lördag, augusti 18, 2007

Spretigt från Jonas Gardell till Watchmen

Idag får det bli ett uppsamlingsinlägg med diverse länkar jag hittat på sistone.


  • Erik på mymarkup.se skriver om det första numret av en ny språktidning som kommer ut snart. Den ska jag absolut ta en titt på.

  • Andreas Roman påpekar att Watchmen ska bli film. Det är ett riktigt bra seriealbum (vad annat att vänta när Allan Moore är inblandad?), men fungerar det på film?

  • Dungeons & Dragons kommer ut med en fjärde utgåva. När jag spelade rollspel (1983-1991 eller så) fanns det Advanced Dungeons & Dragons (andra utgåvan) som var en mer avancerad vidareutveckling av Dungeons & Dragons som fanns parallellt. Senare lades den enklare varianten ner och den avancerade tog över dess namn.

  • Det är snart (21-23/9) dags för Stockholms spelkonvent. Jag har inte ens hunnit fundera på om det passar att åka.

  • Det är även snart (27-30/9) dags för Bokmässan i Göteborg. Dit åker jag gärna, och det vore även kul att hälsa på på bloggträffen som ska hållas där.

  • När jag ändå skriver om framtida evenemang är det väl lika bra att även nämna sf-kongressen Åcon 2 (1-4/5 2008) som kommer att ha Ian McDonald som hedersgäst. En anledning så god som någon att åka dit.

  • Enligt Läsdagboken har IKEA numer en blommig version av bokhyllan Billy. Deras tidigare hattande med färger och bredder på Billy har varit illa nog, men det här tar priset.

  • Alla skriver om Facebook plötsligen. Vid ett första påseende ser det ut som bara en till i mängden av communitysajter, men en trevlig finess är att de har öppna gränssnitt så att vem som helst kan bygga tilläggsapplikationer till sajten.

  • PC för alla har utnämnt Jonas Gardells sajt till årets bästa på webben. Det förvånar mig att en sajt som presenterar nyheter och dagbok på webben 2007 men inte erbjuder ett RSS-flöde kan kallas för bäst på webben, oavsett hur bra innehållet är. Och den har bara en gästbok, inte möjlighet att kommentera enstaka texter. Så 90-tal.

  • Det spelas en hel del TV- och datorspel här hemma, fast det är väldigt sällan jag som spelar. Jag väntar tills jag blir 71 år gammal.

  • Ola Larsmo skriver i DN om Tryckfriheten och problemen att jämka ihop den med EU-krav, missfostret PUL och moderna digitala medier som bloggar.


Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Tommy Persson sa...

Eurocon i Köpenhamn är ju 21-23 september. Så du borde åka dit istället.

Hans Persson sa...

Danskarna har ju onekligen lärt sig att inte röka på restauranger, så det finns ju i alla fall ett argument mindre mot. Om den lagen nu trätt i kraft än.

neofob sa...

Jag tror inte på "Watchmen" som film. Det enda jag har som grund för det är nog egentligen att "V for Vendetta" blev en ok film men ganska kass filmatisering av Alan Moores historia och att "From Hell" sög både som film i allmänhet och som filmatisering av serien.

Hans Persson sa...

Jag har sett filmen From Hell men inte läst serien den bygger på. Jag tyckte dock att filmen var rätt bra. Hur den är som filmatisering kan jag naturligtvis inte uttala mig om, däremot.

neofob sa...

Jag rekommenderar dig att läsa boken.