måndag, augusti 20, 2007

Facebook är den nya ondskan

Enligt en IDG-notis är Facebook den nya ondskan som gör att företag förlorar massor av pengar på att anställda klickar runt där istället för att arbeta. Som om Facebook nu skulle vara det enda stället på webben där man kan slösa bort tid om man har lust med det.

Det låter mer som att någon vill har gratis publicitet och skriver en larmrapport om ett lämpligt nytt företag för att synas själv.

Uppdatering: Och i nästa andetag skriver de om att det kan vara viktigt för företag att synas på Facebook.

Andra bloggar om: ,
Technorati Technorati tags: ,

4 kommentarer:

Andreas Björklind sa...

Nya ondskan kanske är att överdriva... lite. Personligen har jag aldrig varit särskilt intresserad av sådana här tjänster. Jag har fyllt i mina uppgifter och pliktroget gått med i något nätverk för att sedan raskt glömma bort det hela. Facebook är ju bara ännu en till tjänst på samma tema, och i ärlighetens namn kunde jag inte hitta något som gjorde att jag blev mer lockad att fortsätta använda tjänsten efetr att ha reggat mig... Nåväl. Många verkar dock gilla den här typen av exhibitionism ;)

Hans Persson sa...

En trevlig sak med Facebook är att de även erbjuder möjlighet att bjuda in till evenemang (du kommer väl till ConFuse?) och dessutom vad jag kan se även erbjuder samma sak som Flickr, fast utan begränsningar.

Jag har också varit med på ett antal olika nätverkstjänster (på rak arm kommer jag på Six Degrees, Orkut, LinkedIn och Facebook), men Facebook är med god marginal den som känns mest användbar.

neofob sa...

Jag tycker inte att Facebook erbjuder samma sak som Flickr men det kan nog bero på infallsvinkeln. Jag började att lägga upp foton på Fotosidan för att få kritik på min fototeknik och så men gick över till Flickr när de visade sig vara mycket mer generösa med uppladdningsvolymen och så. Det enda i bildväg jag sett på Facebok är någon sorts enkla fotoalbum och jag kan inte på stå att jag tycker att det är samma sak alls. Men jag inser att folk kan ha infallsvinkeln att Flickr bara är ett stort fotoalbum, exempelvis alla dom som blev tvångsförflyttade från Yahoo! Photos.

Illern sa...

Inbjudningar är i och för sig något som också går att ordna med Google calendar eller vissa PIM-program.

Jag håller med dock, den faran är väl inte nyare än sedan det dök upp intressant material på Internet och företagen skaffade internetuppkopplingar som de anställda kommer åt liksom. Det känns lite som att skylla dåliga studieresultat hos sitt barn på rollspelen, det kunde lika gärna vara något så respektabelt som hockey...