torsdag, juni 28, 2007

Harry Potter kan vara en investering

Den som har ett exemplar av förstautgåvan av Harry Potter sitter på en dyrgrip. Ett exemplar såldes nyligen för 125.000 kronor, och förra veckan såldes en för 100.000. Att de är så dyra beror på att förlaget i början inte alls var säkra på att det var en storsäljare de gav ut, så den första utgåvan trycktes bara i 500 exemplar. Den kom ut för 10 år sedan, och en värdeökning på 500 gånger på tio år får väl betraktas som en ganska bra affär. Jag har tyvärr inte något exemplar av den utgåvan, bara ett rätt slitet exemplar av den svenska utgåvan.

Den bästa "bokinvestering" jag gjort är antagligen det exemplar av Peter F. Hamiltons The Reality Dysfunction som jag köpte för ~200:- 1996 och sådär fem år senare erbjöds £175 för. Eftersom jag gillar signerade böcker (speciellt sådana som är signerade till mig personligen) så behöll jag den.

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Och efter att tag så kan man säkert erbjuda ännu mer än 125 000 för dem.

Anonym sa...

Jag har alltid vetat att det lönar sig att köpa och läsa böcker.

Anonym sa...

Kanske några tips vilka böcker skall man köpa så att de blir svindyra om ett tag ? ;)))