onsdag, december 02, 2009

Julkalendrar

När jag växte upp så betydde "julkalender" en papperskalender med luckor där man fick se en ny bild varje dag, och ibland var även varje lucka en lottsedel som man i regel inte vann något på. En av papperskalendrarna var naturligtvis Sveriges Radios, och ackompanjerades av tittande på den årliga teveserien. Numer brukar det inte bli av att följa tevekalendrarna, men jag minns en del av de gamla som bra.

När man läser bloggar stöter man ofta på en annan sorts julkalender. Många tar tillfället i akt att antingen skriva om något särskilt tema eller ordna lite tävlingar. Här är några tips:

Min fru har börjat med en miljöjulkalender i år där hon berättar om ett tips för miljön varje dag.

Lotten har en återkommande kalender där hon som vanligt varje dag skriver ett inlägg som om någon annan författare (oftast, i alla fall) skrivit, och så ska man gissa vem författaren är. I går lyckades jag till min förvåning till och med gissa rätt!

Den andra är Petra som dagligen bloggar en beskrivning av en bok på max 140 tecken (en tweet, alltså) och så ska man gissa vilken bok det handlar om.

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,
intressant.se

2 kommentarer:

EvaB sa...

Hej! Och jag har en utlottning på min blogg Inreda med böcker. Allt för att förhöja advents- och julstämningen. Tack för tipsen på de andra kalendrarna.

CandyboX Collector - nu 716 unika tablettaskar ! sa...

Ja dagens julkalendrar utvecklas mot nya dimensioner. Det enda minnet av mina barndomsjulkalendrar var hur man smygöppnade alla luckor och norpade alla chokladbitar. Sedan smälte man i hemlighet choklad och hällde upp i luckorna. In med kalendern i frysen, så var skadan i prinip ogjord :O