måndag, januari 28, 2008

Johan Staël von Holstein skakar om Statens Kulturråd

Häromdagen skrev jag om hur vissa försöker kräva att förlagen ska satsa på olönsamma diktsamlingar med lika stor entusiasm som storsäljande deckarförfattare enligt något slags rättvisetänkande.

För att fortsätta på det spåret kan jag peka på en artikel i SvD om hur Statens Kulturråds nye ledamot Johan Staël von Holstein retar gallfeber på många genom uttalanden som "Det går alltid att sätta ett pris på kulturen" och "Hellre hiphop än opera och gamla kopparstick". Jag förstår att han retar många, inte minst genom att sakna klassisk bildning och inte ens skämmas för det, men samtidigt får man nog säga att någonting i den här stilen måste göras. Om en kulturpolitik ska kunna få bred förankring hos folket (det vill säga hos dem som i slutänden ska betala för den) så måste den också ha någon koppling till folkets åsikter.

Under bra många år har ytterst smala kulturyttringar som opera dragit in stödpengar på något slags gamla meriter. Jag säger inte att det är fel att det ges stöd till opera, men jag håller absolut med om att hiphop i lika hög grad är kultur och dessutom i mycket högre grad en kulturyttring som talar till dagens människor.

Johan Staël von Holstein har också sagt att han inte tycker att tidskrifter som står allt för långt till vänster bör få kulturbidrag. Man kan väl gissa att han inte är helt överens med att den omstridda tidskriften Mana till slut får behålla sitt utgivningsstöd.

Alldeles bortsett från von Holsteins exakta åsikter så tror jag att en debatt som denna i grund och botten är bra. Kulturinstitutioner som Statens Kulturråd är allt för anonyma, så om en debatt som denna kan få folk i gemen att engagera sig i kulturpolitiken så är det definitivt en fördel.

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,

3 kommentarer:

C sa...

Jag håller definitivt med Holstein vad gäller Mana, har läst tillräckligt om/av dem för att tycka att de inte ska ha något stöd. Bra inlägg, för övrigt.

Hans Persson sa...

Jag har tyvärr inte sett tidskriften Mana själv, bara läst debatten om den.

Martin sa...

Jag har ingen aning om vem annars som sitter i Kulturrådet, ej heller vad organisationen gör. Men jag är nyfiken på hur dess ledamöter utses.