tisdag, mars 20, 2007

Boksson, ny bokprisjämförarsajt

boksson.se är en ny konkurrent till bokfynd.nu och bokpris.com (som tydligen bytt namn till Compricer). Alla dessa är sajter som man kan använda för att kolla vilken internetbokhandel som är billigast på de böcker man vill ha och sedan gå dit och beställa istället för att manuellt sitta och klicka runt på flera olika ställen för att jaga bäst priser.

Jag matade in Camilla Läckbergs Olycksfågeln i alla tre sajterna. Boksson ger mig direkt 168:- från internetbokhandeln.se som bästa pris. Förutom det priset får jag också förslag från bokus.com, cdon.com och adlibris.com. Jag antar att Bokus betalat mest pengar till Boksson, för de listas överst trots att de inte ger det bästa priset. Alla prisförslagen listas på första sidan man får upp när man söker, och där finns också länkar där man kan köpa boken via de olika bokhandlarna.

Både Bokfynd och Compriser skickar mig istället till sidor med träfflistor där det finns massor av utgåvor av både den boken jag tänkt mig och andra med liknande titlar. På de här sidorna finns inga priser, utan man måste klicka sig vidare.

Alla tre sajterna är överens om priserna från Bokus (183:-) och CDon (198:-). Detta är de enda två affärer som Bokfynd tar upp. Compricer har samma affärslista som Boksson, men ger ett annat pris från Adlibris (med kommentaren att man kan få fri frakt mot lite längre leveranstid, vilket Boksson inte nämner).

När man skriver i sökrutan på Boksson så fyller den i en rullgardin med tänkbara titlar som matchar det jag skrivit hittills, så det räcker ofta att skriva några bokstäver i början av titeln och sedan gå ner ett par steg och välja det man vill ha. När man får en träff så får man lite standardinformation om boken (författare, utgivningsdatum, format, vikt, etc). Vad som däremot saknas i denna information är elementa som förlag och sidantal. På alla böcker jag tittat på kan man få fram ett riktigt rejält bokomslag istället för de frimärken som många bokhandlar (och båda de andra sajterna) verkar nöja sig med. Om man inte vill söka efter specifika böcker kan man istället bläddra via en kategorilista. Den är dock väldigt grovkornig; om man exempelvis väljer "skönlitteratur" får man en lista på böcker som är en blandning av barn- och vuxentitlar, och information om att detta är sidan ett av 718. Det känns inte så lockande att försöka hitta något intressant den vägen.

Designen på Boksson är väldigt ren och trevlig. I jämförelse tycker jag att Bokfynd också är rätt bra, medan Compricer har lite för mycket annat på sidorna. Å andra sidan erbjuder de exempelvis betyg av böckerna man söker fram och information om de olika butikerna. Det är som alltid en balansgång mellan mycket information och plottriga sidor.

Om man är ute efter att köpa en bok så kan jag rekommendera Boksson. Om man vill passa på att köpa flera böcker på en gång så är det bättre att välja någon av de andra sajterna, för de har båda möjligheten att välja flera böcker på en gång och sedan tala om vilken bokhandel som är billigast totalt sett. Jag misstänker att Boksson också kommer att införa den möjligheten, men den finns inte idag.

[Boksson kontaktade mig och bad mig att skriva vad jag tyckte om dem i utbyte mot en bok.]

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,
intressant.se

5 kommentarer:

Anonym sa...

Den funktion som får mig att utan tvekan välja Compricer över Bokfynd är möjligheten att begränsa sökningen till titlar på ett visst språk.

Bokfynd har där en kryssruta där man kan välja att begränsa sig till svenska eller inte, medan Compricer har en lista över språk. Den använder jag ganska ofta då jag söker efter en bok på originalspråk och vill slippa se översättningar i resultatlistan.

Bokssons uppdykande ser jag inte som skäl till någon omvärdering, då de ju inte verkar faktiskt ranka butiker efter pris på ett korrekt sätt.

Anonym sa...

jag har ratat bokfynd och allt sånt, för jag tycker de är krångligare än att gå från sida till sida. men boksson var enkelt och bra :)

Martin sa...

Jag vill också ha en bok. Kunde vara kul att äntligen läsa en. Fös deras reklamnisse på mig!

Anonym sa...

Vi har släppt en ny och uppdaterad version av Boksson. Bland uppdateringarna märks bl.a

- Förbättrad sökfunktion. Sökningarna delas upp i titel/författare/isbn/fritext. Hanterar i viss mån även felstavningar

- Sortering på pris på produktsidorna (tidigare visade vi företagen i bokstavsordning)

- Prisjämförelsekundvagn, nu kan du lägga dina böcker i prisjämförelsevagnen och direkt se var totalsumman är lägst.


@Björn: Vi tar till oss förslaget att ha med språkval. Tack.

Hans Persson sa...

Nu ser det klart bättre ut!

En detalj: Det är bra att förlag numer skrivs ut, men det ser lite lustigt ut när det görs med enheten "gram".