måndag, augusti 13, 2007

Svårt med den japanska utmaningen

En av mina läsutmaningar för i år är att jag ska läsa fem böcker från Japan. Hittills har jag bara läst en, så det är en bit kvar. När jag handlade böcker idag letade jag efter böcker från Japan och lyckades inte hitta någon enda bok. Det närmaste jag kom var Kazuo Ishiguros Never let me go och diverse manga. Ishiguro är visserligen född i Japan, men uppvuxen och bosatt i England, så jag räknar inte honom. Manga har jag visserligen läst en hel del av i år så om jag ska ta med den så har jag egentligen passerat fem böcker från Japan för länge sedan, men jag hade tänkt mig att det skulle vara romaner.

SvD skrev för ett tag sedan om det japanska Akutagawapriset som tydligen ofta går till nya författare på väg uppåt. Jag misstänker att mycket av de titlar som listas kan vara svåra att få tag i här, men det verkar ju å andra sidan som om det är svårt att få tag i japansk litteratur över huvud taget.

Så vitt jag kan påminna mig har jag hittills läst böcker av nobelpristagarna Kawabata och Oe, och dessutom en vardera av Ryu Murakami (Almost Transparent Blue) och Sakyo Komatsu (Japan sjunker). Om någon har tips på andra läsvärda böcker som kommer från Japan så tar jag gärna emot dem, speciellt om böckerna går att få tag i.

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,

8 kommentarer:

Magnus sa...

De har ju redan läst en bok av Ryu Murakami. Det finns fler böcker av honom att läsa; åtminstone på Akademibokhandeln här i Stockholm ligger några titlar av honom på ett bokbord. Jag läste en ganska obehaglig men läsvärd bok av honom, In the Miso Soup.

Sedan finns ju alltid hans mer kända namne, Haruki Murakami (Kafka on the Shore, Norwegian Wood, et al). Honom har jag inte läst men han ska vara läsvärd och ligger i min att-läsa-hög.

Mats Henricson sa...

Mishima, kanske?

http://en.wikipedia.org/wiki/Yukio_Mishima

Jag har länge varit sugen att läsa "The Temple of the Golden Pavilion":

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Temple_of_the_Golden_Pavilion

Hans Persson sa...

Magnus: Kafka on the Shore har jag faktiskt hållit i någon gång och tyckt att den verkade intressant. Jag känner igen titeln nu när du säger den.

Helena sa...

Jag tänkte också tipsa om Haruki Murakami, men hann visst inte först. :) Jonas har läst lite ur novellsamlingen The Elephant Vanishes och den verkar mysskum på ett sätt som jag tror att du skulle kunna uppskatta - jag är själv nyfiken på den och annan slipstream! Beskrivningen på Adlibris lyder: In these haunting, hilarious stories Murakami once again makes a determined assault on the normal. A man's favourite elephant simply vanishes; a couple suffering midnight hunger pangs hold up a McDonalds; and a woman finds she is irresistible to a green monster that burrows through her garden.

Åka sa...

Klart du ska läsa Haruki Murakami. Fråga Nicklas om det! Jag har läst The Wind-Up Bird Chronicle, och den var *riktigt* bra. Hans böcker borde gå att få tag på. En novellsamling finns till och med på svenska -- fast jag har hört att han är bäst i romanform.

Hans Persson sa...

Även Kafka på stranden finns på svenska, ser jag.

Anonym sa...

Hej Hans,

Murakamis "The Elephant Vanishes" har Helena redan nämnt, så det behöver jag inte upprepa.

Jag har köpt, men ännu inte läst, Japanese Gothic Tales. Det ska vara spökhistorier, eller åtminstone berättelser med mycket mystik. Jag är nyfiken.

När jag bläddrade Amazon efter de gotiska berättelserna hittade jag Rashomon and Seventeen Other Stories, som verkar intressant. Har du sett Akira Kurosawas filmatisering av Rashomon? En bra film, och novellerna verkar vara bra berättelser.

Jag skulle vilja läsa något av Yukio Mishima. Han verkar vara en känd japansk författare, inte minst för hans försök till stadskupp med påföljande rituellt självmord så sent som 1970. Men eftersom han dessutom skrivit en hel del böcker som påverkat den japanska litteraturen vore det skoj att se hur han skrev. Äsch, du har visst redan blivit tipsad om honom också.

Okej, ett tips du inte fått ännu: The Pillow Book. Skriven av en japansk hovdam runt 1000-talet; en samling betraktelser av hennes samtid.

- Jonas

Hans Persson sa...

Jag har inte sett Kurosawas Rashomon (eller för den delen någon annan av hans filmer)eftersom jag inte är någon filmmänniska, men jag råkar faktiskt ha några av dem stående i hyllan så det skulle kunna åtgärdas.

Jag känner till Mishima så mycket att jag har läst Wikipediasidan om honom, och vet ungefär lika mycket om The Pillow Book.

Tämligen orelaterat till kuddboken kan jag passa på att nämna att filmen med samma namn faktiskt är riktigt bra.