onsdag, februari 07, 2007

Anteckningsboken är min vän

Jag har aldrig skrivit dagbok privat, men på jobbet är det nästan så att jag gör det. Den är oftast inte speciellt underhållande, men väldigt praktisk att ha.

Jag har inga anteckningsblock och använder praktiskt taget inga kladdpapper på jobbet. Jag har däremot en A4-stor anteckningsbok med 200 sidor. I den skriver jag allt jag kan tänkas behöva skriva upp: anteckningar på möten, saker jag behöver göra, viktiga uppgifter om affärsresor jag ska göra, anteckningar om supportärenden jag håller på med och så vidare. När jag börjar på ett nytt ämne tar jag en ny sida och skriver en rubrik överst. Om jag vet att jag har en sida om ämnet sedan tidigare så fortsätter jag på den.

Längst bak i varje bok skriver jag ett register över rubrikerna på varje sida med sidhänvisningar så att jag lätt kan hitta mina anteckningar om vilket ämne som helst. Det har visat sig fungera väldigt bra, för numer kan jag alltid hitta mina anteckningar om saker jag varit med på. Varje anteckningsbok har ett löpnummer på ryggen (den nuvarande är nummer sex) och dessutom skriver jag start- och slutdatum på dem när de tar slut så att jag ska kunna gissa vilken av dem jag ska slå i för att hitta något som hände för ett tag sedan.

Innan jag började med anteckningsboken skrev jag anteckningar i kollegieblock och lösa lappar. Pappren spreds sedan över skrivbordet och hamnade i sällsynta fall i en pärm, men när jag sedan behövde något brukade det inte gå att hitta. Det är inte till stor hjälp att veta att man har informationen kvar om man inte kan få fram den. Nu har jag övergått till att se till att allt är på samma ställe. Om jag får viktig information på lösa papper numer så tejpar jag oftast in dem i anteckningsboken, för sedan vet jag var de är.

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,

2 kommentarer:

Åka sa...

Precis så här brukade jag göra, förutom att jag inte kommit på det här med register. Det är ganska smart i största allmänhet. Jag har märkt att det är vanligt i min branch, man har en sorts loggbok eller labbok. Viktiga figurer och tabeller kan klistras in där, med kommentarer, och det är lätt att se vad man gjort tidigare.

Hans Persson sa...

Jag har en motsvarande serie med privata anteckningsböcker som fungerar på motsvarande sätt. De är ungefär A5-stora vaxduksböcker och brukar primärt fyllas av funderingar om böcker jag håller på att läsa och diverse listor på saker jag borde göra (plus att de tjänar som kalender). Eftersom de är lite mindre i formatet går det att få ner dem i en typisk benficka, så jag kan alltid ha dem med mig (även om storleken är lite på gränsen; egentligen borde jag ha en sort som är ytterligare lite mindre).