måndag, januari 28, 2008

2008-9: Johan Tell: 100 sätt att rädda världen...

Den här boken kan man utan vidare läsa ut utan att ens te hinner kallna, för det är inte mycket text i den. Det är dock bättre att ransonera läsandet, så hinner man fundera lite på innehållet i det man läser också.

De 100 sätt att rädda världen som titeln talar om tar formen av 100 handfasta tips om vad vem som helst kan göra för att ge en bättre miljö. Enstaka tips fungerar inte för alla eftersom de handlar om exempelvis trädgård eller bil, men de allra flesta gäller verkligen alla.

Enstaka tips kan kännas lite konstiga men bara ett (som Camilla redan nämnt) känns direkt fel. På det hela taget är tipsen både vettiga, genomförbara och väl motiverade.

Naturligtvis kan inte en ensam person rädda världen, oavsett hur mycket KRAV-märkta matvaror man köper. Det är också det första boken påpekar, och för att understryka vad det verkligt viktiga man kan göra för att åstakomma något är så är den första punkten i boken "Ring en politiker".

Om man läser boken i ett svep kan man säkert känna sig lite överväldigad, men jag har läst den i småportioner och tycker att den gav en fin skjuts i motiveringen för att faktiskt försöka förbättra hur jag påverkar miljön. En del punkter uppfyller jag redan (jag handlar KRAV-märkt, jag cyklar till jobbet, jag använder ingen hårgelé eller andra kosmetiska produkter, jag dricker kranvatten istället för flaskvatten) medan det finns andra som jag kan förbättra (jag har inte ringt någon politiker och sagt vad jag tyckt, jag har inte letat efter miljömärkta datorer (men däremot köpt begagnat), jag flyger en hel del (om än i jobbet, så det är inte bara mitt beslut), jag är dålig på att äta årstidens produkter).

Den här boken är både intressant och nyttig på samma gång. Läs den och fundera på vad du kan göra för miljön!

Camilla har också skrivit om boken.

Johan Tell: 100 sätt att rädda världen...
Bokförlaget Max Ström, 2007
opaginerad
ISBN: 9162285149
ISBN13: 9789162285142

Köp boken från Bokus så får jag lite provision.
Läs mer om boken på bokrecension.se.

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,

Inga kommentarer: