måndag, december 07, 2009

2009-100: K. G. Johansson: Frukost i skymningen

Frukost i skymningen utspelar sig 2068 i ett Stockholm genomsyrat av sexreklam och klimatproblem och en nätberoende befolkning som troget följer den ena såpan efter den andra. Alla människor är konstant uppkopplade mot nätet (det är olagligt att inte vara det) och utsätts hela tiden för reklam som projeceras direkt via deras nätlinser. De enstaka människor som inte har tillgång till nätet kallas för zombies och betraktas som döda. Handlingen kretsar kring Selena Rashid vars hus brinner ner till grunden trots brandvarnare och försäkringsutredaren Frank Dribble som får i uppdrag att utreda branden.

Det går dock inte att komma ifrån känslan att det här inte i första hand är en bok om Stockholm 2068 utan en bok om här och nu. Visst har det skett en del utveckling mellan vår värld och den i boken, men den är egentligen främst kosmetisk. I dagens läge är det inte olagligt att vara utan nätkontakt, men det blir allt svårare att hänga med i samhället om man inte har det, och de flesta andra förändringar är likadana; främst smärre överdrifter av dagens situation för att lättare kunna diskutera det utan att läsaren ska känna sig skriven på näsan.

Om man ska se boken som strikt science fiction snarare än satir så känns det också som att utvecklingen har gått väldigt långsamt. Boken utspelar sig 60 år från vår tid, och underhållningen tycks fortfarande stå kvar och stampa på samma fläck som nu med dokusåpor i långa rader. Det är faktiskt inte mer än 12 år sedan Expedition Robinson gjorde entré i Sverige. För 60 år sedan var inte teve aktuellt över huvud taget utan det var radio och bio som stod för underhållningen. Jag vet inte vad vi kommer att roas av om 60 år, men knappast är det teve. På samma sätt är det med tekniken i boken. Den är visserligen mer avancerad än idag, men om man tittar tio år bakåt och jämför med idag så är det inte realistiskt att tro att så lite skulle ha hänt på ytterligare 60 år.

Det här är dock småsaker. Betraktat som en satir över reklamsamhället och näthysterin så tycker jag att det här är utmärkt läsning.

K. G. Johansson: Frukost i skymningen
Wela Förlag, 2009
176 sidor
ISBN: 978-91-86081-04-1

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,
intressant.se

2 kommentarer:

Lilla a sa...

Nästa vecka kommer bokklubben som jag är med i hem till mig. Tills dess skall jag ha kommit på fem till sex böcker att föreslå för de andra. Har du någon bok som du skulle rekommendera att vi läste?

Juliga hälsningar från
/Lilla a

Hans Persson sa...

Nu vet jag inget om vad för slags böcker ni vill ha, så jag rekommenderar några titlar på måfå som jag gillar själv:

Åsa Linderborg: Mig äger ingen (uppväxtskildring)
Cormac McCarthy: Vägen (dystopi)
Audrey Niffenegger: Tidsresenärens hustru (kärlekshistoria med förhinder)
Alan Moore: Watchmen (serieroman)
Mare Kandre: Hetta och vitt (noveller)