torsdag, mars 08, 2007

Yngre författare, vad är det?

Jag plockade just upp ett exemplar av Marie Hermansons Mannen under trappan. På den ena av omslagsflikarna kan man läsa
Med sin förmåga att fritt röra sig mellan realism och saga intar hon en särställning bland yngre svenska prosaister.


Mannen under trappan har copyrightår 2005 och det här exemplaret är tryckt 2006. Enligt samma flik är Marie Hermanson född 1956, och fyller alltså 50 när boken trycks. Och ändå skriver Bonniers "yngre". Jag undrar om det säger mest om de övriga författarna i Bonniers utgivning eller om vår uppfattning om ålder nuförtiden.

Personligen tycker jag att det är rimligt att en "yngre författare" är som mest 25-30 år.

Andra bloggar om: ,
Technorati Technorati tags: ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du kan andas ut -- du är ung i tio år till, minst.

Anonym sa...

Ung, jag avskyr ordet ung, jag är tjugotvå och jag vet att jag verkligen inte kan säga så här utan att förefalla löjlig men alltså, usch inte ens jag är ung längre!

Martin sa...

Jag fyller snart 35 och har den senaste veckan mediterat över att det innebär att jag snart är närmare 50 än 20. Då är man fanimej inte ung längre, snarast medelålders. Fast i den akademiska världen där jag rör mig är jag nog yngre. Och jag lär enligt trovärdiga vittnen se yngre ut än mina år.

Hans Persson sa...

Jag tycker inte heller att jag platsar att kallas ung. Därmed inte sagt att jag är gammal riktigt än...

Men visst, det beror en del på vilka kretsar man rör sig i också.

neofob sa...

Vi får hoppas att hon tar det som en komplimang. :-)