tisdag, januari 29, 2008

Sveriges första deckare?

När jag var på Bokmässan i höstas pratade jag med några som återutgett vad de hävdade skulle vara den första svenskskrivna deckaren - Stockholmsdetektiven (1893) av pseudonymen "Prins Pierre". Jag tyckte inte att den lät så spännande då, men SvDs artikel gjorde mig faktiskt mer intresserad av att läsa den. Jag får ju faktiskt erkänna att förra gången jag försökte mig på en tidig svensk deckare (Löjtnant von Sterners detektivbragd av Otto Witt från 1914) så var det en positiv överraskning.

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är inte Aurora Ljungstedts Hastfordska vapnet Sveriges första deckare? Utgiven på nytt av Aleph bokförlag några år sen.

Hans Persson sa...

Ursprungligen publicerad 1873, så den är klart tidigare. Jag har inte läst någon av dem så jag kan inte uttala mig om deras respektive trohet mot den nuvarande deckargenren.