söndag, juni 03, 2007

2007-71: Ursula K. Le Guin: The Eye of the Heron

Precis häromdagen listade jag Ursula K. Le Guin som en av mina favoritförfattare. Nu läste jag en bok av henne (en av hennes mindre kända, ska väl erkännas) och den lyckades inte alls fånga mitt intresse. Jag funderade faktiskt på om jag skulle ge upp den helt, men eftersom den var under 200 sidor tyckte jag att det inte var någon större vits med det (och generellt är jag väldigt dålig på att sluta läsa mitt i böcker, även om jag inte gillar dem).

Den här utspelar sig några hundra år i framtiden på en annan planet som koloniserats från Jorden i ett par olika etapper. Närmare bestämt har man använt den som fångkoloni. Först skickades en last med vanliga fångar som bosatte sig i "the City". Senare anländer en last med politiska oliktänkare som kallas för "the people of peace" och som nu bor i "Shantih Town".

Överlag så förtrycker de som bor i City de som bor i Town (extra mycket om de är kvinnor), och Town-folken diskuterar att flytta bort från City. Och roligare än så blir det egentligen inte.

Ursula K. Le Guin: The Eye of the Heron
Bantam, 1984 (originalet 1978)
179 sidor
ISBN: 055324258X
Köp boken från Bokus så får jag lite provision.
Läs mer om boken på bokrecension.se.



Läsutmaning för 2007
Hundra böcker totalt: 71 (varav 14 serieböcker)
Fem pjäser: William Shakespeare: Twelfth Night, or What You Will Sophokles: Elektra
Fem nobelpristagare: Orhan Pamuk: Snö Isaac Bashevis Singer: Shosha André Gide: Isabelle Saul Bellow: Offret
Två böcker på andra språk än svenska och engelska:
Fem böcker utgivna 2007: Svenska Naturskyddsföreningen: Naturen till din tjänst (årsbok 2007) Andreas Marklund: Skördedrottningen Joe Hill: Heart-Shaped Box Johan Theorin: Skumtimmen Camilla Läckberg: Tyskungen Klart 3/5!
Fem böcker inte från Sverige/USA/UK: Yasunari Kawabata: Snöns rike (Japan) Orhan Pamuk: Snö (Turkiet) Sophokles: Elektra (Grekland) André Gide: Isabelle (Frankrike) Arnaldur Indriðason: Kvinna i grönt (Island) Klart 2/3!
Fem böcker från Japan: Yasunari Kawabata: Snöns rike

Läst under 2007:
Nr 1-10
Nr 11-20
Nr 21-30
Nr 31-40
Nr 41-50
Nr 51-60
Nr 61-70
71: Ursula K. Le Guin: The Eye of the Heron

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,

Inga kommentarer: