalt, men jag vet inte om jag ska sätta det som ett uttalat mål. Jag har läst över hundra böcker om året varje år sedan 2000 så jag vet att det inte är något problem, men samtidigt har jag ingen lust att undermedvetet prioritera ner böcker bara för att de är tjocka. Å andra sidan tycker jag att tunna böcker är trevliga, så det har inte bara med statistiken att göra.
  • Läsa böcker av minst fem nobelpristagare som jag inte läst sedan tidigare tänker jag fortsätta med tills jag kommit ikapp alla gamla pristagare.
  • Liksom Åka skulle jag vilja läsa mer noveller, men jag vet inte riktigt hur jag ska kvantifiera det målet. Att som Åka säga att var femte bok ska vara en novellsamling eller ett novellmagasin blir för mycket, tror jag. Jag har prenumererat på Jules Verne-Magasinet och Nova SF många år, men rätt många av numren ligger halvlästa. En tanke skulle kunna vara att läsa ikapp dem. Just nu verkar jag ha nio nummer av Nova och fyra nummer av JVM liggande mer eller mindre halvlästa. Att läsa ut dem (och under året utkommande nummer) verkar som en rimlig mängd.
  • Förra året läste jag dels böcker från Japan, dels böcker från länder som inte var Sverige/USA/UK. Jag funderar på att prova ett gäng länder som jag aldrig läst böcker från alls, men en komplikation i sammanhanget är att jag inte vet vilka länder jag läst böcker från...
  • För att bättra på min belästhet av genreklassiker funderar jag på att försöka komplettera med det jag inte läst från något av de stora priserna: World Fantasy-priset (har läst 2 av 37), Hugo-priset (har läst 17 av 55) och Nebula-priset (har läst 12 av 43). Det var ett par titlar jag var osäker på om jag läst när jag snabbräknade nu, men det bör inte slå fel på någon bok.
  • En hel vägg i arbetsrummet är full med olästa böcker. De står sorterade i inköpsordning, så nya böcker hamnar längst ner till höger och flyttar sig sedan långsamt åt vänster och uppåt allt eftersom andra böcker blir lästa (längst upp till vänster står Tolkiens Unfinished Tales, inköpt någon gång på 1980-talet och påbörjad flera gånger). På sistone har jag mest ägnat mig åt att läsa de böcker som senast ställts in i hyllan, medan de gamla böckerna blivit stående. Det är inte för att de är ointressanta; det finns gott om saker jag gärna skulle läsa. Nytillkomna böcker hamnar dock gärna längre upp i medvetandet och blir lästa. Det vore trevligt att minska ner på berget av gamla olästa böcker lite (konstaterar jag samtidigt som boken jag började läsa i dag är en av den här julens fådda böcker).
  • Det kom inte med i förra årets läsutmaning, men jag försökte att blogga om alla böcker jag läste, och lyckades faktiskt med det. Jag tänker försöka fortsätta med det under 2008. Jag tycker att det känns som att jag kommer ihåg böcker bättre om jag funderat lite på dem och skrivit om dem än om jag inte gjort det. Visserligen händer det att jag antecknar lite om böcker medan jag läser dem även när jag inte planerar att blogga om dem, men då brukar det bli mer sporadiskt.


Flera av de här målen känns lite luddigare än dem jag hade förra året. Om det är ett problem eller inte är naturligtvis öppet för tolkning. Jag ska fundera på om det här känns bra eller inte ett tag så får vi se hur det blir.

Är det fler som tänker hitta på liknande utmaningar till sig själva?

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,

10 kommentarer:

Amoroso sa...

Intressanta mål! Jag känner mig väldigt inspirerad av alla bloggare som sätter upp läsmål för 2008. Ditt tips om att välja författare utifrån priser var verkligen något att fundera på...

Svensson sa...

Man får en titt in i en inspirerad läsestuga hos dig, nya böcker betas av och tidigare okända territorier mutas in. Själv har jag motsatt approach just nu: orkar inte låna/köpa nytt, läser bara om gamla böcker. Det är intressant det med...

Bokidioten sa...

Jag har också funderat på läsmål under året och precis som du känner jag att de blir lite luddiga. Det där med läsmål blir ju dubbelt: jag vill gärna utmana mig själv, men jag vill samtidigt inte hämma min spontanitet och läslust.

Martin sa...

längst upp till vänster står Tolkiens Unfinished Tales, inköpt någon gång på 1980-talet och påbörjad flera gånger

Ajaj. UT är den bästa av de många tolkienska fragmentsamlingarna efter Silmarillion. Köp inga fler!

Hans Persson sa...

Martin: Jag noterar att den även är den första. Man skulle kunna få för sig att det finns ett samband.

neofob sa...

Silmarillion är min bok som påbörjats flest gånger (och aldrig avslutats). (Vi pratar om att läsa nu?) :-)

Anton Ymer (pseudo) sa...

Silmarillion är ruskigt intressant om man bara kommer förbi skapelseberättelsen i början. Den är förvisso också intressant, men mest när man kommit igenom hela boken och vill kolla referenserna.

Jag noterade en gång när jag satt och åt fisk att företaget som förpackat torsken hette Ullmo.
http://www.ullmo.se/command/company1024.php
Då ringde det en liten klocka i bakhuvudet och jag gick och hämtade Silmarillion och började bläddra.
Japp, jag hittade Ulmo, härskaren av haven.
http://www.glyphweb.com/arda/u/ulmo.html

Tänk vad man får veta.

Ulmo är tydligen även ett andra namn på Erasmus av Formiae, eller Saint Elmo (tredje namn?). Han, visar det sig, är sjöfararnas helgon.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ulmo

Och det är inte enda referensen. Läs Silmarillion nu! Sen Pratchett.

Anton Ymer (pseudo) sa...

Nu har jag också gjort en läsutmaning för 2008. Eftersom jag läser betydligt rimligare mängder böcker blev min lista något beskedligare än din, Hans.

Ett av målen är att börja nosa på ytan till sci-fi-genren och där tänkte jag att du (och eventuella kommentarsläsare till din blogg) skulle kunna få hjälpa till med förslag. Jag har läst Gibsons Neuromancer och den tog sin beskärda tid, kanske för att jag läste den på engelska och hans språk är uppblandat med massor av internationella referenser. Finns det andra, mer lättlästa, böcker att börja med?

neofob sa...

Min utmaning blir nog att läsa en bok över huvud taget. Vilken som helst.

"The Manual" av Jimmy Cauty och Bill Drummond ligger rakt framför mig. Det kanske blir den. :-)

Anonym sa...

Christ - helt fantastiskt ambitiöst mål, jag blir så knäckt. Jag försöker hålla mig någotsånär ajour med pocketutgivningen, men har alldeles för lite ork just nu.

Den bok som jag flest gånger börjat på är Bröderna Karamasov. En gång när jag faktiskt börjat komma in i den (stupar alltid på s. 100-150) tappade jag boken (snygg svart alduspocket från sjuttiotalet) på vagnen. Det tog två år att hitta samma bok igen. Och när jag väl hade den så var jag tvungen att börja om igen. Och vet inte varför jag lade ifrån mig den den gången. Men alla tre volymerna står här i hyllan på stugan (där jag annars uteslutande har deckare - visst kan man räkna Bröderna Karamasov som en sådan?

Jättefin sida, lägger en länk hit från oss på Svenskläraren. Kika gärna in om du har tid och lust.

http://svensklararen.blogspot.com