torsdag, februari 08, 2007

Jonglering

För några år sedan lärde jag mig att jonglera med tre bollar, men sedan dess har det inte blivit av att jag tränat på det. Häromdagen lånade Lisa på kontoret en uppsättning bollar och började prova, så de blev jag sugen på att försöka igen. Det visade sig att jag var rätt rostig och tappade bollar hit och dit.

Nu ligger mina jongleringsbollar i hörnet av mitt skrivbord på jobbet. Varje gång jag går förbi dem kastar jag dem några gånger. Det blir väl inte mer än två minuters träning per dag, men det är helt klart att redan så lite gör nytta. Redan nu efter ett par dagar börjar det kännas som om jag kan säga att jag kan jonglera med tre bollar igen. Det jag kan är "cascade", vilket verkar vara det rekommenderade sättet att börja jonglera. Jag antar att nästa steg att prova på är "shower". Det får bli någon dag när jag känner mig modig...

Andra bloggar om:
Technorati Technorati tags:

4 kommentarer:

Åka sa...

Nja, nästa steg är väl att lära dig några enkla variationer, "trick", i cascade. Det skulle jag rekommendera i alla fall.

Hans Persson sa...

Det är ju en annan variant. Det enda jag har provat är att jonglera vanlig cascade med tre bollar, fånga en av dem och jonglera med de kvarvarande två bollarna med en hand ett tag och sedan återgå till cascade igen. Det fungerar ibland, men det finns inte en chans att jag klarar att kasta den tredje bollen upp och ner i den andra handen under tiden.

Vad för trick skulle du rekommendera?

Anonym sa...

Om du klarar två bollar i en hand så borde det inte vara så svårt att övergå till "1 up, 2 up", dvs att du kastar bollarna i kolumner, två bollar i en hand och en boll rakt upp och ner. Mycket snyggt och bäddar även för roliga variationer.

Jag skulle väl, precis som en tidigare talare, rekommendera att du lär dig leka lite med den vanliga kaskaden, kasta en boll över de andra bollarna istället för rakt igenom kaskaden, till exempel. Mycket användbart i framtida trick.

Shower är enligt en gammal tränare ett ganska svårt trick, men det är bättre att börja för tidigt än för sent, vet du.

Men öva två bollar i en hand (båda händerna!). Det är en sjukt bra färdighet, särskilt om man har den minsta lust att gå vidare på fyra så småningom.

Lycka till :D

Hans Persson sa...

1 up, 2 up har jag försökt mig på men inte fått till samordningen av än. Det är mycket svårare att hålla reda på tre bollar när de inte alla hör till samma mönster, uppenbarligen. Då måste jag ju koncentrera mig på två olika bollbanor på en gång istället för att bara koncentrera mig på en.

Lite olika kaskadtrick kan jag. Reverse cascade fungerar, liksom att kasta en av bollarna över de andra hela tiden. Jag kan också kasta så att ena handen hela tiden kastar högt och andra handen kastar lågt. Effekten blir att bollarna beskriver en giffelform. I någon mening är det väl en shower, förutom att jag kastar bollarna i en båge den korta sträckan istället för att bara skicka den rakt från den ena handen till den andra. Möjligen är det en annan tajming än det borde vara också.

Nu är det ju vackert väder igen och ljust på kvällarna, så det är väl dags att ta fram mina träningsbollar när det går att vara ute. Jag har en uppsättning mjuka bollar inne, men för trädgårdsbruk har jag en uppsättning bollar fulla med sand för att få lite mer träning. Man vill dock inte använda dem inne på parkettgolvet...