måndag, augusti 20, 2007

Författare minimerar skatten som alla andra bolag

Aftonbladet ondgör sig (utan att riktigt säga det rakt ut) över att många av de mest kända svenska författarna har egna aktiebolag där vinsten från deras böcker hamnar.

Detta är någonting som jag vet har förekommit i USA ett bra tag. Jag vet att jag har sett att copyrightnotisen för Isaac Asimovs böcker står på ett företag som heter Nightfall (efter en av hans mest kända noveller) och böcker av Robert Silverberg ägs av Agberg. Jag har sett fler men kommer inte ihåg dem nu.

I svenska böcker har jag inte sett lika mycket sådant, och inte mer än de allra sista åren. Att det skulle komma hit är däremot naturligtvis inget förvånande. Om det på något sätt går att minska skatten så kommer man att göra det där det går. Det är inte konstigare att en författare gör det än att företag sysslar med bokföringsmässiga dispositioner av kapital hit och dit. Mitt bestående minne av den enda kurs i ekonomi jag läst var hur stora delar av det kändes som bedrägeri ägnat att undanhålla så stor andel av pengarna som möjligt från skattmasen, aktieägarna eller både och. En författare är väl att betrakta som ett enmansföretag, så jag tycker inte att detta är något underligt. Det är bara att det passar Aftonbladets profil att kunna gnälla på enskilda personer, speciellt om de har en massa pengar.

För övrigt gillar jag kommentaren på påståendet att detta är för att slippa skatta så mycket:
– Naturligtvis. Men det är min fru som sköter siffrorna. Jag sköter bokstäverna, säger deckarförfattaren Håkan Nesser.


[Via Bokstavligt talat.]

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,

3 kommentarer:

neofob sa...

Jag blir förvirrad... Var det Henning Mankell eller Håkan Nesser som sa något? :-)

Hans Persson sa...

Åh, vilken imponerande klumpig klipp-och-klistra! *fixar*

neofob sa...

Åh tack. Nu tog förvirringen med en slut.