torsdag, juni 28, 2007

Ljudböcker utan kopieringsskydd

Enligt IDG så tänker flera bokförlag börja släppa ljudböcker i form av mp3-filer utan kopieringsskydd, men däremot med någon form av vattenstämpel. Det innebär i praktiken att det går att kopiera filerna hur mycket som helst men att det i efterhand går att spåra en viss fil tillbaka till ursprungskällan.

Om man säljer mp3-boken elektroniskt så att köparen laddar ner den via nätet är det naturligtvis lätt att koppla ihop den ursprungliga köparen med en senare upphittad kopierad fil. Frågan är om man vill begränsa sig till att bara sälja mp3-böcker via nätet. Jag tror att även många av dem som köper en ljudbok över disk på CD skulle uppskatta om de fick en skiva med mp3-filer på (antingen bara det eller som komplement till vanliga ljudskivor).

Att man inte försöker sig på att använda kopieringsskydd visar att förlagen lärt sig något av mjukvaru- och musikbranschernas föregående misslyckanden. Jag vet inte hur mycket tekniken med vattenstämpling av filer använts tidigare, men jag har i alla fall inte hört talas om några stora fiaskon i samband med den. När det gäller vanliga kopieringsskydd är det det enda man hör.

Andra bloggar om: , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , ,

4 kommentarer:

Martin sa...

Men vad skall de använda vattenstämpeln till? Jaga folk med skadeståndskrav sedan det uppdagats att många piratkopierade versioner av en viss inspelning går tillbaka på en som såldes till Nisse Gurka i maj 2008? Knappast realistiskt.

Hans Persson sa...

Jag vet inte. Om de hittar massor av filer från Nisse Gurka kan man ju tänka sig att de åtminstone slutar sälja mer saker till honom eftersom han uppenbarligen läcker. Å andra sidan innebär det att de tar bort en av sina betalande kunder, medan effekten med stor sannolikhet bara blir att någon annan sprider filerna istället för Nisse.

Andreas Björklind sa...

Hur blev det med de där vattenstämplarna på digitala bilder som infördes för många år sedan nu? Det var mycket snack då men jag har inte hört något på mycket länge om det projektet...

Senast jag köpte nedladdningsbar musik (Veronica Maggios underbara låtar och album!) på licens har det bara strulat. De där licenserna verkar glömma bort sig själva mest hela tiden. Nä, det känns enklare att bara ladda hem musik som vanligt *host*host*


P.S. Jag avundas dig, Martin... mitt verifikationsord var inte alls lika bra som ditt var häromsistens...:(

Anonym sa...

Det finns redan ljudböcker på cd som innehåller enb bonus-cd med innehållet i mp3-form. Jag vet att jag har haft någon dylik hemlånad från biblioteket, om jag inte minns fel var den från Piratförlaget. jag använde dock aldrig funktionen, eftersom det verkar vara en engångsfunktion - dvs du kan bara flytta över mp3-filerna till en dator. Precis som om en tryckt bok inte skulle få lånas ut till en bekant, eller läsas av flera personer inom samma familj.

Förra sommaren när jag lyssnade på många ljudböcker i mp3-spelaren höll jag på att bli tokig på kopieringsskyddet som fanns på en del. Minns att Dan Browns Änglar och demoner hade ett som var särdeles svårknäckt, dock endast på första och sista cd:n. Kan lova att det i det skedet kändes mycket lockande att istället för att den lagliga vägen låna ljudbäcker på biblioteket ladda ner samma ljudböcker olagligt och slippa slåss mot kopieringsskydden.

En annan poäng som ofta tappas bort i förlagens ibland smått hysteriska beteende kring ljudböcker och illegal nedladdning är att priset på ljudböcker i butik är märkbart högre än på motsvarande inbundna, och att dessa inte kommer i billighetsversion efter en tid (jämför pocketversioner). Har inte kollat upp prisnivån på alla lagligt nedladdningsbara, så det kan ju hända att de har lägre priser. Dock tycker jag fortfarande att det känns för invecklat att köpa nedladdningsbara böcker över nätet, i synnerhet när filerna kringgärdas av en massa skydd och licenser som ofta gör dem användarovänliga.