lördag, mars 17, 2007

2007-39: Björn Hellberg: Funny Fanny

Björn Hellberg är kanske mest känd som domare i TV-frågesporten På Spåret, men han är också sportjournalist och deckarförfattare. Det är i egenskap av det sistnämnda som han dyker upp här. Han har gett ut en hel serie deckare med polisen Sten Wall från den fiktiva Staden i huvudrollen.

Detta är den andra av hans deckare jag intar, och tillika den första roman jag kan påminna mig att jag lyssnat mig igenom i form av en ljudbok. I första hand har jag lyssnat medan jag cyklat fram och tillbaka till jobbet, och det har fungerat bra. Om jag har möjlighet att välja så föredrar jag att läsa själv, men det är förenat med en del svårigheter att läsa vanliga böcker medan man cyklar, så med hänsyn taget till det tycker jag att det fungerat bra.

Funny Fanny är ett mycket populärt TV-program med Fanny Cordell i huvudrollen. I bokens upptakt får vi stifta bekantskap med hennes producent som är hopplöst (och enkelsidigt) förälskad i henne och Thomas Hansson som är en av hennes mest trofasta beundrare. Kanske rent av lite för trofast; han bestämmer sig för att Fanny ska bli hans, och han är inte van vid att inte få som han vill.

Boken gör ett grundligt arbete med att bygga upp bakgrunden till intrigen så att det oundvikliga mordet ska vara väl förankrat. Inget ont i det, men det tar fram till en bit in på den sjätte skivan av sju innan bokens centrala mord faktiskt begås och lösandet av det kan börja. Den polisutredning som man skulle kunna förvänta sig skulle vara central i boken blir mest en bisak på slutet. Istället får vi ett ändlöst uppbyggande av bakgrund, ofta inslingrad i samma bysantiska prosa som Hellberg gärna använder när han själv talar. Jag kan acceptera att en person talar på det sättet, men när både berättandet i boken och alla personer i den uttrycker sig på samma underliga sätt blir det lite för mycket. Man kan hitta de mest halsbrytande formuleringar ("han tog en promenad i de närbelägna environgerna") och även ett ansenligt antal fall där författaren valt ord och formuleringar som betyder nästan (men bara nästan) det de borde ("med uppspärrad blick").

Björn Hellberg: Funny Fanny
Talande Böcker, 2002
7 CD
ISBN: 9189469267
Köp boken från Bokus så får jag lite provision.



Läsutmaning för 2007
Hundra böcker totalt: 39 (varav 11 serieböcker)
Fem pjäser: William Shakespeare: Twelfth Night, or What You Will Sophokles: Elektra
Fem nobelpristagare: Orhan Pamuk: Snö Isaac Bashevis Singer: Shosha André Gide: Isabelle
Två böcker på andra språk än svenska och engelska:
Fem böcker utgivna 2007: Svenska Naturskyddsföreningen: Naturen till din tjänst (årsbok 2007)
Fem böcker inte från Sverige/USA/UK: Yasunari Kawabata: Snöns rike (Japan) Orhan Pamuk: Snö (Turkiet) Sophokles: Elektra (Grekland) André Gide: Isabelle (Frankrike) Arnaldur Indriðason: Kvinna i grönt (Island) Klart 2/3!
Fem böcker från Japan: Yasunari Kawabata: Snöns rike

Läst under 2007:
Nr 1-10
Nr 11-20
Nr 21-30
31: Svenska Naturskyddsföreningen: Naturen till din tjänst (årsbok 2007)
32: Arnaldur Indriðason: Kvinna i grönt
33: Magnus Alm, Gustav Edman & Fredrik Engström: Från Atlantis till Blekinge
34: Marie Hermanson: Mannen under trappan
35: Åsa Schwarz: Och fjättra Lilith i kedjor
36: Per Wahlöö: Stålsprånget
37: Cecilia Wennerström: Lyktbärarnas återkomst
38: Daisuke Moriyama: Chrono Crusade 1
39: Björn Hellberg: Funny Fanny

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

3 kommentarer:

Helena sa...

Har du fått underlighetsutmaningen? Annars kan du få den om du vill. :)

Christian Carrwik sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Christian Carrwik sa...

Hellberg kan onekligen konsten att få tiden att gå i vänta på mord. Själv är jag övertygad om att jag står på hans dödslista.