lördag, juni 23, 2007

Boknyheter från förr

I dag har vi ägnat stora delar av dagen åt att röja i källaren. Vi har slängt en hel del skrot och hittat en massa gamla saker som var bortglömda. En av sakerna jag hittade var en katalog över sommarnyheterna 1938 från Norstedts.

De titlar man gör reklam för är
Harald Beijer: Kellermans
Olle Hedberg: Grop åt andra
Arne Hägglund: Fall från kateder
Hervey Allen: Det hände vid Aquila
Ina Boudier-Bakker: Det blåser nya vindar
Eric Linklater: Juan i Kina
Madelon Lulofs: Det sista försöket
A. G. Macdonell: Världens herrar
Ferenc Móra: Säden susar
Stephen H. Roberts: Huset, som Hitler byggde
Richard Sale: Skepp i brand
Marian Sims: Är detta frihet?
Nicholas Blake: Dödens skal
J. C. Masterman: Tragedi i Oxford
Dorothy Cameron Disney: Döden i baksätet
Hugh Austin: Mord? - Omöjligt!

Den enda av författarna som jag med säkerhet kan säga att jag känner igen är Eric Linklater, även om den här boken inte är bekant. Jag tror att jag även hört talas om Olle Hedberg.

Att det är sensationer som säljer är inget nytt, som synes av den här beskrivningen av Juan i Kina:
Få böcker ha mottagits med sådan förtjusning här i landet som författarens »Juan i Amerika». Kinaboken är en omedelbar fortsättning på denna. Juan har kvar samma förmåga att alltid råka in i de mest äventyrliga situationer, hans hjärta är lika rymligt och bokens persongalleri lika brokigt. Den som fann Amerikaboken en smula frispråkig kommer antagligen att finna denna bok chockerande.


Jag trodde att deckare var någonting som man inte befattade sig med på fina förlag vid den här tiden, men beskrivningen av Världens herrar antyder motsatsen (och dessutom beskrivs de fyra sista titlarna ovan som "De bästa i Norstedts detektivserie"):
Boken är på ett sätt olik författarens tidigare: det kvicka och respektlösa skämtet har djupnat till en frän men fortfarande mycket kvick satir. En till synes ytterst respektabel engelsk familj är medelpunkten i en härva av storpolitiska och storfinansiella intriger, och författaren får under berättelsens gång rika tillfällen att avslöja den verkliga halten hos »Världens herrar». Författaren använder sig delvis av detektivromanens teknik, och boken är spännande som en god detektivroman.


Jag misstänker att det här är vad som passerade för chicklit för 60 år sedan (Är detta frihet?):
Hur gestalta sig livsproblemen för en ung, vacker och intelligent kvinna, när hon just blivit skild från sin man men ändå är bunden vid hem och samhälle genom sitt barn? Hur blir hennes sociala ställning, hur gestaltar sig hennes förhållande till männen, hur skall hon kunna ge sitt liv innehåll och mening? I romanen om Martha Freer har Marian Sims besvarat dessa frågor på ett synnerligen spirituellt och underhållande sätt. Boken är den idealiska förströelseläsningen för damer med intresse för moderna människors problem..


Hur är det med er andra? Är det något i listan ni känner igen?

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,

3 kommentarer:

Johan A sa...

De författare jag känner igen är Olle Hedberg, Eric Linklater och Nicholas Blake. Den enda av böckerna som jag vet med mig att jag har sett (man hittar den fortfarande ofta, fast i senare utgåvor, på loppis) är Linklaters Juan i Kina.

Johan A sa...

(Eller tänker jag på Juan i Amerika...?)

Martin sa...

Underbart att det som var hett då redan är så bortglömt!

Det är samma sak med mig: jag har läst Linklater och hört talas om Hedberg men ingen av de andra. Bara här om dagen gav jag min nioåring Linklaters Det blåser på månen, som mottogs mycket väl. Djuphavspirater minns jag också med nöje.