måndag, juni 11, 2007

Bokfemman: Deckare

Malins Bokfemma vecka 24 handlar om deckare. Jag har läst rätt mycket sådana på sistone, så det här var inte så svårt. (Förra veckan handlade det om poesi, och det läser jag så lite att jag inte ens fick ihop fem namn som jag tyckte att jag hade läst så mycket av att jag kunde rekommendera.)


  • Stieg Larsson
    Allt vi får av den allt för tidigt avlidne Larsson är tre delar i hans Millennium-serie, men vilka böcker! De tre är Män som hatar kvinnor, Flickan som lekte med elden och Luftslottet som sprängdes. Se till att läsa dem i ordning, men läs dem!

  • Karin Alvtegen
    Det är möjligen lite gränsfall att kalla Alvtegens böcker för deckare; de kanske snarare hör hemma i thrillerfacket. Skillnaden är hårfin, dock, och det förekommer definitivt element av deckare i dem så jag tar med dem här. Hittills har alla hennes böcker varit fristående vilket jag tycker är värt en extra eloge i denna deckarserietäta tid. Hon är bra på att krypa innanför skinnet på underliga personer. Jag har bloggat om Skuld och Saknad.

  • Karin Fossum
    De flesta av Fossums böcker är typiska polisdeckare om polisen Konrad Sejer vid oslopolisen. Han börjar bli lite till åren och både han och böckerna håller ett lite tillbakalutat tempo, men man har aldrig tråkigt.

  • Arnaldur Indriðason
    Jag har inte hunnit läsa mer än två böcker (Kvinna i grönt och Änglarösten), men jag vågar sätta upp honom på favoritlistan i alla fall. Böckerna hör liksom Fossums till en serie, men kan även dessa läsas fristående. Även om handlingen utspelar sig i Reykjavik så känns det inte direkt som en storstad; det bor ju inte så många människor där. Precis som många andra deckarförfattare är han mycket för att låta sina historier ha sina orsaker långt tillbaka i tiden, men han gör det väl.

  • Sjöwall/Wahlöö
    Jag misstänker att många idag förknippar Sjöwall/Wahlöö med filmer snarare än med böcker, och numer antagligen inte ens med de filmer som gjorts av böckerna (ofta med Gösta Ekman som Martin Beck) utan de senare som bara återanvänder persongalleriet till nyskrivna historier i nutid (med Peter Haber som Martin Beck). Man ska dock inte missa att läsa böckerna, för de är riktigt bra. Förutom att vara bra deckare är de också bitvis rätt samhällskritiska. Den enda jag läst sent nog för att ha bloggat om den är Den vedervärdige mannen från Säffle.


Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,

1 kommentar:

Marianne sa...

Den bästa jag hittills läst av Indridasson är helt klart "Glasbruket"; lite avundsjuk på alla som har den att se fram emot :-)

Däremot har jag medvetet avstått från "Kvinna i grönt", eftersom jag helst undviker att läsa om kvinnomisshandel.

"Mannen i sjön" är OK, men "Änglarösten" är bättre.

Tycker dock att Erlendurs privatliv och allt kring hans barn står och stampar, det sker inte mycket utveckling på det planet.

Vad tror du förresten om Marion Breem? Kvinna eller man?