måndag, juli 23, 2007

2007-79: Octavio Paz: Vid världens strand

Jag är inte speciellt bra på att läsa poesi, och brukar inte uppskatta sånt som inte är rimmat och formbundet och melodiskt och så. Jag brukar begripa mig på sådant som Nils Ferlin, Edgar Allan Poe och Dan Andersson. Den här samlingen av Octavio Paz är väldigt långt bort från sådant, men av någon anledning som jag inte kan sätta fingret på gillar jag den i alla fall.

Dikterna här rimmar inte, har inte någon strikt form (eller i alla fall ingen strikt form som jag begriper mig på), och de har inte något melodiskt språk. Det är snarare tvärt om: de är sönderhackade och fragmentariska, men det är på något sätt också tjusningen med dem. Man får antydningar om vad det handlar om utan att någonting egentligen sägs rakt ut, och så får man bilda sin egen bild utifrån detta.

De omärkliga ljuden
Tidens steg som framträder och säger
Vad säger den?
Vad säger du? säger min tanke
Du vet inte vad du säger
Förnuftets fällor
Språkets förbrytelser
Stryk ut vad du skriver
Skriv vad du stryker ut
Framsidan och avigsidan hos den åderförkalkade spanskan
I dag skulle jag kunna använda alla ord
En skyskrapa av späckade ord
En oändlig och meningslös stad
Ett storslaget osammanhängande monument
Ett Babel ett babbel
Andra har skapat dig
Mästarna
De värdnadsvärda odödliga
Sittande på sina troner av grus
Andra har gjort dig till människornas språk
Förvirrat prat
Ord som störtar samman
Att tiga är svårt och jag kan det inte heller

ur "Inträde i materien"


(Let life obscure
    the difference between art and life.)

Musik är inte tystnad:
    är inte att säga
vad tystnaden säger
    utan att säga
vad den inte säger.
    Tystnaden har inte innebörd
    Innebörden har inte tystnad.
Utan att bli hörd
    smyger sig musiken in mellan oss båda.
(Every something is an echo of nothing.)
I mitt rums tystnad
    suset från min kropp:
icke hört.
    En dag kommer jag att höra dess tankar.

ur "Att läsa John Cage"


Octavio Paz: Vid världens strand (sammanställd ur flera diktsamlingar)
Bonniers, 1990 (originalen 1960, 1962, 1969)
94 sidor
ISBN: 9100551929
Köp boken från Bokus så får jag lite provision.
Läs mer om boken på bokrecension.se.



Läsutmaning för 2007
Hundra böcker totalt: 79 (varav 15 serieböcker)
Fem pjäser: William Shakespeare: Twelfth Night, or What You Will Sophokles: Elektra
Fem nobelpristagare: Orhan Pamuk: Snö Isaac Bashevis Singer: Shosha André Gide: Isabelle Saul Bellow: Offret
Två böcker på andra språk än svenska och engelska:
Fem böcker utgivna 2007: Svenska Naturskyddsföreningen: Naturen till din tjänst (årsbok 2007) Andreas Marklund: Skördedrottningen Joe Hill: Heart-Shaped Box Johan Theorin: Skumtimmen Camilla Läckberg: Tyskungen Klart 3/5!
Fem böcker inte från Sverige/USA/UK: Yasunari Kawabata: Snöns rike (Japan) Orhan Pamuk: Snö (Turkiet) Sophokles: Elektra (Grekland) André Gide: Isabelle (Frankrike) Arnaldur Indriðason: Kvinna i grönt (Island) Klart 2/3!
Fem böcker från Japan: Yasunari Kawabata: Snöns rike

Läst under 2007:
Nr 1-10
Nr 11-20
Nr 21-30
Nr 31-40
Nr 41-50
Nr 51-60
Nr 61-70
71: Ursula K. Le Guin: The Eye of the Heron
72: Karin Alvtegen: Saknad
73: Gainax: Tårar (Neon Genesis Evangelion 10)
74: Kenneth J. Harvey: Staden som slutade andas
75: Mons Kallentoft: Midvinterblod
76: Frances Hardinge: Mosca Mye och de bannlysta böckerna
77: Kent Björnsson, red.: Schakt 004: Krälande Cthulhu och andra bedrägliga blindskär
78: Dick Harrison: Ofärd
79: Octavio Paz: Vid världens strand

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,

1 kommentar:

Markus sa...

Jag älskar "Mitt liv med vågen".