söndag, februari 18, 2007

Min röst skulle nu ha hörts från höger sida av rummet...

... om inte förstärkaren hade krånglat. Plötsligt har höger kanal av ljudet på förstärkaren inte bara varit lite lägre än vänster (det är ju lätt att justera); nu har det också börjat variera kraftigt i volym utan att man rör den. Något har uppenbarligen bestämt sig för att gå sönder på allvar, bara lite över tjugo år efter att jag köpte förstärkaren. Jag antar att jag inte får ut det på garantin.

Tills vidare har jag "löst" problemet genom att flytta sladdarna för höger högtalare till uttagen för vänster sekundärhögtalare. Mono är bättre än stereo med slumpvisa volymeffekter. På lite sikt innebär väl detta att det är dags att se sig om efter en modernare förstärkare. Det kan ju om inte annat få den positiva bieffekten att stereon kommer att få en fjärrkontroll. Det i sin tur får den negativa effekten att vårt soffbord kommer att översvämmas av sex fjärrkontroller...

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,

1 kommentar:

Martin sa...

Auuh! Två exemplar av vänsterkanalen och inget av högerkanalen blir inte mono, utan halv stereo, d.v.s. en ganska onjutbar mixniung av musiken.