måndag, februari 26, 2007

Snabbare till bokrean

SvD skriver om bokrean:
En annan viktig förändring är att rean innehåller fler nyare­ titlar i år. Förlagen har kortat karens­tiden, hur lång tid det tar innan en titel reas. Nu reas till och med August­vinnaren Svinalängorna av Susanna­ Ala­koski som kom förra våren.

Jag får intrycket av notisen att man på något sätt ser det som ett problem att böcker reas ut efter en kortare tid än förut. Visserligen är det samt att förlagen numer än sämre på att hålla liv i sin katalog av äldre titlar; det verkar vara tryck-sälj-rea-glöm som gäller, istället för att vårda och hålla klassiker i tryck.

Min åsikt är att detta är en av de saker som måste hända för att bokrean ska kunna överleva. Om en boks inbundna första utgåva kommer på bokrean innan pocketutgåvan finns i handeln så kommer suget efter den att vara mycket större än om det är som nu att den inbundna reas ut något år efter att pocketen börjat säljas och finns i handeln till ett lägre pris än den inbundnas bokreapris.

Med tanke på att internetbokhandeln Adlibris fått in fyra gånger så många förhandsbeställningar som under förra årets rea så bör det finnas anledning för den konventionella bokhandeln att göra allt de kan för att skärpa sig.

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är personligen betydligt mer intresserad av att se bra böcker som inte försvinner ur sortimentet efter två, tre år än av en överlevande bokrea.

//JJ

Hans Persson sa...

Jag håller med, men jag tror inte att en snabbare realisation av den inbundna utgåvan behöver betyda att böcker försvinner helt ur tryck snabbare. Det betyder tvärt om att förlagen kan klämma ut mer pengar ur den första utgåvan och kanske kan ha råd att hålla pocketutgåvan i liv lite längre. Jag utgår däremot från att man får vänja sig vid att den utgåva som går att få tag i kommer att vara pocketutgåvan.

Anonym sa...

Det är lite småtrist, men, hey, som fattig student som köper alldeles för många böcker är inte det direkt någonting jag kommer att gråta blod över. Egentligen är det väl inte bokrean som är problemet, utan att just det här med att böckerna kommer tidigare är ett symptom på en utveckling där böckerna snabbare försvinner. För nog gissar jag att det finns titlar här som vi inte kommer att se i någon större utsträckning efter rean, och som inte har varit uppe så hemskt länge.

//JJ