måndag, augusti 13, 2007

2007-81: Joyce Carol Oates: Efter kraschen tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög iväg

Precis som de tidigare Oates-böcker jag läst så är det här en välskriven historia som utforskar psyket hos en person som utsatts för ett trauma eller missbrukar droger (eller både och, som här).

Kraschen som nämns redan i titeln är en bilkrasch mitt på en stor bro där huvudpersonen Jenna Abbot mister sin mor och dessutom drabbas av skuldkänslor eftersom hon får för sig att hon själv orsakat olyckan trots att det inte var hon som körde. Jennas far bor på annan ort, och med modern död så får hon istället flytta in hos en moster. Jenna har dock svårt att anpassa sig till livet efter kraschen, och blir mer och mer besvärlig både hemma och i skolan. Hon börjar umgås med kompisar som mostern inte tycker om, och via dem börjar hon prova alkohol och droger.

Känslan i berättandet är inte den vanliga att en oskyldig person förleds av dåliga kompisar, utan snarare att hon använder sin omgivning för att få tag i de droger som hon i sitt kämpande med kraschen själv vill experimentera med. Hon tycḱs medveten om vad det är hon gör och att det inte är bra för henne, men hon vill i alla fall prova.

Joyce Carol Oates: Efter kraschen tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög iväg (After the WRECK, I Picked Myself UP, Spread My WINGS, and FLEW AWAY)
Bonnier Carlsen, 2007 (originalet 2005)
Översättning: Helena Ridelberg
315 sidor
ISBN: 9163853701
ISBN13: 9789163853708

Köp boken från Bokus så får jag lite provision.
Läs mer om boken på bokrecension.se.



Läsutmaning för 2007
Hundra böcker totalt: 81 (varav 15 serieböcker)
Fem pjäser: William Shakespeare: Twelfth Night, or What You Will Sophokles: Elektra
Fem nobelpristagare: Orhan Pamuk: Snö Isaac Bashevis Singer: Shosha André Gide: Isabelle Saul Bellow: Offret
Två böcker på andra språk än svenska och engelska:
Fem böcker utgivna 2007: Svenska Naturskyddsföreningen: Naturen till din tjänst (årsbok 2007) Andreas Marklund: Skördedrottningen Joe Hill: Heart-Shaped Box Johan Theorin: Skumtimmen Camilla Läckberg: Tyskungen Klart 3/5!
Fem böcker inte från Sverige/USA/UK: Yasunari Kawabata: Snöns rike (Japan) Orhan Pamuk: Snö (Turkiet) Sophokles: Elektra (Grekland) André Gide: Isabelle (Frankrike) Arnaldur Indriðason: Kvinna i grönt (Island) Klart 2/3!
Fem böcker från Japan: Yasunari Kawabata: Snöns rike

Läst under 2007:
Nr 1-10
Nr 11-20
Nr 21-30
Nr 31-40
Nr 41-50
Nr 51-60
Nr 61-70
Nr 71-80
81: Joyce Carol Oates: Efter kraschen tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög iväg

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,

Inga kommentarer: