tisdag, augusti 21, 2007

Vad är en blogg värd?

IDG skriver om att de största bloggarna bör dra in rätt stora pengar i annonsintäkter, och hävdar att den mest trafikerade bloggen i Sverige bör ha potential att dra in nästan 29 miljoner kronor på ett år för sina ungefär 250000 unika besökare i veckan. Det är ju en del pengar, faktiskt.

Ekonominyheterna.se hänger på och konstaterar att bloggar generellt sett bör vara en intressantare målgrupp för annonsörer än många andra sajter, eftersom de har en publik som är intresserade av precis det som bloggen handlar om, och det går alltså att träffa väldigt rätt med sin annonsering. Diskussionen fortsätter i en tråd i Facebooks forum.

Om man helt rått räknar om siffrorna ovan efter min trafik (omkring ett tusental unika besökare på en vecka) så skulle det betyda att den här lilla bloggen skulle ha en inkomstpotential på strax över 100000 kronor. Det tror jag inte ett skvatt på.

Jag har egentligen dålig koll på hur exempelvis Googles annonser fungerar (om det räcker att de visas eller om det krävs att läsaren klickar vidare, exempelvis). Är det någon som faktiskt provat att ha annonser på sin blogg eller motsvarande? Fungerar det bra? Lönar det sig?

En annan fråga är hur en blogg som denna påverkar sin egen trovärdighet genom att ha annonser. Spelar det någon roll? "Du är vad du läser" är visserligen en av de större litteraturbloggarna, men samtidigt så är inte litteratur någon högtrafikkategori bland bloggarna. Jag undrar om det egentligen finns något att hämta, om man skulle lägga till annonser. Fast vem vet, jag kanske har fel?

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,

13 kommentarer:

Anonym sa...

För det första så är det ju knappast så att annonsintäkterna är linjära med antalet besökare. Jag får inte en spänn om jag startar en blogg och min kompis läser den.

För det andra så är det lite tragisk och typiskt svenskt att inte ens överväga att annonsera på sin blogg. Det finns nog de som anser att en tidnings trovärdighet minskar om den inför annonser, men i verkligheten så är det nog inte många som bekymrar sig.

Illern sa...

Besökare är dessutom ett lite relativt begrepp, räknas spamförsök och sökrobotar? Jag ser på min egen webbplats/server hur det kommer sjok med besök/anslutningar som inte är läsare av materialet på sidorna bland mer troliga ''äkta'' besökare.

Amoroso sa...

Jag måste fråga vad du tycker, nu när du har börjat sätta in annonser på din hemsida? Blir det några inkomster? Är det värt besväret?

Hans Persson sa...

Man blir inte rik, om vi säger så. Hittills har jag fått (eller "fått", snarare, eftersom inget betalas ut förrän man uppnått $100) ungefär $18.

Besväret från min sida är å andra sidan ganska exakt noll nu när annonsen väl är ditlagt så den får nog ligga kvar. Jag utgår från att de som tycker illa om reklam ser till att installera Adblock Plus eller motsvarande som tar bort inte bara relativt diskreta annonser som denna utan det mesta av allt blinkande elände på webben.

Amoroso sa...

Ah herregud, inte var det mycket inte. Klart att det finns en gräns innan de betalar ut. Förstås :-)

Olov L sa...

Just nu har du reklam för bröstförstoring på din blogg. Om många litteraturintresserade tillhör målgruppen för detta vet jag inte och vad det gör för trovärdigheten tänker jag inte kommentera.

Hans Persson sa...

Jag ser just nu annonser från Vulkan (självpublicering), Adlibris, en blogg om jobb och ett webbhotell. Så vitt jag vet påverkas vilka annonser man får se både av webbsidans innehåll, sökningen man gjorde för att komma dit (om man nu gjorde det), varifrån man kommer och din tidigare googlehistorik.

Men som det sagts förut här bland kommentarerna: det är få som hävdar att trovärdigheten hos en papperstidning minskar om den har annonser, och om man inte gillar annonser är det lätt att filtrera bort dem.

neofob sa...

>> Just nu har du reklam för bröstförstoring på din blogg.
>>
> ... varifrån man kommer och din tidigare googlehistorik.
>

I det här läget känns det väldigt passande att utropa:

Busted!

:-D

Olov L sa...

Jag ville egentligen bara tala om för dig att du får annonser på din blogg som du kanske inte vill ha där. Du gör förstås som du vill, men naturligtvis uppfattas det lätt som om du stöder de branscher och företag som har annonser på din sida, varför det kan vara bra att veta vilka annonser som hamnar där.

Just nu ser jag också en webbhotellannons plus tre literaturrelaterade annonser.

neofob sa...

Det är inte bara så att bloggen kopplas till annonser. Det är troligen mer så att din webbläsare kopplas till annonserna och att det är på grund av webbplatser som du besökt som just du får vissa annonser. Testa att surfa till sidan http://whattheinternetknowsaboutyou.com/ om du är nyfiken på vad webben kan läsa på din dator när dom skall ge just dig skräddarsydd reklam.

neofob sa...

Äsch. Jag hade för mig att Blogger automatiskt hyperlänkade URLar.

http://whattheinternetknowsaboutyou.com/

Olov L sa...

neofob: Det var en intressant sida, men inte kunde den utläsa mycket. Facebook, lastfm och Neil gaiman's blogg...

När jag fick annonsen för bröstförstoring satt jag vid en gemensam dator på jobbet. Kanske är någon av mina arbetskamrater intresserad av bröstförstoring, men det verkar inte troligt. Men såvitt jag minns hade jag varit inne på bloggtoppen och kollat olika kategorier, varav en var "sex och samlevnad", eller vad den heter.

Hur som helst tycker jag att det är lite naivt att tro att besökarens uppfattning om en sida inte påverkas av vilka annonser som visas där. Därför kan det vara bra att ha koll på hur det funkar. Ett system som ger länkar till porrsidor åt porrbesökare och spelsidor åt spelberoende skulle inte jag vilja använda mig av. samtidigt finns det ju väldigt få, om några, gratis metoder att publicera sin blogg. Om inte annat gör man ju reklam för den bloggortal man använder, i mitt fall wordpress. Jaja.

neofob sa...

Vad jag förstår så surfade du alltså inte till webbsidan jag pekade ut på samma dator som du fick bröstförstoringsannonsen på? Om det var rätt uppfattat så kanske du skall testa det.