torsdag, mars 01, 2007

Småförlag och försäljningsframgång

Om man tittar på SF-Bokhandelns 15-i-topp-lista över vilka svenska titlar som sålt mest i februari så hittar man ett antal böcker från småförlag. På fjärde plats finns Nick Perumovs Diamantsvärdet och tväsvärdet från Ersatz som jag inte ens hört talas om och därmed gissar är ett litet förlag (å andra sidan är deras höstutgivning planerad till 20 titlar, så det är nog tveksamt). På åttonde plats finns Henrik Örnebrings Mutant-roman Blodsmak från Järnringen (som jag glömde att nämna i det förra inlägget). Detta är även den enda titeln på listan som inte är en översättning utan faktiskt skriven på svenska. Perumovs bok ovan är vad jag kan se för den delen den enda som är översatt från något annat än engelska. På elfte plats finns Guy Gavriel Kays Solens sista strålar från Onsdag och deras Jennifer Staten av Max Barry ligger på en trettondeplats.

Blodsmak finns även med på årslistan för 2006, då i sällskap med John Ajvide Lindqvists Hanteringen av odöda (plats sex) och Låt den rätte komma in (plats elva).

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Beror på definitionen av småförlag, naturligtvis. Det finns väl inte så hemskt många mellanstora svenska förlag, så jämför man med de stora blir de flesta små. Ersatz är intressanta, hur som helst – ett av tretton förlag som finns under "Förlag" i länklistan på Månskensdans. Inte för att det finns någon väldigt genomtänkt regel för vilka som hamnar där, men ändå.

Fast just Perumov imponerar inte direkt på mig.

//JJ

Martin sa...

Någon som vet om Blodsmak är en hyfsad roman? Som gammal Mutant-kobold från den tiden då det begav sig är jag nyfiken på den.

Hans Persson sa...

Jag tycker att den var läsvärd. Du kan hitta åsikter från John-Henri i forumet på fandom.se.