söndag, juli 29, 2007

Halvvägs till åttio

Jag fyller egentligen inte år än på några dagar, men av logistiska skäl har en massa släktingar varit här och firat mig idag i alla fall. Vi åt buffé och hallontårta och jag fick en massa saker (liksom Martin, som fyller sex år dagen efter min födelsedag och därför också firades idag).

Några av sakerna jag fick var:
  • En ny digitalkamera: Canon IXUS 850 IS.
  • En fågelholk med en webbkamera inmonterad, så till våren kan vi förhoppningsvis titta på fågelungar.
  • Ett par kartblad av Utekartan som täcker Linköping. Perfekt med en karta som är regntålig!
  • En Jula-katalog och pengar att handla ur den för.
  • Ett bokpaket:

    • Håkan Nesser: Människa utan hund
    • Mikael Niemi: Mannen som dog som en lax
    • Robert Harris: Pompeji
    • J. M. Coetzee: Pojkår (redan läst, så den ska jag byta)
    • Tigers lilla träningsbok: Kom i form med ett skutt


Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,

8 kommentarer:

Martin sa...

Grattis farsan!

Holken var en kul och originell present. Hur får man ut data från kameran? Hur drivs den? Finns belysning? Vad tycker fåglarna om belysning?

Hans Persson sa...

Kameran får ström via USB, så det enda som kommer ut ur holken är en USB-sladd. Återstår att hitta på ett sätt att montera holken så att jag kan få in USB-sladden till en dator som kan ta emot bilderna.

Just den här kameran är UV-känslig och försedd med några UV-lysdioder, så den ser i mörkret. I och med det bör fåglarna inte lida av att de blir belysta.

Helena sa...

Stort grattis i förskott!

Vilka bra presenter!

neofob sa...

Grattis! (Det får allt vara en lång USB-sladd...)

Anonym sa...

Instämmer i ett stort grattis!

Både till de fyrtio åren och boken om mannen som dog som en lax!

En riktigt bra bok! Fylld med berättar-, livs- och läsglädje.

En "kriminalroman som är bred som en norrländsk älv". Läs den!

Anonym sa...

Grattis i förskott då!

Anonym sa...

Nu är mina biologikunskaper lite dimmiga vid det här laget eftersom jag bytt bort biologin för datorer men finns det inte småfåglar som ser UV? Det beror förstås på vilka våglängder det hela ligger på.

Hans Persson sa...

Någon form av UV-seende tror jag att det finns fåglar som har.