torsdag, december 03, 2009

Vilken är den mest älskade svenska boken?

BBCs The Big Read Top 100 bygger på en läsaromröstning om de mest älskade engelska böckerna, men vilka är de svenska? Nu vill jag veta vilka det, så hjälp till att rösta!

Jag tar emot röster under resten av året, och i början av 2010 presenterar jag de svenska böcker som bokbloggsveriges läsare tycker bäst om. Ju fler som röstar desto bättre, så sprid det här så mycket som möjligt!

Regler:

  • Varje person får rösta på tio böcker, utan inbördes ordning.
  • Det är bara möjligt att rösta på böcker skrivna på svenska.
  • Det är OK att rösta både på enstaka böcker och på serier, men i summeringen kommer jag att slå ihop sådant så att inte både en serie och enstaka delar ur serien finns på listan. En röst på en del i en serie är detsamma som en röst på hela serien (jag kommer att räkna max en röst per serie per person).
  • Röstningen pågår under resten av 2009.
  • Skicka helst röster med epost till mig, men det går även att kommentera här.


Sätt nu igång och rösta på era favoritböcker, och se till att era bekanta också gör det!

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,
intressant.se

37 kommentarer:

Johan A sa...

Jag vill helst slippa se resultatet som kommer att inkludera flera böcker av den där barnboksförfattaren som en massa människor alltid gastar om borde ha fått Nobelpriset utan att kunna motivera det bättre än att alla älskar hennes böcker...

Hans Persson sa...

Rösta på något du tycker är bättre, då!

Johan A sa...

Jodå, jag håller på med min lista. Men den kommer inte att hjälpa.

Johan sa...

Jo, hade Astrid Lindgren varit det bästa svensk litteratur hade att erbjuda hade jag förmodligen slutat att läsa på svenska.

Med svenska antar jag att du menar svenskspråkiga, och inte producerade av medborgare i nationalstaten Sverige?

//JJ

Hans Persson sa...

Precis, jag menar böcker som ursprungligen är skrivna på svenska. Om de är skrivna av svenskar, finnar eller uzbeker spelar ingen roll.

Johan sa...

Bra. En oproportionerligt stor del av den riktigt bra svenskspråkiga litteraturen har skrivits utanför Sverige.

//JJ

Zell sa...

Om frågan är "Vilken är den mest älskade svenska boken" och folk älskar Astrid Lindgrens böcker så förstår jag inte riktigt varför det skulle vara så smärtsamt att se hennes namn i just den listan...

Johan A sa...

För att det är så förutsägbart och för att jag gärna hade velat att de är de bästa böckerna som är mest älskade. Jag vill slippa bli påmind om faktumet, på samma sätt som jag vill slippa höra pekoralet Idas sommarvisa varenda sommar...

Rent personliga skäl, alltså!

Johan sa...

Jag slängde ihop en lista lite snabbt och skickade iväg. Inte nödvändigtvis de jag tycker är bäst om jag tänker på saken, eller de jag älskar mest om jag funderar länge på det, men tio bra böcker som förtjänar att vara på vilken dylik lista som helst. Lite statistik:

Fyra romaner, två novellsamlingar, en barnbok, en diktsamling, ett seriealbum och en ordbok fördelades på åtta författare (författarskap är bara rimligt att gå in på vad det gäller nio av verken). Sex av böckerna var skrivna av män; tre av kvinnor. Sju av böckerna kom från författare i Sverige; två från Finland.

Linnea sa...

Kul initiativ. :)

Mina favoriter:
Utvandrarna av Vilhelm Moberg
Doktor Glas av Hjalmar Söderberg
Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström
Kejsarn av Portugallien av Selma Lagerlöf
När man skjuter arbetare... av Kerstin Thorvall
Montecore av Jonas Hassen Khemiri
Ett ufo gör entré av Jonas Gardell
Janne, min vän av Peter Pohl
Hon går genom tavlan, ut ur bilden av Johanna Nilsson
Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö av Håkan Nesser

Anton Ymer (pseudo) sa...

Jag noterade att Projekt Runeberg listar ett par sådana listor här: http://runeberg.org/admin/kanon.html

Rebecka Edgren Aldén sa...

Okej, detta var en utmaning. Minst sagt.

Min lista UTAN barnböcker är (utan inbördes ordning):

1. Janne min vän av Peter Pohl (den måste bara vara med)
2. Det går an av Carl Jonas Love Almqvist
3. Barabas av Pär Lagerkvist
4. Bitterfittan av Maria Sveland
5. Utvandrarna, hela serien, av Wilhelm Moberg
6. Pengar av Victoria Benidictsson
7. Bränt barn av Stig Dagerman
8. Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindkvist
9. Händelser vid vattnet av Kerstin Ekman
10. Ett öga rött av Jonas Hassen Khemi

(De barnböcker jag skulle velat ha med är: 1. Mio, min Mio av Astrid Lindgren, 2. Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe och Vem ska trösta Knyttet av Tove Jansson)

Lilla O sa...

Här är min lista och Johan "den där barnboksförfattaren som en massa människor alltid gastar om borde ha fått Nobelpriset utan att kunna motivera det bättre än att alla älskar hennes böcker" ;-)

Mina drömmars stad, Per Anders Fogelström

En komikers uppväxt, Jonas Gardell

Tillit till dig, Barbara Voors

Den allvarsamma leken, Hjalmar Söderberg

Gösta Berglings saga, Selma Lagerlöf

Ett drömspel, August Strindberg

Molnfri bombnatt, Vibeke Olsson

Busters öron, Maria Ernestam

Hon älskade, Helena Henschen

Mig äger ingen, Åsa Linderborg

John-Henri Holmberg sa...

Besvärlig fråga. Och formuleringen "mest älskade" leder ju ohjälpligt tanken till barnböcker. Men okej, de tio svenska titlar jag först fastnar för när jag tänker på sådana som gjort ett bestående intryck i vuxen ålder blir åtminstone i dag, och i någorlunda utgivningsordning:

Hjalmar Söderberg: Den allvarsamma leken
Eyvind Johnson: Drömmar om rosor och eld
Vilhelm Moberg: Rid i natt
Pär Rådström: Översten
Gun-Britt Sundström: Student -64
Lars Forssell: Christina Alexandra
Rove Jansson: Pappan och havet
Inger Edelfeldt: Rit
Sven Christer Swahn: Ett monsters memoarer
Sara Stridsberg: Drömfakulteten

Därmed fattas Birgitta Stenberg och Erik Lindegren och Pär Lagerkvists Mariamne och nästan alla andra. Men i alla fall.

Kerstin - En bokmals liv och leverne sa...

Väldigt rolig idé! Jag antar att det är okej att ha med flera böcker av samma författare, om det inte är i en serie?

Och Johan, även om de flesta brukar kunna motivera varför "den där barnboksförfattaren" borde fått Nobelpriset bättre än så där så är ju ändå titeln på inlägget *just* "Den mest älskade svenska boken"? Om då alla älskar hennes böcker är det väl helt rätt och riktigt att hon får en plats? Böcker älskas ju av en anledning. Jag tycker det inte är fel att ha med barnböcker på en sådan här lista, speciellt inte barnböcker som även vuxna läser om och om igen. Det är lika mycket litteratur, det.

Johan A sa...

Kerstin, jag har inget emot barnböcker -- faktum är att jag har med sådana på min egen lista, eller åtminstone böcker som betraktas som sådana. I övrigt svarade jag redan på din fråga i mitt närmast föregående inlägg.

Hans Persson sa...

@Kerstin: Visst är det OK att ha med flera böcker av samma författare.

Titti sa...

MEN! Hur kan man ha en så nedlåtande attityd gentemot Astrid Lindgren? Det finns få som hanterat svenska språket som hon. Det finns inte ett onödigt ord eller kommatecken i hennes texter. Att hennes berättelser dessutom är så älskade är ju bara en jättebonus. Hon var dessutom otroligt beläst... Nu känner jag att jag måste rösta fram tio olika böcker av henne, bara för det! :-)

Johan A sa...

Det är inget fel på Astrid Lindgren. Säkert en av 1900-talets hundra bästa svenska författare och definitivt en av de tio bästa barnboksförfattarna. Hon skrev utmärkt, åtminstone i de senare böckerna.

Ylva sa...

Jag har svarat på Yfronten och mailat.

Jessica (ord och inga visor) sa...

Åh vad kul, jag funderar lite och återkommer. Och en bok av älskade astrid lär nog hamna på listan om hon får plats efter alla andra underbara böcker.

Lyrans Noblesser sa...

Jag bloggar om mina val och mailar dig. Det är verkligen svårt.

Vixxtoria sa...

Jag har bloggat och länkat och mejlat mina förslag.

Angående Astrid Lindgren så förstår jag faktiskt inte alls kritiken varför man inte skulle kunna ha med henne? Hon är älskad både av vuxna och barn, och hon är en författare som tål att läsas om med behållning som vuxen. Över huvud taget är det ett mycket underligt krav att någon högt älskad författare inte skulle kunna vara med på en lista över de mest älskade svenska författarna bara för att hennes böcker placeras på barnbokshyllorna på biblioteket. Jag kan bara hålla med Titti (hej Titti!) om att hennes språk är i en klass för sig; några omläsningar under hösten har bara bekräftat detta.

Annars ser jag ju redan nu på de listor som börjar dyka upp att det är många författare som återkommer, om än med olika böcker. Vid en sammanställning skulle det vara roligt om man kanske kunde sammanföra och på något sätt lista de författare som sammantaget dyker upp flest gånger? (Ja, de mest älskade författarna helt enkelt.)

Hans Persson sa...

Ja, en författarsammanställning kan jag passa på att göra också.

Jag har inte läst alla inkomna röster i detalj än, men jag kan i alla fall notera att det finns några titlar som återkommer ett antal gånger. Det är också kul att se att åtminstone några titlar från 2000-talet hunnit smyga sig in bland favoriterna.

Vixxtoria sa...

Hans: Vad bra! Det vore kul med en sån författarsammanställning.

Angående böcker från 2000-talet så skulle jag gissa att det blir en övervikt för sådana (det brukar finnas en sådan för böcker som är relativt aktuella på såna här listor). Jag undrar snarare hur många böcker skrivna före 1900 som finns med på listan.

Men det får vi väl se!

Johan A sa...

Vixxtoria, jag har redan redovisat varför jag tycker som jag tycker (och *vad* jag tycker!) ovan. Inget fel på Astrid. Men...

Gillar ditt motto: "Livet är för kort för att läsa dåliga böcker, när det finns så många bra som är olästa." Och okej 10-lista.

Hans Persson sa...

Några böcker från 1800-talet har jag för mig att jag sett, men äldre än så tror jag inte finns.

AnnCharlott sa...

Jag har listat mina 10 favoriter på min blogg, och så skickar jag ett mejl också.

Vixxtoria sa...

Johan A: Jag såg din förklaring lite senare, men jag blev lite upprörd där (som du säkert märkte ;-) ), och tog inte hänsyn till eventuella senkomna nyanseringar.

Jag är också förtjust i mitt motto, men det är svårare än man tror att efterleva.

Hans: Ja, några 1800-talsförfattare dyker säkert upp (och jag för fram Bellman, som ju är 1700-tal). På det stora hela är jag ganska nöjd om åtminstone 60 % av alla föreslagna böcker är skrivna före 1990.

Teresa sa...

Intressant, intressant! Gäller omröstningen endast romaner eller även lyrik och dramatik?

Hans Persson sa...

@Teresa: Jag tänkte mig alla sorters skönlitteratur.

Petter sa...

Erik Blomberg - Nattens ögon
Katarina Frostenson - Joner
Tove Jansson - Muminpappans memoarer
Torsten Kassius - Den gamla fabeln om Tälje Tokar
Stig Larsson - Introduktion
Ivar Lo-Johansson - Passionsnovellerna (serie i 7 volymer)
Jan Myrdal - Samtida bekännelser av en europeisk intellektuell
Joakim Pirinen - Socker-Conny
Arne Sand - Ljugarstriden
August Strindberg - En blå bok

Vixxtoria sa...

Petter: Jag gillar Socker-Conny! Vem hade trott att den skulle hamna på en sådan här lista?!

Anonym sa...

Henrietta är min hemlighet av Maja Hjertzell
Du och jag Marie Curie av Annica Ruth Persson
Kejsaren av Portugallien av Selma Lagerlöf
Sen tar vi Berlin av Moa-Lina Croall
Dit man längtar av Ylva Karlsson
Ett annat sätt att vara ung av Per Nilsson
Du och du och du av Per Nilsson
Allt av Martina Lowden
Regnbågen har bara åtta färger av Peter Pohl
Damen, det brinner! av Bodil Malmsten

Linnea sa...

Utvandrarna - Vilhelm Moberg
Gösta Berlins Saga - Selma Lagerlöf
Dr Glas - Hjalmar Söderberg
Dvärgen - Pär Lagerkvist
Mig äger ingen - Åsa Linderborg
En komikers uppväxt - Jonas Gardell
Simon och ekarna - Marianne Fredriksson
Din stund på jorden - Vilhelm Moberg
Juloratoriet - Göran Tunström
Bröderna Lejonhjärta - Astrid Lindgren

Anonym sa...

Sven Delblanc - Åminne

Pär Lagerkvist - Dvärgen

Harry Martinson - Aniara: en revy om människan i tid och rum

Jonas Hassen Khemiri - Ett öga rött

John Ajvide Lindqvist - Låt den rätte komma in

Mikael Niemi - Svålhålet

Anonym sa...

Gripe: Tordyveln flyger i skymningen
Wahl: Vinterviken
Gardell: Fru Björks öden och äventyr
Voors: Islossning
Alfvén: Dotter till en dotter
Lagerlöf: Kejsarn av Portugallien
Lindqvist: Låt den rätte komma in
Söderberg: Doktor Glas
Malmsten: Mitt första liv
Pohl: Janne, min vän