söndag, augusti 12, 2007

Hjälp, deckarna snart utrotningshotade!

Enligt DN så är deckarna på klar tillbakagång i höstens bokutgivning. Jag har inte detaljkoll på tidigare års utgivning så jag kan inte jämföra, men jag tyckte nog att det fanns en del deckare i höstutgivningen.

På ena sidan står kultureliten med Ernst Brunner i spetsen och ondgör sig över deckarfloden i allmänhet och (får man anta) gnuggar händerna nu över att utgivningen sägs minska. På andra sidan står förlagen och tycker att det kanske är en tillfällig svacka i utgivningsvolymen just nu men att det i så fall är en tillfällighet. Deckare är populärt och kommer att fortsätta vara det.

Jag tror på förlagen. De har örat mot marken och ger ut det som folk vill ha, och det verkar finnas långt fler som vill läsa deckare än vad det är som vill läsa finlitteratur (även om de också finns, och knappast kommer att försvinna). Artikeln konstaterar också att den tyska marknaden ger en hel del draghjälp till den svenska deckarmarknaden eftersom svenska deckare av någon anledning är populära i Tyskland sedan ett antal år.

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Ha, ha min kollega säger att Ernst Brunner för alltid har förstört hennes bild av Edith Södergran och själv undrar jag varför Svt alltid skakar fram Ernst Brunner när de ska ha ett kulturellt inslag om sport och eller boxning.