torsdag, augusti 30, 2007

Gratis bok från Adlibris

Jag fick just ett brev från Adlibris som uppenbarligen fyller tio år och firar detta med att skicka ut boken Fantomerna av Klas Östergren till de första 100.000 personerna som hör av sig. Skynda på att beställa, för nu är det bara 99.999 exemplar kvar!

Jag har inte koll på hur många exemplar de riktiga storsäljarna som Liza Marklund och Stieg Larsson säljer av en enskild bok, men jag kan inte tänka mig att det är speciellt många som klarar att toppa en sån här upplaga. Å andra sidan så handlar Marklunds upplagor om sålda exemplar, inte av bortskänkta. Det här ska väl snarare jämföras med marknadsföringstrick som när Expressen nu skickar med pocketböcker en del dagar. Jag vet inte om pocketarna där faktiskt har samma upplaga som själva Expressen. Upplagan för Expressen varierar i alla fall mellan 300.000 och 400.000 eller så, beroende på dag.

Det vore intressant att veta hur man kom fram till att det var just den här boken man skulle skänka bort. Jag har inte hört talas om den förut.

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipset!

Helena sa...

Tack för tipset. Jag nappade såklart. Har inte heller hört talas om den, men det är kul att läsa helt oväntade böcker ibland som omväxling. Jag är så väldigt planerad annars. Risken finns förstås att de slumpmässiga böckerna blir stående väldigt länge - jag har faktiskt redan en sån väntande drös efter bokbytardagen jag var på. Jag ser fram emot dem, men lite stillsammare än mot de där böckerna jag velat läsa jättelänge.

Marianne sa...

Östergren är alltid läsvärd, "Gentlemen" är en av mina största läsupplevelser. Rekommenderas!!

Jag läste "Fantomerna" på högstadiet, och var nog inte tillräckligt gammal för att helt ta till mig den. Jag tyckte mest att den var rolig, och nu blir det intressant att se vilket omdömet blir så här 25 år senare...
Var inne på adlibris snabbare än Wissman kutar. Nästan.

Anonym sa...

beställd!

tack för tipset! (:

Andreas Björklind sa...

Boken damp ned i brevlådan idag. Tack för tipset Hans!