söndag, juni 10, 2007

Böcker, hösten är full av böcker

Jag har tidigare bloggat om höstens boknyheter från Natur och Kultur, Norstedts och Bonnier Carlsen. Nu har jag även fått "höstens nyheter"-numret av Svensk Bokhandel så i och med det bör det inte vara allt för många nyheter som jag inte haft chansen att se.

Med en drygt femhundrasidig katalog över höstutgivningen är det naturligtvis lätt att inse att man inte har en chans att läsa allt som ser intressant ut, men här är i alla fall några titlar som jag noterade vid en genombläddring:

  • Richard Dawkins: Illusionen om gud (Leopard)
  • Harry Roos: Demoner: Ett bestarium (Ruin)
  • Naomi Klein: Chockdoktrinen (Ordfront)
  • Alberto Manguel: Nattens bibliotek (Ordfront)
  • Annika Berggren & Håkan Hjort: Vildmarksvandring i Sarek (Vildmarksbiblioteket)
  • J. G. Ballard: Crash (Modernista)
  • Iain Banks: Skuld (Modernista) [Läst på engelska för länge sedan]
  • Dag Hammarskjöld & Claes Grundsten: Dag Hammarskjölds fjällvärld (Max Ström)
  • Thomas Ekholm & Ingemar Ottosson: Japans historia (Historiska Media)
  • Nina Auerbach: Våra vampyrer och vi (Hunger)
  • Richard Matheson: Jag är legenden (Hunger)
  • Joe Hill: En hjärtformad ask (Prisma)
  • Dan Buthler & Dag Öhrlund: mord.net (Ica Bokförlag)
  • Peter Bergting: The Portent: De dödas rike [serie] (Ersatz)
  • Stina Engelbrecht: Alvin -- eldpojken [serie] (Ersatz)
  • Liza Marklund: Livstid (Pirat)
  • Jan Guillou: Fienden inom oss (Pirat)
  • Anders Roslund & Börge Hellström: Flickan under gatan (Pirat)
  • Charlie Christensen: Arne Anka del sex [serie] (Kartago)
  • Marie Hermanson: Svampkungens son (Bonnier)
  • Arne Dahl: Himmelsöga (Bonnier)
  • Christel Schröder & Pär Nilsson: Uteman (Bonnier)
  • Natsuo Kirino: Fri (Bra Böcker)
  • Don DeLillo: Falling Man (Atlantis)
  • Arne Zettersten: Tolkien -- min vän Ronald och hans världar (Atlantis)


Om jag tittar igenom katalogen en gång till hittar jag säkert lika många böcker till som jag missat första gången...

Andra bloggar om: ,
Technorati Technorati tags: ,

5 kommentarer:

neofob sa...

Men sommaren har ju knappt börjat än!

Hans Persson sa...

Visserligen inte, men om man ska hinna översätta och trycka och marknadsföra och leverera och så vidare så tar det nog ett tag. Att jag sedan läser ut boken på ett par kvällar betyder ju inte att resten av näringskedjan jobbar lika fort.

neofob sa...

Det fick mig att tänka på att jag läser väldigt långsamt. Det känns som om jag läser långsammare än jag gjort tidigare. Det får mig att dra mig för att läsa. Det känns trist.

Hans Persson sa...

... och det i sin tur gör att du läser ännu långsammare. Läs mer så går det fortare!

neofob sa...

Jag vet. Jag menar... Ja, magistern! ;-)