måndag, december 07, 2009

Nya böcker under våren

Svensk Bokhandels vårnummer kom i fredags, och det är som vanligt fullt med en massa godis.

Jag har inte gett mig på Ersatz utgivning av ryssen Nick Perumovs fantasyserie, men nu ser jag att de ska ge ut en del annan genrelitteratur också. Max Freis Echos labyrinter 1: Främlingen handlar om drömvärldar, hemliga säkerhetstjänsten och magiska överträdelser. Det får mig att tänka på Charles Stross' Laundry-serie, men tydligen ska det vara steampunk. Från Sergej Lukjanenko kommer Nattpatrullen som handlar om personer med övernaturliga krafter både på den onda och den goda sidan. New York Times beskriver den med det lite udda citatet "Star Wars möter vampyrerna i Moskva". Slutligen kommer Sista önskningen av Andrzej Sapkowski om en häxkarl och magiker med mål att tillintetgöra alla vampyrer och annat oknytt som plågar världen.

Från Mons Kallentoft kommer Vårlik som naturligtvis är nästa bok om linköpingspolisen Malin Fors. Av någon anledning hittar jag den bara som ljudbok.

Påpassligt i tiden har Anders Jallai skrivit Spionen på FRA, men den verkar handla om skåpmat som estoniaförlisningen och ubåtskränkningar istället för FRAs storskaliga spionage på alla svenskar, något skulle kunna ge material till en rejäl dystopi.

Från Kartago kommer nya volymer av både Arne Anka, Nemi och Hans Lindström. Jag tycker att Nemi varit lite trött på sistone, men Arne Anka har hållit formen bra efter omstarten för några år sedan.

Årets mest lovande karamell kommer från Ordfront: Lilla stjärna av John Ajvide Lindqvist beskrivs som "hans mörkaste bok hittills". Jag ser det som ett löfte och väntar med spänning på att det ska bli maj. För den som missat den kommer också en pocketutgåva av den utmärkta Piraterna: Historien om The Pirate Bay, Piratpartiet och Piratbyrån (som berättar mycket bredare om piratrörelsen än dess undertitel antyder).

Bonniers har hittat flera intressanta saker att publicera. Till att börja med säger redan titeln Science fiction på Johannes Heldéns diktsamling att den borde vara intressant; frågan är om den klarar att övervinna mitt motstånd mot poesi. I samma genre hittar vi även Leif Holmstrand och hans Vid mardrömmens mål som beskrivs som "poesi som fångar skräckfilmernas psykologi". Det låter onekligen intressant. En som däremot tycks ha fångat FRA-debatten och gjort en roman av det är Lars Jakobson vars Vännerna är en nära-framtids-dystopi om övervaknings- och konsumtionssamhället.

Ett annat säkert kort kommer från Wahlström & Widstrand i form av Johan Theorins tredje roman, Blodläge. Öland, mystik och Gerolf Davidsson. Vad mer behövs?

När vi ändå talar om deckare kan vi även passa på att nämna en av de allra främsta. Karin Fossums senaste roman Döden skall du tåla tycks handla om ett bortrövat barn.

I barn- och ungdomsdelen av katalogen hittar jag slutligen Anders Björkelids Eldbärare, uppföljaren till den lysande Ondvinter.

Inga kommentarer: