torsdag, februari 22, 2007

SVT knycker Viveca Lärns skapelse

Nu på morgonen har SVT läst tisdagens Aftonbladet som rapporterar om att Viveca Lärn nu ligger i strid med SVT om rättigheterna till namnet "Saltön". Hon har skrivit böckerna om Saltön som SVT sedan har gjort en TV-serie på. I samband med detta har SVT varumärkesskyddat namnet "Saltön", och det innebär att Lärn måste fråga dem innan hon kan skriva fler böcker i serien.

Det här med upphovsrätt och immaterialrätt är krångligt redan från början, och inte blir det mindre rörigt av att Aftonbladet citerar Viveca Lärn när hon säger "Jag har ju hittat på detta samhälle och sedan tog SVT patent på ordet". Patent är ytterligare en annan konstruktion som inte har med detta att göra.

Personligen tycker jag att problemet är att SVT kan skaffa sig ett varumärkesskydd på någon annans skapelse på det här sättet utan att tillfråga vederbörande. Om SVT hade skyddat namnet för att använda på en egenproducerad TV-serie och det sedan framkommit att någon annan hade skrivit böcker som också använde namnet vore det väl en sak, men nu har de skyddat ett namn som de helt uppenbart fått ur någon annans verk. Det rimliga hade varit att den instans som hanterar varumärkesskydd hade skrattat ut dem så länge de inte hade Viveca Lärns medgivande. SVT säger att de alltid gör så här med egna produktioner. Betyder det att jag inte får använda ordet "aktuellt" om jag skriver en bok där en nyhet råkar förekomma?

Det finns alldeles för mycket lagar och regleringar om upphovsrätt och liknande fenomen, vilket hindrar kulturens utveckling.

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,

1 kommentar:

neofob sa...

Fantastiskt. Jag känner att jag måste följa i KLFs och Negativlands fotspår mycket snart.