onsdag, augusti 15, 2007

2007-84: Robert Harris: Pompeji

Den här boken har av uppenbara skäl samma problem som filmen Titanic: alla vet redan när de börjar läsa den hur det kommer att sluta. Frågan är om författaren lyckas göra det intressant i alla fall.

Marcus Attilius är vatteningenjör och ansvarig för den akvedukt som går förbi Vesuvius och förser Pompeji och ett antal andra städer med vatten. Plötsligt fungerar inte vattentillförseln, och han måste undersöka vad som hänt. Han är precis ny på sin tjänst efter att den förre vattenmästaren försvunnit spårlöst. Hans manskap är inte speciellt samarbetsvilliga eftersom en yngling som han blivit hitskickad från Rom istället för att någon av dem som jobbat på platsen länge fått jobbet.

Attilius börjar undersöka både varför vattnet inte flödar som det ska och vad som egentligen hänt med den förre vattenmästaren. Han får oväntad hjälp av dottern till en lokal rikeman, och den här delen av handlingen känns lite tveksam i trovärdigheten. Jag vet dock inte tillräckligt mycket om vilka friheter en ogift kvinna kunde ta sig i det romerska samhället.

Språkligt har jag inga direkta invändningar mot boken, men ibland får jag intrycket att det är nutidsmänniskor utklädda till romare som befolkar boken snarare än riktiga romare, både av hur de uppför sig och hur de talar.

Trots detta är berättelsen faktiskt intressant. Attillius kamp för att få omgivningen att tro på hans teorier om vad som är fel med vattentillförseln fungerar, och de delar av boken som vilar på rent arkeologiska företeelser känns trovärdiga för en lekman. Tyvärr tappar boken en hel del intresse när det oundvikliga vulkanutbrottet kommer på slutet. Det var naturligtvis uppenbart från början att det skulle finnas där (och det är väsentligt för handlingen fram dit), men de 10-20 sidor beskrivning av själva utbrottet tillför ingenting.

Robert Harris: Pompeji (Pompeji)
Månpocket, 2006 (originalet 2003)
Översättning: Leif Janzon
278 sidor
ISBN: 9137122827
ISBN13: 9789137122823

Köp boken från Bokus så får jag lite provision.
Läs mer om boken på bokrecension.se.



Läsutmaning för 2007
Hundra böcker totalt: 84 (varav 15 serieböcker)
Fem pjäser: William Shakespeare: Twelfth Night, or What You Will Sophokles: Elektra
Fem nobelpristagare: Orhan Pamuk: Snö Isaac Bashevis Singer: Shosha André Gide: Isabelle Saul Bellow: Offret
Två böcker på andra språk än svenska och engelska:
Fem böcker utgivna 2007: Svenska Naturskyddsföreningen: Naturen till din tjänst (årsbok 2007) Andreas Marklund: Skördedrottningen Joe Hill: Heart-Shaped Box Johan Theorin: Skumtimmen Camilla Läckberg: Tyskungen Klart 3/5!
Fem böcker inte från Sverige/USA/UK: Yasunari Kawabata: Snöns rike (Japan) Orhan Pamuk: Snö (Turkiet) Sophokles: Elektra (Grekland) André Gide: Isabelle (Frankrike) Arnaldur Indriðason: Kvinna i grönt (Island) Klart 2/3!
Fem böcker från Japan: Yasunari Kawabata: Snöns rike

Läst under 2007:
Nr 1-10
Nr 11-20
Nr 21-30
Nr 31-40
Nr 41-50
Nr 51-60
Nr 61-70
Nr 71-80
81: Joyce Carol Oates: Efter kraschen tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög iväg
82: Mikael Niemi: Mannen som dog som en lax
83: Håkan Nesser: Människa utan hund
84: Robert Harris: Pompeji

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig det du skriver om boken. Robert Harris är i grund och botten historiker vilket gör att det känns mer verkligt det han skriver. Jag kan även rekommendera hans tidigare böker: Faderland, Enigma och Archangelsk.

Hans Persson sa...

Faderland känner jag till sedan tidigare, men inte de andra. Jag visste inte att han var historiker, däremot.