torsdag, februari 15, 2007

Text 400: vem läser detta och varför?

Den här texten är nummer 400 som jag skriver på den här bloggen, så jag tänkte att det var passande att den handlar om bloggen som sådan och dess läsare. Som bloggskrivare är det ibland lite svårt att veta vad läsarna tycker om det man skriver. Visserligen finns det en kommentarsfunktion som läsarna kan använda direkt på varje text vilket gör att potentialen för återkoppling från läsarna är väldigt stor, men det verkar vara rätt få av de som läser varje text som faktiskt kommenterar den. Det skulle naturligtvis även kunna bero på att texten inte är intressant nog att kommentera, men jag väljer att bortse från den möjligheten. ;-)

Genom att jag har registrerat min blogg hos Google Analytics så vet jag i alla fall lite grann om vad av det jag skriver som blir läst. Google Analytics fungerar så att varje gång en sida hämtas från bloggen så hämtas också lite information från Googles statistikserver. Genom att räkna hur många gånger det görs så kan Google sedan ge mig lite statistik om mina sidor.

Med hjälp av detta kan jag få reda på saker som att mina texter normalt sett läses av någonstans mellan 50 och 100 olika personer (eller snarare från så många olika datorer, om fler personer använder samma dator). Förutom det så vet jag att ett gäng personer läser bloggen via RSS, så läsarantalet är större. Exakt hur mycket större vet jag inte. Det är dock helt klart att antalet läsare av en text är mycket större än antalet som kommenterar varje text, för det brukar inte vara mer än någon per text eller så. Det är synd att så få hör av sig, för det kan ofta bli intressanta diskussioner i kommentarerna. Kommentera mera!

Jag kan också se att omkring en tredjedel av läsarna är återkommande läsare medan resten är här för första gången. Jag kan se att 30% kommer hit via bloggar.se vilket antagligen betyder att de sökt sig hit via någon av de etiketter jag satt längst ner på texterna ett tag. Ytterligare 20% eller så kommer via Google, och har alltså sökt på något som jag skrivit om. Resten av besöken kommer från massor med olika håll, men inte så många från varje. Detta innebär att rätt många av läsarna är sådana som snubblar hit mer eller mindre av en slump. Om de sedan återkommer vet jag inte, men jag vet i alla fall att en del läsare återkommer. Jag har 15 läsare som besökt bloggen över 200 gånger.

Det är helt klart att det gör nytta när någon loggar till bloggen, för rätt ofta ser jag trafik komma från något ställe jag inte sett förut, och när jag går dit och tittar så hittar jag oftast en länk hit. Har ni läst något intressant här? Länka till det! Jag vill gärna ha mer trafik!

En spännande nyhet när det gäller länkning är twingly.se som David Hall skrev om för ett tag sedan. Det är en tjänst som håller reda på vilka bloggar som länkar till vilka nyhetssidor, och sedan erbjuder de nyhetssidorna tjänsten att få listor på vilka som länkar till respektive sida. I mitt förra inlägg så länkade jag till en artikel på DN, och om man går till den DN-sidan så kan man se en rubrik "Bloggat om artikeln" där det finns en länk tillbaka till min blogg. Det ska bli spännande att se om detta gör någon märkbar skillnad på trafiken hit.

Ni andra som har bloggar: hur gör ni för att få fler läsare? Gör ni något alls?

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,

10 kommentarer:

Åka sa...

Tja, jag pingar nyligen.se för varje nytt inlägg jag skriver. Och så etiketterar jag ibland. Lade till mig på bloggtoppen.se också, och så länkar jag till min blogg från min presentation eller i signaturen på olika webbforum där jag hänger.

Fast de flesta besökarna verkar komma via google, eller från okänt håll (bokmärken kanske).

Jag antar att man kan få många besökare om man hänger med i en massa andra bloggar och kommenterar där. Jag brukar alltid vilja kolla upp vilka det är som kommenterar hos mig, och andra gör väl också ofta det. Så om man är aktiv får man trafik tillbaka. Men det brukar jag inte engagera mig i, jag kommenterar nästan bara hos folk jag redan känner.

Darnia sa...

Jag läser din blog i en feed på LJ och orkar sällan klicka hit och kommentera.

Hans Persson sa...

Åka: Jag lade också till mig på bloggtoppen för ett tag sedan. Just nu tycker de att jag är litteraturblogg nummer 17.

Mats Henricson sa...

Jag skriver mest om Java (som är det programmeringsspråk jag jobbar med), och för det finns det en speciell site som heter www.javablogs.com där jag registrerat mig. Därifrån får jag de flesta hits.

Mats

Magnus Runesson sa...

Jag använder också google analytics och har funderat på hur RSS-flödena fungerar i statestiken. Det vore ju trevligt om man på något sätt kan se hur många RSS-läsare man har.

Hans Persson sa...

Magnus: För Google Analytics lägger man ju in en referens i sin template till lite extra kod som hämtas från Google. Motsvarande referens finns ju inte i RSS-flödet, så jag utgår från att de inte kommer med i statistiken. Jag har ett RSS-flöde från feedburner.com (Blogger hade inte RSS-flöden när jag började), och via feedburner.com kan jag få lite statistik över vilka som hämtar flödet. Tyvärr är inte den statistiken heller speciellt bra. Jag kan se vilka olika hämtare som läser flödet, men inte alltid hur många läsare det finns på flödet. Googles flödesläsare rapporterar exempelvis inte hur många läsare den läser flödet åt.

Unknown sa...

Kan rekommendera den här superba listan som skrevs nu i veckan:

http://www.nobel-prize-winner.com/kreativitet/25-tips-om-hur-du-far-besokare-till-din-blogg.htm

Magnus Runesson sa...

Hans: Jag har nu provat och stoppa in analytics taggar i slutet av bloggers flöden så får jag se vad som händer. Sedan gäller det ju att rss-läsarna klarar av ecma-script.

Martin sa...

Statcounter och Extreme Tracking ser RSS-läsare, och besöksfrekvensen enligt dem är ungefär densamma som på Goog'lytics när det gäller min blogg.

Hur ser man individuella läsares beteende på Goog'lytics?

Jag jobbar stenhårt på att marknadsföra min blogg. Verksamma metoder är (i ingen särskild ordning) att

* Skaffa hög Google PageRank genom träget bloggande

* Delta i populära bloggkarnevaler

* Agera värd för populära bloggkarnevaler

* Kommentera på populära bloggar och ta med en länk till ett relevant eget blogginlägg

* Använda mycket ord med anknytning till sex och kvinnlig anatomi (bra för besökssiffrorna, men...)

* Pinga Technorati och nyligen.se

* Registrera sig på Bloggtoppen

* Svara på alla kommentarer

Hans Persson sa...

Googles flödesläsare rapporterar exempelvis inte hur många läsare den läser flödet åt.

Hehe. Det verkar som om Google lyssnade på det där klagomålet. Från och med imorgon kommer jag att kunna se i FeedBurner-statistiken hur många som läser mitt RSS-flöde via Google Reader. Just nu tycker FeedBurner att 19 personer läser det, med Google Reader räknat som en läsare (och minst en läsare vet jag att det finns eftersom jag prenumererar på det själv för att se att det ser bra ut).