onsdag, december 16, 2009

2009-109: Michail Sjolochov: Den azurblå stäppen

Den azurblå stäppen är en novellsamling som är ett urval ur en större rysk samling. Precis som Sjolochovs mest kända verk, Stilla flyter Don, handlar den om kossackernas liv under och kring det ryska inbördeskriget.

De här novellerna ger åtminstone mig inte någon information att tala om om kriget i sig, men däremot får man en inblick i hur attityder och sådant såg ut. Jag kan inte säga om de här berättelserna visar människor som är helt typiska, men det tycks som att detta även jämfört med andra krig jag läst om varit ovanligt grymt.

Vad som också slår mig om de här novellerna är att de känns så fräscha och lättlästa. Det handlar om en tid som snart ligger hundra år bort, men berättandet känns modernt (trots att även det är ett halvsekel gammalt). Den här samlingen gör mig lite sugen på att ge mig på Stilla flyter Don också.

Jag jobbar på att läsa minst en bok av varje nobelpristagare i litteratur.

Michail Sjolochov: Den azurblå stäppen
Översättning: Staffan Dahl
Tidens Förlag, 1965 (originalet 1953)
126 sidor

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

Inga kommentarer: