måndag, juni 18, 2007

Går det bra för bokbranschen eller inte?

Häromdagen skrev SvD att bokförsäljningen i Sverige var högre än någonsin. Idag skriver man att Pocketgrossistens vd är rädd att pocketboken håller på att förlora i värde, med anledning av att det blir allt vanligare att man delar ut böcker i form av reklam eller som specialerbjudande av något slag.

Under senare år har ju rätt många dagstidningar ofta publicerat böcker ibland, antingen i form av extra bilagor eller som följetonger (som ju exempelvis Luftslottet som sprängdes gått nyligen).

Jag tror att den här rädslan för att detta ska devaluera böckerna är omotiverad. Visst finns det en del människor som läser de här bilagorna och följetongerna från början till slut, men jag tror att det också är många som börjar, upptäcker att boken är bra och sedan missar en del och istället köper boken. Eller så upptäcker man en ny författare på det här sättet och köper andra böcker av dem.

Det finns andra som tror starkt att det fungerar så, och backar upp den här tron genom att verkligen följa sin övertygelse genom att inte bara skriva böcker utan även släppa dem fritt för kopiering på nätet. Ett par exempel på detta är science fiction-författarna Cory Doctorow och Charles Stross. Deras tanke är densamma: om någon läser en av deras böcker gratis och gillar den så är chansen mycket större att de kommer att köpa någon annan av deras böcker.

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,

3 kommentarer:

A.R.Yngve sa...

Det finns ett speciellt problem med att just mängden tillgängliga böcker (gratis eller prissatta) bara växer och växer och VÄXER.

När får man tid att läsa allt?

Hur ska man välja?

Tid är pengar, bara ännu mer än förut, och därför blir recensenter mycket viktiga som "sorterare" åt läsarna.

Hans Persson sa...

Science fiction och fantasy är fortfarande en så pass liten genre i Sverige att det faktiskt är möjligt för en enda person att läsa allt som kommer ut. Om man däremot även vill hänga med internationellt är man däremot chanslös.

Om man istället tittar på deckarutgivningen så tror jag inte att en ensam person skulle orka med ens den svenska utgivningen.

Precis som du säger blir det allt viktigare att lyssna på vad andra säger för att hitta intressanta saker att läsa. Förutom det finns det naturligtvis ett antal författare som jag vet att jag gillar, och dem köper jag nya böcker av utan att veta något om dem, och det brukar inte leda till någon besvikelse. Det svåra är att hitta nya författare att lägga till den samlingen.

Anton Ymer (pseudo) sa...

Jag började läsa just Luftslottet som sprändes och kom fram till att den verkade trevlig. Nu har jag slutat läsa följetongen i DN och istället köpt MSHK (jag har bara ett kapitel kvar) för att sedan gå vidare med de två andra böckerna.

I mitt fall har bokbranschen definitivt gått plus. Jag köper alla tre böckerna (och fyran om den publiceras någon gång). Det är en fint som jag gått på tidigare och tänker gå på igen.