lördag, februari 10, 2007

I kvalet efter valet

Nu har jag varit och sett årets uppsättning av Linköpings studentspex i form av spexet "I kvalet efter valet". Jag har inte varit på något spex på bra många år så jag kan inte jämföra med andra moderna spex, men jämfört med dem jag sett tidigare tycker jag att det här höll bra.

Det fanns naturligtvis temavitsar. En behandlade kryddor och en annan enheter och elektronik (och belönades naturligtvis med krav på "ohmstart"). Dessutom fanns en fantastisk scen där två personer konverserade, en enbart med ord på "S" och den andra med ord enbart på "K".

Spexet utspelar sig i slutet av 1800-talet i USA. Personerna är den nyligen tillträdde presidenten Benjamin Harris (en tunt förklädd George W. Bush), hans städgalna fru, hans våpiga sekreterare Gloria, den förre (och bittre) presidenten Grover, journalisten Pulitzer och Alfred Nobel.

Jag tror att det senaste spexet jag såg var Pjäsen som sköts upp, och det var 1993 års spex. Innan dess tror jag att jag har sett de flesta spexen från 1986 och fram till dess. Jag måste nog se till att gå lite oftare.

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Ah!

Spex ligger mig varmt om hjärtat.

Jag var aktiv i Östersuns Zpexarna mellan 95-97, sedan i Norrlands spexet i Uppsala 98-99.

Har varit en av dessa eldsjälar som regisserat, producerat, skrivit manus, musik och gjort bort sig på scen - obegripligt rolig period i livet, måste jag säga.

Satte även upp en revy 2000.

Har egentligen inte sett ett enda spex sen 2001, tror jag.

Kanske är dags även för min del.

Bor numera på västkusten, så jag antar att närmaste spex är på Chalmers.