söndag, februari 18, 2007

Att lyfta fram svensk fantastik

Jag undrade i ett brev till några bekanta nyligen om det vore en god idé att försöka dra igång en bloggkarneval som handlade om svenskskriven science fiction, fantasy och skräck. Innan jag hunnit mycket längre än dit så har A. R. Yngve hunnit starta bloggen Fantastisk litteratur i Sverige. Om man läser den så riskerar man förhoppningsvis inte att missa några recensioner eller artiklar som handlar om svensk fantastik. Om ni ser länkar som borde finnas där, se till att skicka in dem eller skriv dem i en kommentar om det redan finns en text om boken i fråga.

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Fast jag tyckte inte att ditt förslag var dåligt, även om jag tyckte att det kunde bättras på en aning. Jag vet inte om jag tror att det här fungerar som en ersättning, även om det är ett klart berömvärt initiativ.

//JJ

A.R.Yngve sa...

Vem som helst är välkommen att göra en mycket bättre webbsajt. Det är ju trots allt ett fritt land!
Jag väntar med spänning. Riktigt Snart Nu kommer den...

Anonym sa...

Va? Jag ser inte de två förslagen som överlappande, bara, utan som två i sig bra saker.

//JJ

Anonym sa...

... framför allt för att ditt projekt bara tar upp just saker om specifika författare och deras verk, glömde jag att påpeka. Det är bra att det finns, men det täcker ju knappast allt som skrivs om svensk fantastik som fenomen. :)

//JJ

Hans Persson sa...

Vad är det du menar inte täcks in men som borde göra det?

Det beror ju lite på om det är fantastiken (alltså litteraturen) eller hela maskineriet runt den också (fandom, tidskrifter, förlag, och så vidare) man menar med "svensk fantastik". Det är ju inte lika tydligt om ett förlag eller en tidskrift är svenskt eller inte eftersom de flesta normalt sett arbetar både med originalskriven litteratur och översättningar.

Anonym sa...

Jag tycker absolut att till exempel Mitrania och Enhörningen (eftersom "svensk" för mig är en språkbenämning, insåg jag just att man kanske borde påpeka, och inte ett medborgarskap: allt som skrivs på svenska är för mig svensk fantastik medan svenskar som skriver på engelska inte på något sätt är mer intressanta än britter som gör det) som publicerar många svenska noveller hör dit. Men även texter om svensk fantastik överlag; dess förutsättningar och fältet som sådant. Vilket inte täcks av en sida som riktar in sig på svenska författare och deras verk.

//JJ

A.R.Yngve sa...

Poängen med en blogg om svenska författare (eller rättare sagt, deras verk på svenska) är inte att svenska författare automatiskt är "bättre" eller "mer intressanta"...

Poängen (sade han med begynnande utmattning) är att bloggen behövs för att skrivandet av SF&F i Sverige ofta uppfattas som en marginaliserad eller udda företeelse.

(De som själva skriver böcker i genren kanske känner igen erfarenheten.)

Utanför kretsen av "initierade" (och till och med inom den) är det långt ifrån alla som vet hur många svenskar som skrivit och skriver böcker i genren.

Jag blev själv överraskad när jag startade bloggen, över hur stort -- men fragmentariserat -- utbudet är.

"Fantastisk Litteratur i Sverige" är inriktad på detta specifika tema:
Att synliggöra.
Att ge en helhetsbild.

Vill någon ha en annan slags webblogg, så får han spotta i nävarna och göra det själv.

Anonym sa...

Återigen: jag invänder inte. Det är ett bra initiativ. Men jag tycker att det har potentialen att missa det jag själv tycker är mest intressant, så vad jag säger är att jag inte tycker att Hans skall överge sitt initiativ på grund av det.

//JJ