fredag, mars 02, 2007

Häftig visualisering av amazon.com

Petra på En annan sida tipsar om boksökningsmojten Amaznode. Man knappar in ett författarnamn och så får man upp en massa boktitlar och streck som visar hur amazon.com tycker att de är ihopkopplade med varandra.

Om man exempelvis utgår från China Miévilles utmärkta Perdido Street Station så kan man se att den är kopplad till saker som Richard Morgans Altered Carbon (som jag fick i brevlådan i går), Charles Stross Singularity Sky (som jag redan läst) och Accelerando (som jag också fick levererad igår), Virconium av M. John Harrison som jag inte läst, men jag har läst annat och har mer oläst av honom stående, Alastair Reynolds Revelation Space (som jag läst), John Scalzis Old Man's War (som jag inte läst, men hört mycket positivt om). Dessutom finns det naturligtvis kopplingar till andra Miéville-böcker och en del annat som jag inte känner igen.

Om man inte riktigt vet man man vill ha så kan nog det här vara ett intressant sätt att hitta nya böcker som liknar andra som man vet att man gillar.

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,

1 kommentar:

Magnus Runesson sa...

Gårdagens Click på BBCworld tipsade om
whichbook.net. Jag tänkte genast på dig. Där kan du få förslag om vilken bok du skall läsa härnäst.