söndag, mars 18, 2007

2007-40: Svenska Naturskyddsföreningen: Myller (årsbok 1986)

Jag har varit med i Svenska Naturskyddsföreningen ett antal år och läser årsboken så fort den kommer ut. Förutom de nya årsböckerna jag fått genom åren har jag även samlat på mig en nästan komplett samling av dem som kommit ut innan jag blev medlem på antikvariat. Den första årgången utkom 1910 och den enda jag saknar är 1938.

Då och då plockar jag en gammal årgång och läser. Den här gången blev det 1986 som var den nyaste jag inte redan läst. Den handlar om insekter, spindlar och andra småkryp. Nu vet jag exempelvis att det inte bara finns parasiter som fortplantar sig genom att lägga sina ägg inuti en viss speciell art av bladlöss så att larverna när de kläcks kan äta upp bladlusen inifrån med början i de delar den kan överleva utan, så att den lever så länge som möjligt. Det finns också en annan parasitart som lever på att lägga sina ägg på samma sätt inuti den första sortens parasit. Det innebär att honan som ska lägga ägg inte bara måste hitta en bladlus av rätt art. Den måste hitta en som redan har en larv av en annan parasit i sig, och dessutom måste hon hitta den när den andra parasiten befinner sig i rätt utvecklingsstadium.

Det känns inte som om tjugo år är så väldigt länge sedan (eller så är det ett tecken på att jag börjar bli gammal...), men man kan utan vidare se på den här årsboken att den inte ser modern ut. Det finns en hel del färgbilder i den, men också gott om svartvita bilder. Det gör det inte i nutida årgångar. Vad som också är tydligt är att fototekniken gått framåt. En hel del av bilderna i den här årgången är rätt trista. Nu är visserligen insekter rätt svåra att fotografera eftersom de är så små, men när jag tittar i en ungefär samtida årsbok med fjällen som tema ser jag att fotona ofta känns lite trista även i den.

Svenska Naturskyddsföreningen: Myller (årsbok 1986)
Svenska Naturskyddsföreningen, 1986
144 sidor
ISBN: 9155819869
Köp boken från Bokus så får jag lite provision.



Läsutmaning för 2007
Hundra böcker totalt: 40 (varav 11 serieböcker)
Fem pjäser: William Shakespeare: Twelfth Night, or What You Will Sophokles: Elektra
Fem nobelpristagare: Orhan Pamuk: Snö Isaac Bashevis Singer: Shosha André Gide: Isabelle
Två böcker på andra språk än svenska och engelska:
Fem böcker utgivna 2007: Svenska Naturskyddsföreningen: Naturen till din tjänst (årsbok 2007)
Fem böcker inte från Sverige/USA/UK: Yasunari Kawabata: Snöns rike (Japan) Orhan Pamuk: Snö (Turkiet) Sophokles: Elektra (Grekland) André Gide: Isabelle (Frankrike) Arnaldur Indriðason: Kvinna i grönt (Island) Klart 2/3!
Fem böcker från Japan: Yasunari Kawabata: Snöns rike

Läst under 2007:
Nr 1-10
Nr 11-20
Nr 21-30
31: Svenska Naturskyddsföreningen: Naturen till din tjänst (årsbok 2007)
32: Arnaldur Indriðason: Kvinna i grönt
33: Magnus Alm, Gustav Edman & Fredrik Engström: Från Atlantis till Blekinge
34: Marie Hermanson: Mannen under trappan
35: Åsa Schwarz: Och fjättra Lilith i kedjor
36: Per Wahlöö: Stålsprånget
37: Cecilia Wennerström: Lyktbärarnas återkomst
38: Daisuke Moriyama: Chrono Crusade 1
39: Björn Hellberg: Funny Fanny
40: Svenska Naturskyddsföreningen: Myller (årsbok 1986)

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vet du om den här finns utgiven även i en mindre årsboksaktig form? jag fick nämligen en bok vid namn Myller av mamma när jag var i tio-tolvårsåldern, tror hon hade hittat den på bokrea i Sverige. Den handlade om insekter, och jag tyckte att den var så intressant att jag läste den flera gåner. Tror den var utgiven på LTs förlag. Där fanns bl.a. ett kapitel som hette Müller mot myllert, och så fanns det ett kapitel som handlade om snylthumlor, det minns jag att jag var väldigt fascinerad av. Samma bok, månntro?

Hans Persson sa...

Det låter inte otroligt att det är samma bok. Det finns definitivt ett kapitel om snylthumlor i den här också.

Jag tror att SNF brukar sälja årsböckerna även efter det aktuella året, möjligen med annat omslag.